Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

En resa på Transsibiriska järnvägen sommaren 2014, dag 6 (Reseberättelser)

av Ulf Broman @, Kista, mndagen 31 augusti 2015, 14:01:00

Föregående avsnitt finns här:
Dag 1+2
Dag 3, del 1
Dag 3, del 2
Dag 4
Dag 5, del 1
Dag 5, del 2

[image]
Tågmöte under uppehållet i Ilanskaya.
Min kamera säger att klockan är 1:27, den ryska tidtabellen säger att uppehållet var mellan 3:13 och 3:35, men det är ljust för att Ilanskaya ligger 4 timmar före Moskvatid, så klockan var runt halv åtta lokal tid.

[image]
Jag förundrade mig en del över ytbehandlingen på husen utmed järnvägen. En hel del trä var grått, som om det var helt obehandlat, men det kan förstås ha behandlats med något färglöst träskydd, medan det trä som målades hade väldigt klara färger, ofta blått eller grönt.

[image]
En rejäl stoppbock, och tydligt markerad.

[image]
Jag försökte att alltid ha koll på läget under resan.
Fotograferade mest med systemkameran, och på bordet telefoner, guidebok, tidtabellen (i gröna mappen) och lilla kompaktkameran och till vänster temuggen, med RZD ingraverat i hållaren av metall. Medan hustrun klarade sig med sin Kindle (e-boksläsare).

Jag kunde med hjälp av guidebokens angivelser och kilometerstolparna hålla viss koll på var vi var, och med hjälp av 100-metersstolparna kunde jag lättare hitta kilometerstolparna och därigenom räkna ut hastigheten. Den var oftast mellan 60 och 80 km/h, dvs ganska långsamt.

[image]
Dagens måltid, idag med bovete.

[image]

[image]

[image]
För de intresserade av kontaktledningar och annan infrastruktur tog jag några bilder.

[image]
Mötande tåg med diesellok.

[image]
Vi såg några gånger begravningsplatser, som låg utanför byn/samhället, och utan någon byggnad intill.

[image]
Övergången mellan vagnarna.

[image]
Vår vagn var luftkonditionerad, och displayen kunde även visa utomhustemperaturen.
Det var alltså riktigt varmt under delar av vår resa. Det gick självklart inte att öppna fönstren i kupén, så därför är de bilder som tagits genom fönstret något suddiga.

[image]
I Zima låg kioskerna på stationsplan så man fick gå en bit.

[image]
Och vi fick ett nytt lok, i en ny färg. Till vänster har det långsammare tåg 44/100 kommit ikapp oss. Lite tidigare under dagen har vi kört om det. Varannan dag när det heter 100 går det tåget också mellan Moskva och Vladivostok, medan varannan dag som tåg 44 går det ”bara” till Khaborovsk (12 timmar före Vladivostok).

[image]
Många resenärer i 44/100 stod på plattformen i skuggan av tåget, jag antar att det är resenärer i vagnar som inte är luftkonditionerade som fick lite svalka.

[image]
Här såg vi också ett lokaltåg, sådana var inte speciellt vanliga, utan det var mest godståg, och någon gång ett fjärrtåg.

[image]
Här, som åtminstone en gång per dygn, fylldes det på vatten i vagnarna under uppehållet.

[image]
Vid 21-tiden (lokal tid) kom vi till Irkutsk, där vi lämnade vårt tåg och tog in på det här hotellet i en nybyggd del av centrum i två nätter.

Forumet är stängt för nya inlägg
  1256 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta