Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Ute på långresa - Del 21, vidare mot Japan! (Reseberättelser)

av Till @, torsdagen 18 maj 2017, 22:40:51

Hej,
Nu var det ett tag sedan sista berättelse!
Skribenten "Tidtabellen" hade förstås helt rätt i att det skulle bli båt till Japan. Men mitt Korail-pass var inte förbrukat än, så det var tid över för lite trevliga omvägar på väg till båten.
[image]
[image]

Från Busan i sydöstra delen av landet går flera båtförbindelser till Japan med snabbåtar dagtid och konventionella färjor mest nattetid. Med höghastighetståget KTX kommer man dit från Seoul på mindre än 3 timmar. Men vad ska man ha så bråttom för...

Jag hade läst att järnvägen som går från Seoul österut skulle korsa genom ett vackert bergslandskap innan den når Sydkoreas östkust, så jag provade på den och lade in ett stopp i Dongbaeksan i bergen.
Det var ett klassiskt snabbtåg, med i tågsättet fanns också en vagn av den äldre generationen med rundade fönster som jag satte mig i. Denna sammanställning hade jag sett ofta, men de gamla vagnarna verkar vara på väg ut. På resan passerade vi några av min vagns kompisar på hög. Kanske de gör nya tvåvåningsvagnar av dem? ;-)
[image]

Serveringen verkar Korail ha slutat med i de klassiska snabbtågen, jag såg aldrig någon bemannad bistro - det var bara varuautomater. Om det var många ståplatser kom den oanvända ytan till bra användning, annars får det nog bli dansgolv... I några tåg såg jag att man hade satt in fler ordinarie sittplatser, förmodligen efter att bistroserveringen hade avvecklats.
I varje bistrovagn finns det en liten kupé med en rejäl vilstol som man förmodligen en gång i tiden kunde boka mot extra betalning, men det verkade att det inte marknadsfördes längre.
[image]

Även på denna bana syntes det stora investeringar i linjerätningar, dubbelspår och tunnlar, möjligtvis p g a att Vinter-OS kommer att gå av stapeln i trakterna 2018. Väl framme vid dagens första destination Dongbaeksan insåg jag att den finaste delen av berglinjen redan hade ersatts av en nybyggd tunnel - förberedd för att kompletteras med ett andra rör. Den nya banan går i en helcirkel, dock helt i tunnel, så det blev inget med att hinna ta en bild av tåget som jag hade ankommit med efter att ha passerad cirkeln. Så blir det när man är dåligt förberedd!
[image]
Under den följande cykelturen stötte jag på den nedlagda banan som den nya tunneln hade ersatt. Vid närmaste station Tong-ri var det faktiskt dressincykling med trampbilar - men tyvärr ingen verksamhet i gång den dagen.
[image]

Banan når så småningom östkusten som den följer norrut. Även här, mer än 10 mil söder om demarkationslinjen till Nordkorea, ser man långa avsnitt av kusten inhägnade med rejäla taggtrådsstängsel för att försvåra landstigning av nordkoreanska agenter eller trupper. 1996 gick en nordkoreansk Ubåt på grund här i trakterna vid försöket att plocka upp underrättelseagenter.
Badorten Jeongdongjin är slutstationen på denna linje. Den är populär för att titta på soluppgångar, särskilt den första efter det koreanska nyåret. Det stora hotellet ovanför stranden ger intrycket som om ett stort kryssningsfartyg skulle ha sköljts i land.
[image]

Intill stranden finns en utställning i flera gamla vagnar på ett spår som troligen blev över efter en linjerätning. Tittar man noga så ser man att korgarna är gjorda av trä, fast så gamla kan inte vagnarna vara att de hade träkorgar från början. Så de verkar ha lagt ner ett stort hantverksjobb på dessa vagnar.
[image]

Jag vände tillbaka söderut från Jeongdongjin, men nu inte mot Seoul, utan mot Yeongju längre söderut, även den banan elektrifierad. På vägen dit såg jag ett avställt gammalt diesel(?)-snabbtåg som jag inte kände igen, någon som vet närmare om det?
[image]

Efter övernattningen i Yeongju blev det dieselkraft för den sista etappen till Busan, landets andra största stad och viktigaste sjöhamn.
[image]
[image]

Förutom Korail finns det numera även en privat operatör som bedriver fjärrtågstrafik, Super Rapid Train (SRT). De stannar dock vid en ganska avsides belägen station i Seoul, nästan en timme pendeltågsfärd från centrum, och Korail-passet gäller förstås inte. Och att deras bokningssida bara är på koreanska gör inte saken enklare för en utländsk besökare som vill ta en provtur...
[image]

Busan har ett helt fantastiskt läge, som man kan njuta av utmärkt från en utsiktsplattform vid stationens utgång mot hamnen. Där kunde jag redan skymta min färja till Japan i den internationella färjeterminalen.
[image]
På sen eftermiddag var det dags att checka in där, fast färjan skulle gå först flera timmar senare. Jag är osäker varför man måste checka in så pass tidigt, möjligtvis för att inte behöva bemanna pass- och tullkontrollen så länge efter att de sista båtarna dagtid har avgått. Tidigt på kvällen var alla ombord, och färjan låg i flera timmar med landgången indragen vid kajen innan den avgick 22:45.
[image]
Flera av de små snabbåtarna som betjänar olika linjer till Japan dagtid hade redan gjort sitt jobb för dagen.
[image]

Sedan var det bara att njuta av sängen i min hytt och vakna utanför Shimonoseki i Japan morgonen därpå - och se fram emot nya äventyr med Japan Rail Pass.
[image]

Till
_________________________________________
Del 20, runt samma konferensbord igen
Del 19, på omvägar från Pyongyang till Seoul
Del 18, nu blir det paketresa!
Del 17, raka vägen norrut genom Vietnam och Kina
Del 16, Bamboo Train och Royal Railway i Kambodja
Del 15, till ett inte längre järnvägslöst land
Del 14, Singapore, resans sydligaste punkt
Del 13, följa rutten av Eastern & Oriental Express
(Se där för länkar till tidigare inlägg)

  1814 visningar

Ute på långresa - Del 21, vidare mot Japan! – Jorden runt?

av Arne, Kungsholmen 王の島, fredagen 19 maj 2017, 01:48:45 @ Till

Hej,
Nu var det ett tag sedan sista berättelse!
Skribenten "Tidtabellen" hade förstås helt rätt i att det skulle bli båt till Japan. Men mitt Korail-pass var inte förbrukat än, så det var tid över för lite trevliga omvägar på väg till båten.
[image]
[image]

Från Busan i sydöstra delen av landet går flera båtförbindelser till Japan med snabbåtar dagtid och konventionella färjor mest nattetid. Med höghastighetståget KTX kommer man dit från Seoul på mindre än 3 timmar. Men vad ska man ha så bråttom för...

Jag hade läst att järnvägen som går från Seoul österut skulle korsa genom ett vackert bergslandskap innan den når Sydkoreas östkust, så jag provade på den och lade in ett stopp i Dongbaeksan i bergen.
Det var ett klassiskt snabbtåg, med i tågsättet fanns också en vagn av den äldre generationen med rundade fönster som jag satte mig i. Denna sammanställning hade jag sett ofta, men de gamla vagnarna verkar vara på väg ut. På resan passerade vi några av min vagns kompisar på hög. Kanske de gör nya tvåvåningsvagnar av dem? ;-)
[image]

Serveringen verkar Korail ha slutat med i de klassiska snabbtågen, jag såg aldrig någon bemannad bistro - det var bara varuautomater. Om det var många ståplatser kom den oanvända ytan till bra användning, annars får det nog bli dansgolv... I några tåg såg jag att man hade satt in fler ordinarie sittplatser, förmodligen efter att bistroserveringen hade avvecklats.
I varje bistrovagn finns det en liten kupé med en rejäl vilstol som man förmodligen en gång i tiden kunde boka mot extra betalning, men det verkade att det inte marknadsfördes längre.
[image]

Även på denna bana syntes det stora investeringar i linjerätningar, dubbelspår och tunnlar, möjligtvis p g a att Vinter-OS kommer att gå av stapeln i trakterna 2018. Väl framme vid dagens första destination Dongbaeksan insåg jag att den finaste delen av berglinjen redan hade ersatts av en nybyggd tunnel - förberedd för att kompletteras med ett andra rör. Den nya banan går i en helcirkel, dock helt i tunnel, så det blev inget med att hinna ta en bild av tåget som jag hade ankommit med efter att ha passerad cirkeln. Så blir det när man är dåligt förberedd!
[image]
Under den följande cykelturen stötte jag på den nedlagda banan som den nya tunneln hade ersatt. Vid närmaste station Tong-ri var det faktiskt dressincykling med trampbilar - men tyvärr ingen verksamhet i gång den dagen.
[image]

Banan når så småningom östkusten som den följer norrut. Även här, mer än 10 mil söder om demarkationslinjen till Nordkorea, ser man långa avsnitt av kusten inhägnade med rejäla taggtrådsstängsel för att försvåra landstigning av nordkoreanska agenter eller trupper. 1996 gick en nordkoreansk Ubåt på grund här i trakterna vid försöket att plocka upp underrättelseagenter.
Badorten Jeongdongjin är slutstationen på denna linje. Den är populär för att titta på soluppgångar, särskilt den första efter det koreanska nyåret. Det stora hotellet ovanför stranden ger intrycket som om ett stort kryssningsfartyg skulle ha sköljts i land.
[image]

Intill stranden finns en utställning i flera gamla vagnar på ett spår som troligen blev över efter en linjerätning. Tittar man noga så ser man att korgarna är gjorda av trä, fast så gamla kan inte vagnarna vara att de hade träkorgar från början. Så de verkar ha lagt ner ett stort hantverksjobb på dessa vagnar.
[image]

Jag vände tillbaka söderut från Jeongdongjin, men nu inte mot Seoul, utan mot Yeongju längre söderut, även den banan elektrifierad. På vägen dit såg jag ett avställt gammalt diesel(?)-snabbtåg som jag inte kände igen, någon som vet närmare om det?
[image]

Efter övernattningen i Yeongju blev det dieselkraft för den sista etappen till Busan, landets andra största stad och viktigaste sjöhamn.
[image]
[image]

Förutom Korail finns det numera även en privat operatör som bedriver fjärrtågstrafik, Super Rapid Train (SRT). De stannar dock vid en ganska avsides belägen station i Seoul, nästan en timme pendeltågsfärd från centrum, och Korail-passet gäller förstås inte. Och att deras bokningssida bara är på koreanska gör inte saken enklare för en utländsk besökare som vill ta en provtur...
[image]

Busan har ett helt fantastiskt läge, som man kan njuta av utmärkt från en utsiktsplattform vid stationens utgång mot hamnen. Där kunde jag redan skymta min färja till Japan i den internationella färjeterminalen.
[image]
På sen eftermiddag var det dags att checka in där, fast färjan skulle gå först flera timmar senare. Jag är osäker varför man måste checka in så pass tidigt, möjligtvis för att inte behöva bemanna pass- och tullkontrollen så länge efter att de sista båtarna dagtid har avgått. Tidigt på kvällen var alla ombord, och färjan låg i flera timmar med landgången indragen vid kajen innan den avgick 22:45.
[image]
Flera av de små snabbåtarna som betjänar olika linjer till Japan dagtid hade redan gjort sitt jobb för dagen.
[image]

Sedan var det bara att njuta av sängen i min hytt och vakna utanför Shimonoseki i Japan morgonen därpå - och se fram emot nya äventyr med Japan Rail Pass.
[image]

Till
_________________________________________
Del 20, runt samma konferensbord igen
Del 19, på omvägar från Pyongyang till Seoul
Del 18, nu blir det paketresa!
Del 17, raka vägen norrut genom Vietnam och Kina
Del 16, Bamboo Train och Royal Railway i Kambodja
Del 15, till ett inte längre järnvägslöst land
Del 14, Singapore, resans sydligaste punkt
Del 13, följa rutten av Eastern & Oriental Express
(Se där för länkar till tidigare inlägg)

Intressant bildvisning som vanligt! :-tu

Frågan är nu vad som kommer efter nästa avsnitts rundresa med tåg i Japan? Ska vi chansa på att Till gör som Phileas Fogg i Jorden runt på 80 dagar och åker båt från Yokohama över Stilla havet för att sedan korsa USA per järnväg?

Jag ser framför mig sedan ett ytterligare hopp över Atlanten från New York för att åka tåg till London och sedan via the Chunnel komma över till det kontinentala järnvägsnätet igen. Alltså att fullborda en Jorden runt-resa med järnväg största delen av resan.

Eller kan man istället tänka sig att Till åker från Japan till Vladivostok och sedan returresa med Transsiberian till Moskva? Och sedan blir det en kort resa med Sapsan snabbtåget till Sankt Petersburg så är Till snart hemma igen. Vilka odds ger vadslagningsbyråerna på de olika resealternativen tro?
:-::

---
/Arne 😊☮
en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte
•アルネ
王の島人から見たモダンな鉄道の素顔
---
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"

  792 visningar

Ute på långresa - Del 21, vidare mot Japan! – Jorden runt?

av Lennart Petersen @, fredagen 19 maj 2017, 02:20:44 @ Arne

Jag ser framför mig sedan ett ytterligare hopp över Atlanten från New York för att åka tåg till London och sedan via the Chunnel komma över till det kontinentala järnvägsnätet igen. Alltså att fullborda en Jorden runt-resa med järnväg största delen av resan.

Eller kan man istället tänka sig att Till åker från Japan till Vladivostok och sedan returresa med Transsiberian till Moskva? Och sedan blir det en kort resa med Sapsan snabbtåget till Sankt Petersburg så är Till snart hemma igen. Vilka odds ger vadslagningsbyråerna på de olika resealternativen tro?
:-::

Jag lyckades ju faktiskt pricka in att resan skulle gå till Beijing (Peking) och Saigon, men att dom destinationerna skulle nås i den ordningen var ju en total överraskning. Och javisst det här har varit en späänande reportageserie med fina tågbilder och ovanpå det detta roliga spänningsmonent vart bär det iväg sen ??
Vägen över Stilla Havet kompliceras av att det inte finns reguljära båtrutter över Stilla Havet, över Atlanten har Cunard fortfarande några avgångar då och då. Om man nu inte hittar någon möjlighet att åka lastfartyg .
Så det bär nog tillbaks via Vladivostok, en rå gissning är att Till lyckas få med någon omväg över Ulan Bator eller fram och tillbaks dit. Men det har jättemycket på denna spännande resa där vi har fått vara med så tack för alla ansträngningar att posta reportage och bilder.

  726 visningar

Ute på långresa - Del 21, vidare mot Japan! – Jorden runt?

av Marcus L, Uppsala, fredagen 19 maj 2017, 09:15:48 @ Lennart Petersen

Jag ser framför mig sedan ett ytterligare hopp över Atlanten från New York för att åka tåg till London och sedan via the Chunnel komma över till det kontinentala järnvägsnätet igen. Alltså att fullborda en Jorden runt-resa med järnväg största delen av resan.

Eller kan man istället tänka sig att Till åker från Japan till Vladivostok och sedan returresa med Transsiberian till Moskva? Och sedan blir det en kort resa med Sapsan snabbtåget till Sankt Petersburg så är Till snart hemma igen. Vilka odds ger vadslagningsbyråerna på de olika resealternativen tro?
:-::


Jag lyckades ju faktiskt pricka in att resan skulle gå till Beijing (Peking) och Saigon, men att dom destinationerna skulle nås i den ordningen var ju en total överraskning. Och javisst det här har varit en späänande reportageserie med fina tågbilder och ovanpå det detta roliga spänningsmonent vart bär det iväg sen ??
Vägen över Stilla Havet kompliceras av att det inte finns reguljära båtrutter över Stilla Havet, över Atlanten har Cunard fortfarande några avgångar då och då. Om man nu inte hittar någon möjlighet att åka lastfartyg .
Så det bär nog tillbaks via Vladivostok, en rå gissning är att Till lyckas få med någon omväg över Ulan Bator eller fram och tillbaks dit. Men det har jättemycket på denna spännande resa där vi har fått vara med så tack för alla ansträngningar att posta reportage och bilder.

Undrar om det är helt otänkbart att det blir flyg Tokyo - Los Angeles (t.ex.) eller skulle det vara att häda i sammanhanget? :-)

  712 visningar

Ute på långresa - Del 21, vidare mot Japan! – Jorden runt?

av Humbla, fredagen 19 maj 2017, 16:11:02 @ Marcus L

Till avslöjar sina resplaner på en sida i resdagboken.

Kolla in bakgrundsbilden i form av en världskarta.

Länk

  489 visningar

Ute på långresa - Del 21, vidare mot Japan! – Jorden runt?

av Lennart Petersen @, fredagen 19 maj 2017, 16:16:36 @ Humbla

Till avslöjar sina resplaner på en sida i resdagboken.

Kolla in bakgrundsbilden i form av en världskarta.

Länk


Ja jag avstår från att titta för jag vill bli överraskad, minns en bilderbok i min barndom "vad hände sedan" där en bit av sidan var urklippt så man såg något men inte allt av nästa sida.
Och tack för att du inte avslöjade något i ditt inlägg med länk , den kan ju envar välja själv att titta på.

  476 visningar

Ute på långresa - Del 21 – Jorden runt? Det får vi väl censurera! ;-)

av Till @, fredagen 19 maj 2017, 20:55:10 @ Humbla

Hej,

Till avslöjar sina resplaner på en sida i resdagboken.
Kolla in bakgrundsbilden i form av en världskarta.

Oj, då får vi nog censurera lite så länge! :-v
Så blir det när man lämnar för många spår på nätet... Den där sidan har jag inte mäktat med att uppdatera på ett tag, jag hade så mycket strul med datorn, telefonen, lagringstjänsten och annat som har kostat ofantligt mycket tid... Själva resan har dock gått med förvånansvärt lite strul, trots att jag ofta har ordnat transport och övernattningar med kort varsel.

Till

  442 visningar

Ute på långresa - Del 21 – Jorden runt? Det får vi väl censurera! ;-)

av Arne, Kungsholmen 王の島, fredagen 19 maj 2017, 21:34:19 @ Till

Hej,

Till avslöjar sina resplaner på en sida i resdagboken.
Kolla in bakgrundsbilden i form av en världskarta.

Oj, då får vi nog censurera lite så länge! :-v
Så blir det när man lämnar för många spår på nätet... Den där sidan har jag inte mäktat med att uppdatera på ett tag, jag hade så mycket strul med datorn, telefonen, lagringstjänsten och annat som har kostat ofantligt mycket tid... Själva resan har dock gått med förvånansvärt lite strul, trots att jag ofta har ordnat transport och övernattningar med kort varsel.

Till

Ja, det här med att finnas i cybervärlden och lämna spår efter sig är alltid ett problem! :-)

Men personligen vill jag påpeka att när jag skrev mitt inlägg som första svar på Tills senaste reseavsnitt (del 21) hade jag ingen aning om att han fanns på den här andra internetdagboken på nätet. Så att jag efter att ha berömt Till för ytterligare ett fint och intressant avsnitt så dristade jag mig att i rubriken lägga till "– Jorden runt?"

Men jag hade två alternativa fortsättningar som jag föreslog, dels att som Phileas Fogg fortsätta resan jorden runt via USA och England/Kontinenten och dels alternativet att från Japan och Vladivostok resa med Transibiriska järnvägen tillbaka genom Ryssland. Jag frågade också vilka odds på dessa två resealternativ som vadslagningsbyråerna ger.

Nu visade det sig att Till kanske oavsiktligt lämnat ett ledtrådsspår efter sig på nätet. Men jag tycker att det inte är konstigt om vi även utan tillkommande Internetspår har spekulerat lite i resrutten; hans reseberättelse är en av Postvagnens allra bästa över huvud taget så att vi funderat över tänkbara tågrutter hem är trots allt rätt naturligt! :-)

---
/Arne 😊☮
en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte
•アルネ
王の島人から見たモダンな鉄道の素顔
---
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"

  416 visningar

Ute på långresa - Del 21, vidare mot Japan!

av Micke A, fredagen 19 maj 2017, 06:55:41 @ Till

Urspårat jag vet, Bilden på Ocean Flower 2 har lite Svensk anknytning.
http://www.faktaomfartyg.se/stena_lynx_III_1996.htm

  703 visningar

Ute på långresa - Del 21, vidare mot Japan!

av jlgkjaslkjg, fredagen 19 maj 2017, 22:35:36 @ Till

Vad står det för destinationer i aktern på färjan Ocean Flower 2? Står det 부산 (Pusan/Fusan) och 대마도 (Taema-do/Tsushima-jima)? Varför i så fall två färjor i hamn samtidigt med samma destinationer? Är det många som reser på den linjen?

  392 visningar

Ute på långresa - Del 21, vidare mot Japan! – fri konkurrens

av Arne, Kungsholmen 王の島, lrdagen 20 maj 2017, 00:20:57 @ jlgkjaslkjg

Vad står det för destinationer i aktern på färjan Ocean Flower 2? Står det 부산 (Pusan/Fusan) och 대마도 (Taema-do/Tsushima-jima)? Varför i så fall två färjor i hamn samtidigt med samma destinationer? Är det många som reser på den linjen?

Vad är det för konstigt med att två rederier kör dessa snabbfärjor mellan Busan/Pusan/Fusan och ön Tsushima? Det förekommer en hel del turisttrafik från Sydkorea till Tsushima-tō som ligger mitt emellan Korea och Japan. Och i en fri marknadsekonomi är det naturligt med konkurrens.

Om marknaden inte är tillräckligt stor att samtidigt räcka till för två rederier kommer sannolikt ett av rederierna lägga ned Tsushimatrafiken och skifta destination till ett annat resmål. Båtarna i Busan går ju även till andra ställen i Japan som Shimonoseki och t.o.m. ända till Osaka. :-)

---
/Arne 😊☮
en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte
•アルネ
王の島人から見たモダンな鉄道の素顔
---
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"

  375 visningar

Ute på långresa - Del 21, vidare mot Japan! – fri konkurrens

av jlgkjaslkjg, lrdagen 20 maj 2017, 10:55:40 @ Arne

Båtarna i Busan går ju även till andra ställen i Japan som Shimonoseki och t.o.m. ända till Osaka. :-)

Visst, men färjorna på de linjerna kan dra nytta av stort befolkningsunderlag på båda sidor av havet (och järnvägsanslutning till ännu fler orter). På linjen Pusan-Shimonoseki finns det endast stort befolkningsunderlag på koreanska sidan. Å andra sidan kanske det inte är konstigare än att det finns hur många rederier som helst som går mellan Stockholms län och Åland, trots nästan obefintligt befolkningsunderlag på Åland...

  342 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum