Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Tåg 4325, Stuvsta 30/8 1966 (Bildvagnen)

av Ulfe, Fagersta, fredagen 8 juli 2016, 11:56:30
redigerad av Ulfe, fredagen 8 juli 2016, 12:17:08

[image]

[image]

  1912 visningar

Stuvsta 30/8 1966

av Alex, fredagen 8 juli 2016, 12:19:40 @ Ulfe

Oj, det här är bara för mycket! :-)

Precis på denna lilla bergknalle satt jag och kompisen efter skolan och spanade på alla tåg som passerade förbi. Det blev förstås många tåg som just detta på bilden. 1966 var det vardagsmat men nu känns det plötsligt väldigt exklusivt. Notera att D-loket fortfarande har gångbryggan kvar.

Vi är lite svältfödda på vardagsbilder från 60-talet och just dessa lokaltåg med D-lok, B13 och B6:or som var så vanliga hade tydligen svårt att fastna på bild.

Jag tror att mitt allra första inlägg i Postvagnen för mer än 15 år sedan handlade just om vad man kunde se från denna lilla utkikspunkt. Just då handlade det om Bergsmannen som brukade dyka upp i kurvan från Älvsjö så där vid 18-tiden på kvällen tror jag. Då var det ofta tid att gå hem och käka och göra läxorna. :-)

Stort tack för bilderna. De ligger på min topp-10 lista just nu!

Mvh/Alex

  1147 visningar

Stuvsta 30/8 1966

av Alex, fredagen 8 juli 2016, 12:32:35 @ Alex

Kanske ska komplettera med att det är SJ-bussar som står uppställda i bakgrunden. Det fanns en linje 716(?) som utgick i från Stuvsta station ner mot några villaområden mot sjön Trehörningen. Det var inte så högfrekvant trafik och om jag minns rätt var det lite äldre och mindre bussar som åkte på den trafiken. Den viktigaste linjen var då 708 som gick från Huddinge in till Skanstull (Ölandsgatan). Den kompletterade pendeltågen men kortades senare ner till linje 744 som bara anslöt till Högdalens T-banestation.

Huddinge var lite gyttrigt när det gällde kollektivtrafiken vid den här tiden.

Mvh/Alex

  1050 visningar

Stuvsta 30/8 1966

av Mr G ⌂ @, 瑞典,斯德哥尔摩, fredagen 8 juli 2016, 15:58:25 @ Alex

Hej Alex

Tror att du minns fel om busslinjerna. 744:an var samtida med 708:an, och förblev oförändrad vid den stora linjeomläggningen som gjordes vid pendeltågsintroduktionen den 12 maj 1968. 708:an kapades av eftersom den annars skulle ta passagerare från pendeltåget, och bytte samtidigt linjenummer till 745 vilken trafikerade den udda förbindelsen Juliaborg-Huddinge.

[image]

[image]

---
吉先生

  910 visningar

Stuvsta 30/8 1966

av Alex, fredagen 8 juli 2016, 19:45:47 @ Mr G

Intressanta och fina bilder du visade av linje 745.

Jag blev lite uppskruvad av Stuvsta bilderna och skrev lite slarvigt om 708 och 744. Vad jag försökte säga var att 744 fick ta över rollen som 708 haft som alternativ till tågen.I början av 60-talet minns jag att det inte var ovanligt att vi tog 8:an in till stan, speciellt om man skulle till Söder.

744 gick hela vägen från Balingsnäs till Skogås via Högdalen-Farsta. Vitsen men den bussen var att det anslöt till T-banan i Rågsved och Högdalen och blev därmed också ett hyggligt alternativ till pendeltågen i många år.

Jag är född och uppvuxen bredvid bussgaraget i Huddinge så man har haft lite koll på bussarna också. :-)

Mvh/Alex

  751 visningar

Stuvsta 30/8 1966

av ztenlund, fredagen 8 juli 2016, 20:37:25 @ Mr G

För den som inte är så beläst på hållplatser i Stockholm så ligger Juliaborg ungefär vid korsningen Huddingevägen (Lv 226)/Örbyleden (Lv 229).

  723 visningar

Intressant länk mer info om bussarna i Stuvsta & olycka Skogås

av Alex, fredagen 8 juli 2016, 20:55:16 @ ztenlund

Jag hittade en intressant sida på Huddinge kommun som heter "Backspegeln" (se länk)
Under rubriken kommunikationer reder man ut det här med bussarna i Stuvsta. Fina bilder från bussgaraget i Huddinge dyker också upp men även en artikel om pendeltågsolyckan i Skogås 1985. Det intressanta med olyckan är man skriver citat "Orsaken till olyckan är föremål för en animerad debatt – åtminstone på ett forum under Svenska Järnvägsklubbens hemsida som Backspegeln tagit del av".

Är det någon som känner sig träffad. :-) Visst var olyckan uppe för en tid sedan?

Mvh/Alex

http://backspegeln.huddinge.se/category/kommunikationer/

  782 visningar

Stuvsta 30/8 1966

av Leif-Evert @, fredagen 8 juli 2016, 17:43:02 @ Alex

I början på -50 talet, alltså långt innan busslinjerna i Huddinge fick 700-nummer, gick Linje 15 från Källbrink till Stuvsta där den bytte nummer till Linje 14 Stuvsta - Trehörningen och sedan samma sak tillbaka till Källbrink. Föraren hette Elon Åberg och det var en stor händelse för mig som liten grabb att få åka med farbror Elon på den turen. Bussen tillhörde SJ-garaget vid Lännavägen i Huddinge men om jag inte minns helt fel "övernattade" bussen på vändplatsen i Källbrink där Åberg bodde bara några hundra meter undan.

  807 visningar

Tåg 4325, Stuvsta 30/8 1966

av Bönan @, Fagersta, fredagen 8 juli 2016, 12:29:22 @ Ulfe

Fantastisk bild, jätteroligt att se. Jag lever verkligen i fel tid (men hade jag levt i den tiden hade jag väl suktat efter 1800-talet)...

---
Mvh Björn
Tågklarerare, Fagersta C, Nora, Smedjebacken och Mora

  1054 visningar

Tåg 4325, Stuvsta 30/8 1966

av Alex, fredagen 8 juli 2016, 12:34:08 @ Bönan

Nej, jag kan lugna dig. Man var ganska nöjd med hur det var. 60-talet var härligt. Mvh/Alex

  1017 visningar

Tåg 4325, Stuvsta 30/8 1966

av Ted S, E och F län, fredagen 8 juli 2016, 15:53:59 @ Ulfe

Oj oj oj!

På parkeringen vände jag och buskompisen på morsans infartsparkerade Saab 96:a. Genom den olåsta bagageluckan gick det att fälla baksätets rygg och krypa in, lossa handbromsen och baxa runt bilen. Det tyckte vi var roligt. Det tyckte inte morsan.

Åkte på den tiden med 714 som utgick från Trehörningen, 716 hölls väl huvudsakligen på västra sidan järnvägen. En period var ASJ Condor ett vanligt inslag på lokallinjerna. Tufft med de sneda sidofönstren tyckte jag, som sedan blev vän med Büssing i en professionell roll.

  881 visningar

Tåg 4325, Stuvsta 30/8 1966

av Persson, lrdagen 9 juli 2016, 07:48:35 @ Ulfe

[image]

Är det plattformshöjning man arbetar med här? Kanske förberedelser inför den kommande X1-trafiken?

Mycket trevligt att se dessa bilder!

  576 visningar

Tåg 4325, Stuvsta 30/8 1966

av Ulfe, Fagersta, lrdagen 9 juli 2016, 18:19:10 @ Persson

Ja, det är för pendeltågstrafiken, det var max 50km/tim. plus signalering vid arbetsplatsen som gällde, arbetet pågick augusti-september.

  424 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum