Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Återvinna vattnet i ånglok.. (Allmänt)

av Lennart Petersen @, sndagen 1 mars 2015, 21:12:58 @ Ohlzzon

Tack för svar. Gissar att antingen var det inget att hålla på med då det väl oftast fanns god tillgång på vatten eller att tekniken var ordentligt avancerad med hänsyn till underhåll osv. Undantaget som sagt vattenfattiga trakter.

Det var dock inte bara vatten man sparade utan även bränslekonomin blev fördelaktigare eftersom det återmatade vattnet var uppvärmt till straks under kokpunkten när det kondenserat. Man sparade vatten och bränsle alltså.
Men företrädesvis användes sådana lok i områden med vattenbrist. Sydafrika byggde rätt många kondensorlok littera 25 och de sattes in i främst Namibia (SydvästAfrika) och stora Karroo (huvudlinjen mot Cape Town )
Nackdelarna var ett mer komplicerat maskineri med högre underhållskostnader så när man fick dieslar började man med att sätta in desa i ökenområdena för att ersätta littera 25 som sedan byggdes om till littera 25NC (non condense) men så länge de var i drift syntes de med sina jättelånga tendrar där kondensmaskineriet hade varit.

Forumet är stängt för nya inlägg
  693 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum