Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Ute på långresa - Del 4, framme i Kiev (Reseberättelser)

av Till @, mndagen 13 mars 2017, 12:11:16
redigerad av Till, mndagen 13 mars 2017, 12:18:34

Hej igen och hälsningar från Kiev!
[image]

På den ukrainska gränsstationen Chop (Чоп) blev det riktigt spännande. Bara de två direktvagnarna Budapest – Kiev hade dragits över gränsen, övriga vagnar hade slutstation på den ungerska gränsstationen Záhony.
Efter gränskontrollen och mycket växling hamnade vi till slut i boggibytesanläggningen. Enda gången tidigare jag hade varit med om boggibyte vid den kinesisk/ryska gränsen fick resenärerna kliva av tåget, och boggibytet genomfördes utom synhåll. Så det såg jag fram emot!
Anläggningen har ett spår med en "kompromisspårbredd", så att normalspårsboggierna hålls på rälsen med inre stödskenor, och bredspårsboggierna passar nätt och jämnt med flänsarna nästan liggande an mot rälerna.
Boggierna lossnades från vagnskorgarna, vilka sedan hissades upp med stationära domkrafter. Skruvkopplarna lossnades, och byttes med hjälp av en traverskran mot SA3-kopplar.
[image]

Med en vinsch drogs normalspårsboggierna bort samtidigt som bredspårsboggierna drogs fram.
[image]

Och så var det bara att sänka ner vagnskorgarna på boggierna och låsa fast dem igen. En av arbetarna fick då gå in i första och sista kupén och lyfta upp sängen för att komma åt hålet för låspinnen ovanifrån.
[image]

Hela proceduren tog inte mycket mer än en halvtimme, så uppehållstiden på 3:20 timmar var mer än väl tilltagen. Under tiden kom också ett tåg från Kiev in i stationen, vars vagnar användes för tåget tillbaka till Kiev - tillsammans med de två direktvagnarna från Budapest.
Under den fortsatta resan kom en amerikansk resenär och jag att samtala med en sjuksköterska från östra Ukraina, som bor i Budapest med sin man med reser till Östra Ukraina regelbundet för att försörja trupperna där och medverka i sjukvården. Hon brukar köra bil (då tar det 12 timmar istället för 24 timmar med tåg), men hade tagit tåget denna gång för att bilen var på verkstaden. Otur för henne, men tur för oss! Hon talade väl engelska och var behjälplig som tolk med tågpersonalen - som t.ex. upplyste om att de fina vakuumtoaletterna inte klarar av toapapper...
När hon förstod att jag är tågnörd pratade hon med vagnsvärden om det, som i sin tur ordnade att vi alla tre fick åka med i hytten mellan två stationer på södra rampen uppför Karpaterna.
[image]

Jag chansar på att lokförarnas chef inte läser i Postvagnen och att förarna inte får problem för det...
Tåget fylldes på allt mer och verkade rätt välbesatt efter avgång från Lviv, då det började bli sängdags.
Så kom vi fram till Kiev på morgonen. Den pampiga stationen har faktiskt en liten historisk fordonsutställning och en gångbro som ger fin utsikt över tågen.
[image]
[image]

Trots kriget i östra Ukraina är gränsen till Ryssland öppen, och tågen Moskva - Kiev går som vanligt – faktiskt flera stycken om dagen. Men lika snabbt som japanska Shinkansen-tåg går det inte...
[image]

De direkta flygförbindelserna har däremot dragits in 2015 i samband med något handelskrig, och att flyga över tredje land är krångligt. För att flyga över Minsk behöver man vitryskt transitvisum, eftersom flygen Minsk - Moskva behandlas som inrikesflyg. Kommande från Kiev måste man därför byta från utrikes- till inrikesterminalen, så att man inte kan stanna inom transitzonen utan visum.
Avsaknad av gränskontroller mellan Vitryssland och Ryssland har också ställt till det för resenärer från tredje land på landsvägen, eftersom man inte får en rysk inresestämpel om man åker bil eller buss Polen - Vitryssland - Ryssland. Det har förekommit att ryska polispatruller tvingade resenärer i utländska bilar/bussar att vända och köra genom Lettland till Ryssland för att genomgå en ordentlig rysk gränskontroll.
Vad som gäller för tågresenärer genom Vitryssland till Ryssland kunde jag bara hitta motstridiga uppgifter. Det verkar som att inresa genom Vitryssland till Ryssland fortfarande tolereras (det har inte varit problem i flera år sedan gränskontrollerna avskaffades), men jag vågade inte chansa. Det var den viktigaste anledningen varför jag valde att åka genom Ukraina - och så blev det ju genast en höjdare!
Nu sitter jag på Express-hotellet där jag tog en rejäl frukost – och njuter av utsikten från matsalen i 16:e våningen!
[image]

I kväll bär det vidare!

Till

Del 1, varje resa börjar med ett första tåg
Del 2, nu går det österut
Del 3, snart dags för bredspår!

  2143 visningar

Ute på långresa - Del 4, framme i Kiev

av Henke, mndagen 13 mars 2017, 12:52:17 @ Till

Tack för jätteintressant reportage! Sådant är det bästa som finns i Postvagnen!

  923 visningar

Ute på långresa - Del 4, framme i Kiev

av Janne Petersson @, Malmö, mndagen 13 mars 2017, 14:09:20 @ Till

Hotel Ekspres! Bästa hotellet i Kiev!! Men jag antar att de har bytt namn på gatan uppifrån centralstation...för några år sedan hette den fortfarande Komintern-gatan ;)
Och så fick du åka med i loket! Underbart!!!

  816 visningar

Ute på långresa - Del 4, framme i Kiev

av Geir Anders Langangen @, mndagen 13 mars 2017, 14:39:45 @ Till
redigerad av Geir Anders Langangen, mndagen 13 mars 2017, 14:42:01

Takk for reiseskildringene nok en gang :)

Interessant at du fikk ta bilder av boggibytte på grensen.
Jeg fikk ikke lov da jeg reiste andre veien i høst.

Under tiden kom också ett tåg från Kiev in i stationen, vars vagnar användes för tåget tillbaka till Kiev - tillsammans med de två direktvagnarna från Budapest.

Det toget kom nok fra Uzhhgorod litt lenger nord.
Vognene fra Bratislava (ikke søndag og mandag), Praha og Budapest kobles på tog 81 "DESNA" i Chop.

  789 visningar

Ute på långresa - Del 4, framme i Kiev

av Ulf Broman @, Kista, mndagen 13 mars 2017, 17:06:50 @ Till

Mycket intressant reportage!

...
Hon talade väl engelska och var behjälplig som tolk med tågpersonalen - som t.ex. upplyste om att de fina vakuumtoaletterna inte klarar av toapapper...

Det där känner jag igen från min resa på Transsibiriska, då såg toaletterna (två i vår vagn) så här fräscha ut, men man fick inte spola ner pappret, utan det lades i papperskorgen bredvid. Fungerade bra, och luktade inte alls som torrtoalett.

[image]

Avsaknad av gränskontroller mellan Vitryssland och Ryssland har också ställt till det för resenärer från tredje land på landsvägen, eftersom man inte får en rysk inresestämpel om man åker bil eller buss Polen - Vitryssland - Ryssland. Det har förekommit att ryska polispatruller tvingade resenärer i utländska bilar/bussar att vända och köra genom Lettland till Ryssland för att genomgå en ordentlig rysk gränskontroll.
Vad som gäller för tågresenärer genom Vitryssland till Ryssland kunde jag bara hitta motstridiga uppgifter. Det verkar som att inresa genom Vitryssland till Ryssland fortfarande tolereras (det har inte varit problem i flera år sedan gränskontrollerna avskaffades), men jag vågade inte chansa. Det var den viktigaste anledningen varför jag valde att åka genom Ukraina - och så blev det ju genast en höjdare!

Menar du att om man tar nattåget Berlin-Moskva med direktvagnar så skulle det inte fungera för en svensk med ryskt inresevisum att åka med det tåget till Moskva? Inte ens om man skaffar visum även för Vitryssland (om nu svenskar behöver det?)?

  702 visningar

Ute på långresa - Del 4, framme i Kiev

av tidtabellen, mndagen 13 mars 2017, 17:08:58 @ Ulf Broman

Mycket intressant reportage!

...
Hon talade väl engelska och var behjälplig som tolk med tågpersonalen - som t.ex. upplyste om att de fina vakuumtoaletterna inte klarar av toapapper...


Det där känner jag igen från min resa på Transsibiriska, då såg toaletterna (två i vår vagn) så här fräscha ut, men man fick inte spola ner pappret, utan det lades i papperskorgen bredvid. Fungerade bra, och luktade inte alls som torrtoalett.

Detta känns igen av varje greklandsresenär. I det landet är det gängse med smala avloppsrör vilka lätt sätts igen av papper.

  679 visningar

Ute på långresa - Del 4, framme i Kiev

av Till @, mndagen 13 mars 2017, 17:51:51 @ Ulf Broman
redigerad av Till, mndagen 13 mars 2017, 17:52:23

Hej,

Menar du att om man tar nattåget Berlin-Moskva med direktvagnar så skulle det inte fungera för en svensk med ryskt inresevisum att åka med det tåget till Moskva? Inte ens om man skaffar visum även för Vitryssland (om nu svenskar behöver det?)?

Jag är 80% säker att det fungerar om du har visum för bägge länder - vilket du under alla omständigheter behöver, 5 dagar visumfri inresa till Vitryssland gäller endast de som flyger in och ut till Minsk och inte flyger direkt vidare till Ryssland. Det var de resterande 20% som fick mig att få kalla fötter att åka den vägen. Tysklands och Österrikes UD/ambassad i Moskva avråder från att resa via Vitryssland till Ryssland oavsett färdsätt. Jag har dock inte hört av någon som fick problem på tåget. Det har med säkerhet varit problem på motorvägen.

Till

  651 visningar

Ute på långresa - Del 4, framme i Kiev

av Dan P @, mndagen 13 mars 2017, 18:47:27 @ Till

Hur blir det åt andra hållet? Dvs säg att man åker tåg från Moskva till Berlin, då har man ju erhållit en rysk inresestämpel vid inresa i Ryssland på annan plats.
När man sedan kommer till gränsen Vitryssland / Polen så saknar man ju både rysk utresestämpel och vitrysk inresestämpel?

  608 visningar

Ute på långresa - Del 4, framme i Kiev

av tidtabellen, mndagen 13 mars 2017, 18:56:49 @ Dan P

Hur blir det åt andra hållet? Dvs säg att man åker tåg från Moskva till Berlin, då har man ju erhållit en rysk inresestämpel vid inresa i Ryssland på annan plats.
När man sedan kommer till gränsen Vitryssland / Polen så saknar man ju både rysk utresestämpel och vitrysk inresestämpel?

Man får väl säga att den där passunionen (eller vad det ska kallas) förefaller mindre genomtänkt. För några år sedan talades om att Ryssland och Vitryssland skulle ingå en union (med oklart innehåll). Är detta allt som har blivit av snacket?

  601 visningar

Ute på långresa - Del 4, framme i Kiev

av Lennart Petersen @, mndagen 13 mars 2017, 17:51:54 @ Ulf Broman

Mycket intressant reportage!

...
Hon talade väl engelska och var behjälplig som tolk med tågpersonalen - som t.ex. upplyste om att de fina vakuumtoaletterna inte klarar av toapapper...


Det där känner jag igen från min resa på Transsibiriska, då såg toaletterna (två i vår vagn) så här fräscha ut, men man fick inte spola ner pappret, utan det lades i papperskorgen bredvid. Fungerade bra, och luktade inte alls som torrtoalett.

[image]

Avsaknad av gränskontroller mellan Vitryssland och Ryssland har också ställt till det för resenärer från tredje land på landsvägen, eftersom man inte får en rysk inresestämpel om man åker bil eller buss Polen - Vitryssland - Ryssland. Det har förekommit att ryska polispatruller tvingade resenärer i utländska bilar/bussar att vända och köra genom Lettland till Ryssland för att genomgå en ordentlig rysk gränskontroll.
Vad som gäller för tågresenärer genom Vitryssland till Ryssland kunde jag bara hitta motstridiga uppgifter. Det verkar som att inresa genom Vitryssland till Ryssland fortfarande tolereras (det har inte varit problem i flera år sedan gränskontrollerna avskaffades), men jag vågade inte chansa. Det var den viktigaste anledningen varför jag valde att åka genom Ukraina - och så blev det ju genast en höjdare!


Menar du att om man tar nattåget Berlin-Moskva med direktvagnar så skulle det inte fungera för en svensk med ryskt inresevisum att åka med det tåget till Moskva? Inte ens om man skaffar visum även för Vitryssland (om nu svenskar behöver det?)?

Du behöver ryskt visum och ett transitvisum för att resa genom Vitryssland Berlin-Moskva
Vitryssland har stängt sin ambassad i Stockholm så visum får man söka någon annanstans men det uppges vara ganska lätt.
Visumfritt är det för den som både kommer och reser genom Minsk flygplats och det gäller ett 80-tal länder inklusive Sverige.

  637 visningar

Ute på långresa - Del 4, framme i Kiev

av Sören Heise @, Tyskland, mndagen 13 mars 2017, 18:15:30 @ Ulf Broman

Menar du att om man tar nattåget Berlin-Moskva med direktvagnar så skulle det inte fungera för en svensk med ryskt inresevisum att åka med det tåget till Moskva? Inte ens om man skaffar visum även för Vitryssland (om nu svenskar behöver det?)?

Under helgen skulle en tysk läsare av Drehscheibe resa den där vägen. Sedan dess hörde vi ingenting av honom.
Om du förstår tyskan så är den här den mest aktuella tråden i Drehscheibe (med vissa urspårningar).

Jag ser det som Till att det finns en viss risk att åka denna väg: Gränsen mellan Ryssland och Vitryssland har (med ett undantag vid treriksröset med Ukraine) inga internationella övergånger. Men eftersom sådan en krävs för en legal resa till/från Ryssland anser de ryska myndigheterna en resa via denna väg sedan en viss tid, när relationerna mellan länderna försämrades, som illegalt. I praxis är det knappast några problem för tågresenärer om man har stämpeln från Brest. Saken är bara att det finns ingen garanti att det förblir som det är.

Mvh Sören

  656 visningar

Ute på långresa - Del 4, framme i Kiev

av Sören Heise @, Tyskland, onsdagen 15 mars 2017, 10:24:29 @ Sören Heise

Under helgen skulle en tysk läsare av Drehscheibe resa den där vägen. Sedan dess hörde vi ingenting av honom.

Han hade inga problem, ingen kontroll öster om Brest.

  431 visningar

Transit genom Vitryssland till Ryssland

av Till @, onsdagen 15 mars 2017, 10:51:02 @ Sören Heise

Hej,

Under helgen skulle en tysk läsare av Drehscheibe resa den där vägen.

Han hade inga problem, ingen kontroll öster om Brest.

Trevligt att läsa att det gick bra för honom. Det blir spännande om någon passkontrollant kommer att klaga över avsaknad av rysk inresestämpel.

Tråkigt om officiell information och praxis avviker så mycket.

Till

  459 visningar

Transit till Ryssland: Ingen fara ombord internationella tåg

av Sören Heise @, Tyskland, onsdagen 5 april 2017, 18:21:22 @ Till

Enligt Drehscheibe meddelade FPC/RŽD officiellt att dem internationella tågen Ryssland <-> Vitryssland <-> Polen <-> ... är undantagna från regeln. Det är alltå absolut legalt att ta denna väg.

Mvh Sören

  375 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum