Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

En resa på Transsib, dag 4 - betydelsen av 'njekulturnyj'! (Reseberättelser)

av Arne, Kungsholmen 王の島, sndagen 30 augusti 2015, 19:29:32 @ Mattias Jansson

Vare sig i Sovjet eller senare Ryssland , Tsartiden undandrar sig min bedömning. Jag uppfattar det som att det finns ett allmänt intresse hos folk att hålla det gemensamma rummet och gemensamma ytor snygga och rena.

Ehhh, ingen Graffiti i Ryssland? Inte lika frekvent på tåg och i tunnelbanan möjligen, men inte alls?

Jag tillåter mig att se litet annorlunda på den saken.

Det här med förekomsten av graffiti eller ej i ett land är ju en sanning med modifikation. När jag första gången var i Japan i början av 1981 var det mycket ovanligt med graffiti och/eller annan nedskräpning i offentliga miljöer. Numer finns det dessvärre även sådant i Nippon.

Men för att återgå till Ryssland/Sovjet så finns i det ryska språket särskilt ordet некультурный 'njekulturnyj' som betyder 'okultiverad', 'ociviliserad'. Och för många ryssar har det varit ett skällsord att bli beskylld för att vara just 'njekulturnyj' så därför har man inte slängt fimpar på exempelvis perronger eller spottat på gatan! Man har ägnat sig åt en slags 'självcensur' i uppträdandet i Ryssland för att slippa att bli betraktad som 'njekultyrnyj'! :-)

---
/Arne 😊☮
en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte
•アルネ
王の島人から見たモダンな鉄道の素顔
---
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"

Forumet är stängt för nya inlägg
  288 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta