Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Ute på långresa – Del 10, över Hai Van-passet i Vietnam (Reseberättelser)

av Till @, mndagen 3 april 2017, 07:16:31
redigerad av Till, mndagen 3 april 2017, 07:21:10

Hej,

Den legendariska vietnamesiska Nord-syd-banan Hanoi - Ho Chi Minh City (Saigon) korsar under sin 1726 km långa meterspåriga sträckning en bergskedja runt 77 mil söder om Hanoi. Klipporna bildar en så brant kust att man har valt att dra järnvägen över Hai Van-passet snarare än att bygga utmed kusten. Det är inga jättehöga berg, på inget sätt jämförbart med de stora och små banorna över Alperna, men ändå en upplevelse jag kan rekommendera.
[image]
Karta över resrutten fram till Almaty

Men tillbaka till Hanoi först. När jag strövade runt till centralstationen för att utforska förbindelsebanan till de nordliga linjerna så öppnades den vanligtvis stängda grinden. Det var mitt i eftermiddagsrusningen, skulle de anordna ett tjänstetåg på förbindelsebanan den här tiden på dygnet? Jag såg redan fram emot att få uppleva en storskalig trafikkollaps i Hanoi... ;-)
[image]
Det pågick en hel del växling, men inget spår av ett tjänstetåg till förbindelsebanan.
[image]
Till slut fick jag förklaringen: Avståndet mellan grinden och närmaste växel var för kort, växlingssättet fick inte plats. Någon dryg meter fick det sticka ut på trottoaren, men inte värre än så, så pendlarna kunde komma hem till middagen. Tittut!
[image]

Så småningom var det dags att ta mig till centralstationen. Den ser betydligt mer representativt ut än stationerna Gia Lam eller Long Bien (se förra inlägg)!
[image]

Jag köpte en ny biljett utan problem, för jag tog ett annat tåg än det som jag hade köpt biljett för tidigare.
Ett mäktigt tåg var det, 15 vagnar på smalspår, inte så ofta man ser det.
[image]
Väl på tåget häpnade jag över hur rymliga sovvagnarna var för att vara meterspåriga: Runt 190 cm långa sängar och en korridor bred nog så att även en välnärd västerlänning med lite god vilja skulle kunna klämma sig förbi serveringsvagnarna. I fyrbäddskupéerna kan man sitta bekvämt upprätt båda på neder- och överslafen. Samovaren enligt rysk förebild har man tydligen plockat bort för en tid sedan i vietnamesiska tåg och ersatt med hållare för dricksvattendunkar - även dessa är uppskattade. En reseledare för en turistgrupp hade en vattenkokare med sig, och stickuttagen i kupéerna klarade av den - så kunde jag bereda en instantsoppa.
[image]
[image]

Det var redan mörkt vid avgång, och efter ett tag var det läggdags till det oupphörliga klack klack - klack klack av det 1726 km långa skarvspåret.

Nästa morgon klev många av turisterna ombord av vid Hue, en populär turistdestination. De missade den finaste delen av linjen! En stund senare började tåget slingra sig uppför i snäva kurvor med den branta klippkusten strax nedanför.
[image]
[image]
Uppe på passhöjden mötte vi ett godståg
[image]

Jag klev av vid Da Nang, första stopp efter passlinjen. Tyvärr blev det inte resa hela vägen till Ho Chi Minh City, för jag hade andra planer...

I Da Nang måste tågen byta färdriktning, linjen norifrån och söderifrån går ihop i en spårtriangel väster om staden. Några av vagnarna från mitt tåg stannade kvar i Da Nang, efter att många turister hade klivit av i Hue var tåget långt ifrån fullsatt numera.
Jag cyklade ut till spårtriangeln och hittade en plankorsning som ligger mitt på ett mötesspår.
[image]
Där kunde jag beskåda lite tågmöte och hur vietnamesiska vägtrafikanter hanterar stängda bommar. Ursäkta för den lite skakiga handhållna videon, men jag tyckte den var rolig nog att visa ändå! De av er som har en bestämd uppfattning om vem som har företräde i en vägkorsning bör dock inte titta på filmen, det är inte bra för hjärtat! ;-)

Till

_________________________________________
Del 9, snart ny spårbredd igen!
Del 8, till en före detta kronkoloni
Del 7, staden med den berömda armén och stadsmuren
Del 6, till Kinas Xinjiang-provins
Del 5, den forna huvudstaden
Del 4, framme i Kiev
Del 3, snart dax för bredspår!
Del 2, nur går det österut!
Del 1, varje resa börjar med ett första tåg...

  2114 visningar

Ute på långresa – Del 10, över Hai Van-passet i Vietnam

av tidtabellen, mndagen 3 april 2017, 07:28:04 @ Till

Inga säkerhetskontroller kring vietnamesiska stationer?

Är det bara längs järnvägen som teleledningarna utgörs av blanktråd på galgar, eller är det fortfarande gängse telekomstandard i Vietnam? Är det kanske mobilt som gäller för bredbandet där?

  961 visningar

Ute på långresa – Del 10, säkerhetskontroller, teleledningar

av Till @, mndagen 3 april 2017, 07:36:01 @ tidtabellen
redigerad av Till, mndagen 3 april 2017, 07:39:54

Hej,

Inga säkerhetskontroller kring vietnamesiska stationer?

Nej, jag har inte sett någon säkerhetskontroll varken i Hanoi eller Da Nang. Däremot är det biljettkontroll för tillträde till perrongen.

Är det bara längs järnvägen som teleledningarna utgörs av blanktråd på galgar, eller är det fortfarande gängse telekomstandard i Vietnam? Är det kanske mobilt som gäller för bredbandet där?

I städerna har jag sett liknande mycket, även om det troligen var mest elledningar som var i vägen för många bilder i städerna... Längs landsvägarna kommer jag inte riktigt ihåg och har ingen bra bild heller, så jag är osäker.

Till

  984 visningar

Ute på långresa – Del 10, säkerhetskontroller, teleledningar

av Henke, mndagen 3 april 2017, 16:05:07 @ Till

Det där med biljettkontroll för tillträde till perrongen tycker jag är väldigt bra och något man gott kunde ta efter i Stockholm, Göteborg och Malmö! På så vis skulle man bli av med mycket av ficktjuvar och tjuvåkning och de "riktiga" tågresenärerna skulle få det lugnare och tryggare vid av och påstigning.
När jag förra våren reste runt en del i Storbrttannien hade man liknande system på alla större stationer!

  695 visningar

Ute på långresa – Del 10, säkerhetskontroller, teleledningar

av tidtabellen, mndagen 3 april 2017, 17:10:36 @ Henke

Det där med biljettkontroll för tillträde till perrongen tycker jag är väldigt bra och något man gott kunde ta efter i Stockholm, Göteborg och Malmö! På så vis skulle man bli av med mycket av ficktjuvar och tjuvåkning och de "riktiga" tågresenärerna skulle få det lugnare och tryggare vid av och påstigning.
När jag förra våren reste runt en del i Storbrttannien hade man liknande system på alla större stationer!

Stockholm C och Malmö C har haft plattformsspärrar, men de avskaffades av någon anledning. Bara SL behöll sina spärrar.

  643 visningar

Ute på långresa – Del 10, säkerhetskontroller, teleledningar

av Åke K ⌂ @, Göteborg, mndagen 3 april 2017, 17:38:08 @ tidtabellen

Det där med biljettkontroll för tillträde till perrongen tycker jag är väldigt bra och något man gott kunde ta efter i Stockholm, Göteborg och Malmö! På så vis skulle man bli av med mycket av ficktjuvar och tjuvåkning och de "riktiga" tågresenärerna skulle få det lugnare och tryggare vid av och påstigning.
När jag förra våren reste runt en del i Storbrttannien hade man liknande system på alla större stationer!


Stockholm C och Malmö C har haft plattformsspärrar, men de avskaffades av någon anledning. Bara SL behöll sina spärrar.

Svårt för tågfotografer.

  615 visningar

Ute på långresa – Del 10, säkerhetskontroller, teleledningar

av IngvarH @, mndagen 3 april 2017, 17:40:22 @ Åke K


Svårt för tågfotografer.

Plattformsbiljett? ;-)

  613 visningar

Ute på långresa – Del 10, säkerhetskontroller, teleledningar

av Mattias C @, L-a, mndagen 3 april 2017, 17:44:37 @ IngvarH


Svårt för tågfotografer.


Plattformsbiljett? ;-)

Finns hos Hochbahn i Hamburg. Däremot inga spärrar men väl spärrlinjer.

  614 visningar

Ute på långresa – Del 10, säkerhetskontroller, teleledningar

av IngvarH @, mndagen 3 april 2017, 19:19:13 @ Mattias C


Svårt för tågfotografer.


Plattformsbiljett? ;-)


Finns hos Hochbahn i Hamburg. Däremot inga spärrar men väl spärrlinjer.

Fanns i Sverige förr också. Åtminstone i Lund (när det var spärrar där).

  573 visningar

Ute på långresa – Del 10, säkerhetskontroller, teleledningar

av MM ⌂ @, onsdagen 5 april 2017, 01:04:10 @ Mattias C


Svårt för tågfotografer.


Plattformsbiljett? ;-)


Finns hos Hochbahn i Hamburg. Däremot inga spärrar men väl spärrlinjer.

Däremot finns ingen tydlig spärrlinje mellan Hochbahn och S-Bahn. Jag undrar vad som händer om man är "för nära" Hochbahn om man har nån såndär ovanlig biljett som bara gäller på S-Bahn (d.v.s. typ ungefär Interrail antar jag. Det där Weltmeisterinnenpass som fanns 2011 var iaf en sån biljett). :-)

  367 visningar

Ute på långresa – Del 10, säkerhetskontroller, teleledningar

av Lennart Petersen @, onsdagen 5 april 2017, 02:33:17 @ MM


Svårt för tågfotografer.


Plattformsbiljett? ;-)


Finns hos Hochbahn i Hamburg. Däremot inga spärrar men väl spärrlinjer.


Däremot finns ingen tydlig spärrlinje mellan Hochbahn och S-Bahn. Jag undrar vad som händer om man är "för nära" Hochbahn om man har nån såndär ovanlig biljett som bara gäller på S-Bahn (d.v.s. typ ungefär Interrail antar jag. Det där Weltmeisterinnenpass som fanns 2011 var iaf en sån biljett). :-)

Finns det ingen tydlig skiljelinje så lär det nog vara o.k om man har biljett till S-bahn och kan förklara. Kontroller i Tyskland brukar f.ö nästan alltid vara ombord på tågen, jag har i vart fall aldrig råkat ut för koll på en plattform och gissar att den där spärrlinjen mest är en fomell sak : "hit men inte längre utan biljett"

  368 visningar

Ute på långresa – Del 10, säkerhetskontroller, teleledningar

av Mattias C @, L-a, onsdagen 5 april 2017, 06:52:38 @ Lennart Petersen


Svårt för tågfotografer.


Plattformsbiljett? ;-)


Finns hos Hochbahn i Hamburg. Däremot inga spärrar men väl spärrlinjer.


Däremot finns ingen tydlig spärrlinje mellan Hochbahn och S-Bahn. Jag undrar vad som händer om man är "för nära" Hochbahn om man har nån såndär ovanlig biljett som bara gäller på S-Bahn (d.v.s. typ ungefär Interrail antar jag. Det där Weltmeisterinnenpass som fanns 2011 var iaf en sån biljett). :-)


Finns det ingen tydlig skiljelinje så lär det nog vara o.k om man har biljett till S-bahn och kan förklara. Kontroller i Tyskland brukar f.ö nästan alltid vara ombord på tågen, jag har i vart fall aldrig råkat ut för koll på en plattform och gissar att den där spärrlinjen mest är en fomell sak : "hit men inte längre utan biljett"

Nja, i Hamburg vill man ha möjlighet att också kontrollera på plattform det är därför man har ett hårt krav på biljett på plattformen och erbjuder möjlighet att för 30 cent köpa tillträde till plattformen under en timme.

  353 visningar

Ute på långresa – Del 10, säkerhetskontroller, teleledningar

av Lennart Petersen @, onsdagen 5 april 2017, 16:24:39 @ Mattias C


Svårt för tågfotografer.


Plattformsbiljett? ;-)


Finns hos Hochbahn i Hamburg. Däremot inga spärrar men väl spärrlinjer.


Däremot finns ingen tydlig spärrlinje mellan Hochbahn och S-Bahn. Jag undrar vad som händer om man är "för nära" Hochbahn om man har nån såndär ovanlig biljett som bara gäller på S-Bahn (d.v.s. typ ungefär Interrail antar jag. Det där Weltmeisterinnenpass som fanns 2011 var iaf en sån biljett). :-)


Finns det ingen tydlig skiljelinje så lär det nog vara o.k om man har biljett till S-bahn och kan förklara. Kontroller i Tyskland brukar f.ö nästan alltid vara ombord på tågen, jag har i vart fall aldrig råkat ut för koll på en plattform och gissar att den där spärrlinjen mest är en fomell sak : "hit men inte längre utan biljett"


Nja, i Hamburg vill man ha möjlighet att också kontrollera på plattform det är därför man har ett hårt krav på biljett på plattformen och erbjuder möjlighet att för 30 cent köpa tillträde till plattformen under en timme.

"Man vill ha möjlighet" ja det klart annars vore det meningslöst med en spärrlinje alls. Men eftersom jag aldrig blivit stoppad på en plattform men ganska ofta kontrolerad i tågen drar jag slutsatsen att det är sällsynt med kontroller på plattform även om man nu formellt ska ha biljett.

  325 visningar

Ute på långresa – Del 10, säkerhetskontroller, teleledningar

av Mattias C @, L-a, onsdagen 5 april 2017, 16:35:37 @ Lennart Petersen


Svårt för tågfotografer.


Plattformsbiljett? ;-)


Finns hos Hochbahn i Hamburg. Däremot inga spärrar men väl spärrlinjer.


Däremot finns ingen tydlig spärrlinje mellan Hochbahn och S-Bahn. Jag undrar vad som händer om man är "för nära" Hochbahn om man har nån såndär ovanlig biljett som bara gäller på S-Bahn (d.v.s. typ ungefär Interrail antar jag. Det där Weltmeisterinnenpass som fanns 2011 var iaf en sån biljett). :-)


Finns det ingen tydlig skiljelinje så lär det nog vara o.k om man har biljett till S-bahn och kan förklara. Kontroller i Tyskland brukar f.ö nästan alltid vara ombord på tågen, jag har i vart fall aldrig råkat ut för koll på en plattform och gissar att den där spärrlinjen mest är en fomell sak : "hit men inte längre utan biljett"


Nja, i Hamburg vill man ha möjlighet att också kontrollera på plattform det är därför man har ett hårt krav på biljett på plattformen och erbjuder möjlighet att för 30 cent köpa tillträde till plattformen under en timme.


"Man vill ha möjlighet" ja det klart annars vore det meningslöst med en spärrlinje alls. Men eftersom jag aldrig blivit stoppad på en plattform men ganska ofta kontrolerad i tågen drar jag slutsatsen att det är sällsynt med kontroller på plattform även om man nu formellt ska ha biljett.

Har faktiskt aldrig blivit kontrollerad i Hamburg så jag är osäker hur det går till. I Berlin har jag bara blivit kollad ombord, i Skåne endast ombord, i Stockholm endast vid utgång från spärr och i Köpenhamn såväl ombord som på plattform.

  344 visningar

Ute på långresa – Del 10, säkerhetskontroller, teleledningar

av tidtabellen, onsdagen 5 april 2017, 06:56:09 @ Lennart Petersen


Svårt för tågfotografer.


Plattformsbiljett? ;-)


Finns hos Hochbahn i Hamburg. Däremot inga spärrar men väl spärrlinjer.


Däremot finns ingen tydlig spärrlinje mellan Hochbahn och S-Bahn. Jag undrar vad som händer om man är "för nära" Hochbahn om man har nån såndär ovanlig biljett som bara gäller på S-Bahn (d.v.s. typ ungefär Interrail antar jag. Det där Weltmeisterinnenpass som fanns 2011 var iaf en sån biljett). :-)


Finns det ingen tydlig skiljelinje så lär det nog vara o.k om man har biljett till S-bahn och kan förklara. Kontroller i Tyskland brukar f.ö nästan alltid vara ombord på tågen, jag har i vart fall aldrig råkat ut för koll på en plattform och gissar att den där spärrlinjen mest är en fomell sak : "hit men inte längre utan biljett"

I salig Östberlin råkade jag ut för en mycket aggressiv och otrevlig kontroll på plattformen av en pistolbeväpnad vakt. :-tn

  357 visningar

Ute på långresa – Del 10, säkerhetskontroller, teleledningar

av Lennart Petersen @, mndagen 3 april 2017, 21:04:40 @ tidtabellen
redigerad av Lennart Petersen, mndagen 3 april 2017, 21:37:46

Det där med biljettkontroll för tillträde till perrongen tycker jag är väldigt bra och något man gott kunde ta efter i Stockholm, Göteborg och Malmö! På så vis skulle man bli av med mycket av ficktjuvar och tjuvåkning och de "riktiga" tågresenärerna skulle få det lugnare och tryggare vid av och påstigning.
När jag förra våren reste runt en del i Storbrttannien hade man liknande system på alla större stationer!


Stockholm C och Malmö C har haft plattformsspärrar, men de avskaffades av någon anledning. Bara SL behöll sina spärrar.

Spärrarna på Stockholm C avskaffades långt innan SL kom till och återskaffade plattformsspärrarna på de spår man använde.
Tror spärrarna försvann vid ombyggnaden 1956-57 när tunneln till spår 11-18 tillkom.
Som jag minns min första resa till Stockholm med mor på tidigt 50-tal så var det en lång spärrlinje längs spår 10 och därifrån till de yttre spåren fick man gå på gångväg över spåren .

  525 visningar

Ute på långresa – Del 10, säkerhetskontroller, teleledningar

av Arne, Kungsholmen 王の島, mndagen 3 april 2017, 21:11:04 @ Lennart Petersen

Det där med biljettkontroll för tillträde till perrongen tycker jag är väldigt bra och något man gott kunde ta efter i Stockholm, Göteborg och Malmö! På så vis skulle man bli av med mycket av ficktjuvar och tjuvåkning och de "riktiga" tågresenärerna skulle få det lugnare och tryggare vid av och påstigning.
När jag förra våren reste runt en del i Storbrttannien hade man liknande system på alla större stationer!


Stockholm C och Malmö C har haft plattformsspärrar, men de avskaffades av någon anledning. Bara SL behöll sina spärrar.


Spärrarna på Stockholm C avskaffades långt innan SL kom till och återskaffade plattformsspärrarna på de spår man använde.
Tror spärrarna försvann vid ombyggnaden 1956 när tunneln till spår 11-18 tillkom.
Som jag minns min första resa till Stockholm med mor på tidigt 50-tal så var det en lång spärrlinje längs spår 10 och därifrån till de yttre spåren fick man gå på gångväg över spåren .

Var den här gångvägen en plankorsning längst i söder på spår 10? Jag tror mig minnas att ha gått över spåren vid den här delen nära Tegelbacken! Så huru härmed? Eller var det här bara en spårpassage för plattformstruckar och stadsbuden etc.?

---
/Arne 😊☮
en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte
•アルネ
王の島人から見たモダンな鉄道の素顔
---
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"

  511 visningar

Ute på långresa – Del 10, säkerhetskontroller, teleledningar

av Lennart Petersen @, mndagen 3 april 2017, 21:37:05 @ Arne

Det där med biljettkontroll för tillträde till perrongen tycker jag är väldigt bra och något man gott kunde ta efter i Stockholm, Göteborg och Malmö! På så vis skulle man bli av med mycket av ficktjuvar och tjuvåkning och de "riktiga" tågresenärerna skulle få det lugnare och tryggare vid av och påstigning.
När jag förra våren reste runt en del i Storbrttannien hade man liknande system på alla större stationer!


Stockholm C och Malmö C har haft plattformsspärrar, men de avskaffades av någon anledning. Bara SL behöll sina spärrar.


Spärrarna på Stockholm C avskaffades långt innan SL kom till och återskaffade plattformsspärrarna på de spår man använde.
Tror spärrarna försvann vid ombyggnaden 1956 när tunneln till spår 11-18 tillkom.
Som jag minns min första resa till Stockholm med mor på tidigt 50-tal så var det en lång spärrlinje längs spår 10 och därifrån till de yttre spåren fick man gå på gångväg över spåren .


Var den här gångvägen en plankorsning längst i söder på spår 10? Jag tror mig minnas att ha gått över spåren vid den här delen nära Tegelbacken! Så huru härmed? Eller var det här bara en spårpassage för plattformstruckar och stadsbuden etc.?

Mitt diffusa minne säger mig att spårpassagen var ungefär i mitten av spåren , på ett ungefär som tunneln går idag.

  469 visningar

Ute på långresa – Del 10, säkerhetskontroller, teleledningar

av Lennart Petersen @, mndagen 3 april 2017, 21:47:09 @ Lennart Petersen

Det där med biljettkontroll för tillträde till perrongen tycker jag är väldigt bra och något man gott kunde ta efter i Stockholm, Göteborg och Malmö! På så vis skulle man bli av med mycket av ficktjuvar och tjuvåkning och de "riktiga" tågresenärerna skulle få det lugnare och tryggare vid av och påstigning.
När jag förra våren reste runt en del i Storbrttannien hade man liknande system på alla större stationer!


Stockholm C och Malmö C har haft plattformsspärrar, men de avskaffades av någon anledning. Bara SL behöll sina spärrar.


Spärrarna på Stockholm C avskaffades långt innan SL kom till och återskaffade plattformsspärrarna på de spår man använde.
Tror spärrarna försvann vid ombyggnaden 1956 när tunneln till spår 11-18 tillkom.
Som jag minns min första resa till Stockholm med mor på tidigt 50-tal så var det en lång spärrlinje längs spår 10 och därifrån till de yttre spåren fick man gå på gångväg över spåren .


Var den här gångvägen en plankorsning längst i söder på spår 10? Jag tror mig minnas att ha gått över spåren vid den här delen nära Tegelbacken! Så huru härmed? Eller var det här bara en spårpassage för plattformstruckar och stadsbuden etc.?


Mitt diffusa minne säger mig att spårpassagen var ungefär i mitten av spåren , på ett ungefär som tunneln går idag.

Men efter att ha konsulterat spåralyouterna i SJ 1906-1931 så ser det ut som att åtminstone då (1931) så var det övergång i just södra änden av spåren.

  486 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum