Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

En julmarknadsresa till Wernigerode 2016, dag 6 (Reseberättelser)

av Ulf Broman @, Kista, torsdagen 30 mars 2017, 16:24:22

Föregående avsnitt finns här:
Dag 1
Dag 2
Dag 3
Min brors bilder som tillägg till dag 3
Dag 4
Min brors bilder som tillägg 1 till dag 4
Min brors bilder som tillägg 2 till dag 4
Min brors bilder som tillägg 3 till dag 4
Dag 5

[image]
Utsikten från vårt rum, på ett litet pensionat. Man ser några master på det högsta berget, det är Brocken, som är tyskarnas Blåkulla, och som låg väldigt nära gränsen till Västtyskland.

[image]
Innan vårt tåg skulle gå hann vi gå upp på utsiktsterassen och titta på lok.

[image]
Dessa diesellok är byggda för normalspår, men som fått 3-axliga smalspårsboggier, syns fortfarande, men jag har aldrig själv sett dem i trafik.

[image]
Vårt HEX-tåg mot Goslar, avgång 9.21. Det som syns på skylten är de följande tågen.

[image]
I Goslar fanns det gott om semaforer, och av olika storlekar. Där bytte vi till ett erixx-tåg till Hannover Hbf.

[image]
I Hannover hade vi lite tid på oss för bytet, så vi hann se en del intressanta tåg.
Bland annat detta IC-tåg Amsterdam-Berlin, med moderna dubbeldäckarvagnar.

[image]
Loket i samma tåg, målat i IC-färg.

[image]
Manövervagnen i samma tåg, också dubbeldäckare.

[image]
Till Hamburg åkte vi med en ICE, minns inte om det var typ 1 eller typ 3.
Men på hemvägen från Hamburg till Köpenhamn åkte vi med denna diesel-ICE.

[image]
Skyltningen var lite primitiv,

[image]
och personalen var inte heller nöjd med smutsen.
Ungefärlig översättning ”Tvätten kaputt, som tåget” och ”Ingen tid för tvättning – måste fara …”.

Detta blir också den sista bilden, resan till Köpenhamn gick bra, resan med Öresundståg till Malmö C med byte på Kastrup gick bra, vi hann äta lite mat just innan de stängde på matserveringarna på Malmö C, och sen tog vi nattåget hem.

Så, det var den resan. Som jag och Lennart Carlsson och det tyska ordspråket (fritt översatt) säger: Om man gör en resa finns alltid något att berätta.

1102 visningar

En härlig reseskildring. Tack!

av Hasse Hagberg, Södermalm, torsdagen 30 mars 2017, 16:41:10 @ Ulf Broman

Som sagt, en underbar lektion i hur man lämpligen kan ta del av tysk (h)julstämning.

---
Tågfarare i österled.

425 visningar

En härlig reseskildring. Tack!

av Ulf Broman @, Kista, torsdagen 30 mars 2017, 16:50:22 @ Hasse Hagberg

Som sagt, en underbar lektion i hur man lämpligen kan ta del av tysk (h)julstämning.

Ja, det var en bra beskrivning, och jag kan rekommendera andra tågintresserade att göra liknande resor.
Man kan gärna vara ute i god tid, dels för att få bra priser på DB:s biljetter och dels för att få bra hotellrum.

378 visningar

En julmarknadsresa till Wernigerode 2016, dag 6

av Lennart Carlsson @, Malmö, torsdagen 30 mars 2017, 16:48:09 @ Ulf Broman

Tack så mycket. Postvagnen när den är som bäst!

Utsiktsterrassen i Wernigerode är kul, med informationsskyltar om loken som kan beskådas. Ungefär som på Zoo i Köpenhamn, eller någon annanstans.

Undrar hur tvåvånings IC är komfortmässigt? Förhoppningsvis mer utrymme än i tvåvånings regionaltåg.

407 visningar

av Sören Heise @, Tyskland, torsdagen 30 mars 2017, 17:46:53 @ Ulf Broman
redigerad av Sören Heise, torsdagen 30 mars 2017, 17:47:04

Tack för berättelsen!

11:36 från Hannover? Det är planenligt en ICE-T (littera 411). ;-) Det var samma under tidtabellsåret 2016.
Av fyra ICE-tåg Hannover -> Hamburg per två timmar är (med undantag för ganska få undantag som ICE 4 eller Wien-paret med ICE-T) normalt tre ICE 1 och ett ICE 2 - men det är två eller ett par ICE 2 som går i stället med ICE-T.

Lennart Carlsson frågar: Undrar hur tvåvånings IC är komfortmässigt? Förhoppningsvis mer utrymme än i tvåvånings regionaltåg.

Det är större utrymme för bagage, ja. Men inte tillräckligt för ett fullsatt tåg.
Vad gäller komforten för resenärer är det lite bättre än ombord RE-tågen med likadana vagnar. Lite bättre. För regionaltåg helt ok, för fjärrtåg lite låg standard i mina ögon.

Mvh Sören

360 visningar

av Ulf Broman @, Kista, torsdagen 30 mars 2017, 18:23:07 @ Sören Heise

Tack för berättelsen!

11:36 från Hannover? Det är planenligt en ICE-T (littera 411). ;-) Det var samma under tidtabellsåret 2016.

Jo, vi åkte ICE 1082, avgång 11.36. Är inte ICE-T tämligen lika ICE-3, åtminstone på håll?
Kan vi ha åkt med ett likadant ICE-T ett år tidigare, i ICE 882 mellan Würzburg och Hamburg?

Av fyra ICE-tåg Hannover -> Hamburg per två timmar är (med undantag för ganska få undantag som ICE 4 eller Wien-paret med ICE-T) normalt tre ICE 1 och ett ICE 2 - men det är två eller ett par ICE 2 som går i stället med ICE-T.

316 visningar

av JB @, torsdagen 30 mars 2017, 20:53:47 @ Ulf Broman

Tack för berättelsen!

Jo, vi åkte ICE 1082, avgång 11.36. Är inte ICE-T tämligen lika ICE-3, åtminstone på håll?
Kan vi ha åkt med ett likadant ICE-T ett år tidigare, i ICE 882 mellan Würzburg och Hamburg?

ICE T och ICE 3 är vid en första anblick väldigt lika, men ICE 3 (ovan) är lite spetsigare.

[image]

(Lüko Willms, Wikimedia Commons)

262 visningar

av Jürgen Boldt ⌂ @, Floby, torsdagen 30 mars 2017, 17:57:20 @ Ulf Broman

Även från mig ett stort tack - jag hade nöjet redan för 70 år och vara på dåtiden i Torfhaus (nedanför Brocken på västsidan )då var Brocken ett rysk spionfäste mot väst. Sedan dess har jag besökt området 4 gånger - 2 x under DDR tiden ,men då fick man inte kommer upp på Brocken och 2 x efter återföreningen - visst är området än mer idag en resa värt .
mvh
Jürgen(S)

---
Järnväg som hobby -helst i skala 1:45

322 visningar

av Ståle Ualand, Stavanger, Norge, torsdagen 30 mars 2017, 18:02:57 @ Ulf Broman

Takker for en herlig bildeserie.

Tar sjansen på å korrigere deg når det gjelder toetasjers IC. Dette toget går nok ikke Amsterdam - Berllin.

Vogna på bildet er skiltet Leipzig, og toget er IC 2037 Hannover - Leipzig. I nabosporet skal i alle fall i morgen toget Amsterdam - Berlin komme 18 minutter før toget mot Leipzig går.

325 visningar

En julmarknadsresa till Wernigerode 2016, dag 6 - fel destination

av Ulf Broman @, Kista, torsdagen 30 mars 2017, 18:32:04 @ Ståle Ualand

Tar sjansen på å korrigere deg når det gjelder toetasjers IC. Dette toget går nok ikke Amsterdam - Berllin.

Vogna på bildet er skiltet Leipzig, og toget er IC 2037 Hannover - Leipzig. I nabosporet skal i alle fall i morgen toget Amsterdam - Berlin komme 18 minutter før toget mot Leipzig går.

Ja, du har helt rätt, det var fel av mig.
Mellan att jag fotograferade loket och manövervagnen tog jag en bild på destinationsskylten på en vagn i tåg 141 från Amsterdam, så det är det som lurade mig.

Vi åkte ju 6 december, dvs 5 dagar före tidtabellsskiftet, så dagens avgångstider behöver inte vara samma som det var när vi reste, och något tåg kan ha varit försenat.

Då går dubbeldäckarna inte i internationell trafik, och inte så lång resa, så resenärerna kanske lättare står ut.

337 visningar

av Hans Broman @, Enhörna, torsdagen 30 mars 2017, 18:39:55 @ Ståle Ualand

Jag har för mig att just det här tåget kom in på Hannover Hbf från Norddeich (eller möjligen Emden) vid tyska nordsjökusten och sedan skulle vidare till Leipzig.

322 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta