Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


En resa på Transsibiriska järnvägen sommaren 2014, dag 3, del 1 (Reseberättelser)

av Ulf Broman @, Kista, fredagen 28 augusti 2015, 16:54:46

Föregående avsnitt finns här:
Dag 1+2

Nästa dag skulle resan börja och tåget hade avgång 13.50. Tiden är lokal Moskva-tid, vilket också är den tid som RZD konsekvent använder ombord på tågen och inne på alla järnvägsstationer, även om t.ex. Vladivostok lokal tid ligger 7 timmar före Moskvatid.

Vi hann med en promenad till torget vid vår närmaste metrostation.

[image]
Stationen och torget heter Pushkinskaya, efter poeten och författaren Pusjkin (ni ser, jag växlar kraftigt i stavning av saker och ting). I parker fanns det väldigt ofta mycket vackra och välskötta blomsterodlingar.

[image]
Alldeles bredvid råkade vi hitta en lång kronologisk utställning om byggandet av BAM (Bajkal–Amur-järnvägen), i tidsordning. Mycket intressant.

[image]
Vi tog vårt bagage och begav oss till Jaroslavskijstationen (Yaroslavsky på engelska), närmast i bild. Till vänster ser vi stationsbyggnaden för Leningradskijstationen, och tvärs över gatan utanför bild ligger Kazanskijstationen, så de ligger koncentrerat.

[image]
Den pampiga ingången till Jaroslavskijstationen. Men, när vi kom från metron så hamnade vi på baksidan, direkt mot spårområdet.

[image]
Här är kilometerpåle 0 för Transsibiriska järnvägen, med minnesplakett från när hela sträckan öppnades.

[image]
Kilometerpålen och vårt spår och bakändan på vårt tåg.
Vi åkte med tåg 2 Rossiya, som är det bekvämaste av tågen, med färre uppehåll. Det går varannan dag.

[image]
Många av vagnarna just i tåget Rossiya är målade i de ryska färgerna.

[image]
Men vi hamnade i denna normal-grå-röda vagn, nummer 7.

[image]
Där kollade den ena av våra två provodnitsa (vagnsskötare, av oss kallade mammor) våra biljetter.

[image]
Hon öppnade och stängde även dörrarna på stationerna.
I början av resan, t.ex. i Vladimir där denna bild är tagen, var det höga plattformar, så vagnsgolvet var i nivå med plattformen.

[image]
Medan på de flesta andra ställen fick hon släppa ut trappan så vi kunde komma ned.

I början gav hon en tid för uppehållet som var 5 minuter kortare än den egentliga, men efter någon dag märkte hon att vi höll god koll på klockan och alltid var där i god tid innan hon skulle fälla upp trappan, så då gav hon en mer korrekt tid.

Det blev så mycket bilder, så jag delar in dagen i 2 delar, och här är första delen slut. Den andra delen kommer senare idag.

Forumet är stängt för nya inlägg
  1515 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum