Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

SbÖN 191: Bvst Teuger med gamla linjen runt Stor-Teuger [17 bilder] (Bildvagnen)

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, tisdagen 16 december 2008, 22:10:15

Vid sjön Stor-Teuger gick Stambanan genom övre Norrland fram till 1974 i en skarp kurva runt sjöns nordvästligaste vik. Kurvan hade uppskattningsvis en radie på drygt 350 meter och vred banan mer än 90 grader. I maj 1974 togs en ny linjesträckning i bruk vid platsen och banan hamnade då cirka 300 meter längre ut i sjön på en 800 meter lång bank. Mitt i den gamla linjens kurva runt Stor-Teuger ligger banvaktstugan Teuger. Idag fungerar den som fritidshus, något som det finns ganska gott om kring Stor-Teuger. Stugan kan skymtas från den nya linjen ute i sjön.

Bilderna i detta inlägg är alla reprisbilder från förra sommarens resa, vissa något annorlunda redigerade. Att jag ändå väljer att visa dem igen beror dels på att jag önskar en kontinuitet i serien (jag vill visa alla banvaktstugor som finns kvar), dels att jag håller på att strukturera om bilderna på hemsidan för att på bästa sätt beskriva banan. Den här bildserien är ett sätt för mig att prova hur man bäst presenterar en bana med bilder och text, hur man lägger upp en sådan presentation. Därför visar jag dessa bilder nu och återkommer med bilder från och information om nuvarande linje Järneträsk - Storsund i nästa avsnitt. Jag tar gärna emot specifika synpunkter på vad som är bra och mindre bra med denna presentationsform, det är ett utvecklingsarbete som pågår!

När detta är sagt kommer vi till bilderna:

[image]
Den gamla banvallen i närheten av södra anslutningspunkten till nuvarande linje, vy söderut.

[image]
Vy norrut från samma plats som ovan, viltstängslet följer den gamla banvallen en kort sträcka.

[image]
Den gamla banvallen är körbar skogsbilväg, vy söderut från plats cirka 500 meter norr om anslutningspunkten till nuvarande linje.

[image]
Sjön öppnar sig på östra sidan om gamla banvallen, banvaktstugan skymtar längre bort.

[image]
Följer man den gamla banvallen något lite längre norrut har man plötsligt vatten även på västra sidan, det innersta av viken.

[image]
Den gamla banvallens bro över det inre av viken.

[image]
Vy österut från gamla banvallen mot den nya.

[image]
Bron längs gamla banvallen, nya banvallen syns till vänster längre bort.

[image]
Gamla banvallen sedd från plats nära banvaktstugan.

[image]
Mellan gamla och nya banvallen har det bildats en egen avgränsad sjö.

[image]
Banvaktstugan med uthus sedd från söder.

[image]
Uthuset.

[image]
Banvaktstugan.

[image]
Banvaktstugan sedd från gamla banvallen.

[image]
Uthuset sett från öster.

[image]
Namnskylt och nummerskylt på gaveln.

[image]
Banvaktstugan sedd från öster.

Klicka på bilderna för att visa bilderna i större format. Bilderna är tagna den 22 juni 2007. Flygbilder och kartor finns här. Följ tidigare inlägg i serien på länkarna nedan.
- SbÖN i Postvagnen 2007/2008
- SbÖN i Postvagnen 2008/2009

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

Låst
  819 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta