Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


På höstspår till spårvägsstäder i Rumänien och Bulgarien 2014, del 3 (Reseberättelser)

av carltram, onsdagen 19 november 2014, 18:03:00

Del 1: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=880464
Del 2: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=882031

25 oktober
Efter utcheckning på hotellet diggades, i bister höstkyla, lördagstrafiken som erbjöd färre trafikvagnar och lägre turtäthet än fredagen. Nästkommande natt tillbringades på nattåg.
[image]
Väntande passagerare och Hallevagn vid Dr. Savani.
[image]
Dr. Savani.
[image]
På förmiddagen rullade till, min glädje, denna Darmstadtvagn, här vid Tg. Cucu.
[image]
Darmstadtvagnen och en Vaan Hool-buss från Bryssel i höghusområde.
[image]
De flesta rumänska spårvagnar bär förutom vagnsnummer även en registeringsskyllt. IS är i detta fall förkortningen av Iasi. ;-)
[image]
[image]
Vagn 302 är en ombyggd GT4-vagn och just nu en udda fågel i stadens vagnpark. Vagnen har förutom den moderna fronten bl.a. fått ny förarplats, inredning, utsvängande bladdörrar och ny elektronik. Konstigt nog ifrågasätts inte vagnens höga golv, varför den ännu inte har fått någon låggolvsdel á Norrköpings M97.
[image]
Prototypvagnen och den betydligt vackrare originalvagnen av GT4-typen.
[image]
Stuttgart i närheten av Piata Unirii.
[image]
Många Stuttgartvagnar har kvar sin trevliga linjekarta. :-)
[image]
Nordhausen vid Universitetshållplatsen.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Höghuskompex utanför Gara.

Ett par dagsljusbilder från Gara, järnvägsstationen;
[image]
Intill det nyrenoverade stationshuset solar sig denna vovve.
[image]
Tillbaka till spårvägen innan dagsljuset släcktes, vilket skulle inträffa vid 18-tiden:
[image]
[image]

Den sju timmar långa nerresan till Bukarest företogs med sovvagn. Det finns två nattförbindelser med ett 45 minutersntervall eftersom det Moldaviska nattåget också stannar i Iasi på sin väg till Bukarest. Jag valde den rumänska sovvagnen som avgick 23.10.
[image]
Moldaviskt nattåg som, på sin väg från Chisinau till Bukarest, gör ett uppehåll för lokbyte i Iasi. Avgångstiden är kl. 22.25 endast 45 minuter före det rumänska inrikesnattåget.
[image]
[image]
Stationens enda avgångstavla. Inte en enda elektronisk eller digital perrongskylt fanns.
[image]
Nattåget mot Bukarest. Tågets enda sovvagn var begagnad och hade gått i Tyskland. Den som förr i världen åkte mycket sovvagn i Västeuropa hade nog blivit nostalgisk av att sova i den här vagnen!

26 oktober
[image]
Återkomst till Bukarest. Tåget hade under natten stått stilla en timme med anledning av tidsövergången från sommartid till vintertid. Att vintern var kommen märktes av en rejäl köldknäpp med friskt snöfall. :-|
[image]
Tidig och kall morgon på Bukarest Gara de Nord.


Bukarest, Rumäniens huvudstad och största stad. Linjenätet är enormt med alla sina 25 spårvagnslinjer. Stadskärnan omges av en lång ringlinje med tillhörande anslutningslinjer där ett fåtal kommer halvvägs in i stadskärnan. Tyvärr är den genomgående linjeförbindelsen i stadskärnan bruten vilket gör Metron till ett attraktivare val för den som inte har tid att ta omvägar.
En dags åkande gav bara en liten inblick av systemet:
[image]
0-gradigt, snöfall och spårvagnar med låg värme eller ingen alls. På bilden syns en ledvagn i närheten av Gara de Nord.
[image]
Efter ett tag övergick snövädret till slaskväder.
[image]
Ettans ringlinje vid Eroii Revolutei. Varannan vagn stannar på hållplatsen som bilden visar och varannan stannar på en parallellgata c:a 60 meter åt vänster för att kunna betjäna linjen i båda riktningarna innan de slutligen vänder i en gemensam vändslinga. Det tog en stund att komma underfund med detta eftersom de båda hållplatserna saknande kompletta skyltar med linjenummer.
[image]
Därefter provåktes Metron för att på ett snabbt sätt nå Piata Unirii och det berömda parlamentpalatset eftersom de genomgående spårvagnslinjerna i stadskärnan är brutna.
[image]
Metrotågen är nära besläktade med de Stockholmska C20-vagnarna. Det är lättast att notera detta om man fäster blicken på tågens långsidor eller lyssnar till accelerationsljudet.
[image]
När man kommer upp från metrostation Piata Unirii går det inte att ta miste på det enorma Parlamentpalatset, som från början var tänkt att bli den dåvarande diktatorns privata bostad:
[image]
Enligt uppgift tillhör skrytbygget en av världens största administrativa byggnader och är på sitt galna sätt ännu mer galen invändigt eftersom många av representationssalarna är, i det närmaste, identiska.
[image]
Vid Piata Unirii vänder linje 32.
[image]
En stor del av linjerna kör på egen banvall.
[image]
[image]
Vid Gara de Basarab, som är en flygelstation på c:a 700 meters avstånd till Nordstationen byggdes nyligen en vägbro för snabb biltrafik. Mellan körfilerna har man klämt in två spårvägsspår och en hållplats med ett gammaldags välvt glastak . Detta spår utnyttjas av 1:an, ringlinjen.
[image]
[image]
[image]
Härifrån går det att tita ner på järnvägsstationen.
[image]
Turen fortsätter, nu på jakt efter de, i denna stad, relativt ovanliga Tatra T4:orna.
[image]
En av stadens 130 Tatra T4-vagnar.
[image]
[image]

27 oktober
Dagen inleddes med mycket tidig uppstigning för att hinna med morgonens första tåg till Craiova som avgick 05.45.
[image]
Konduktören ombord på expresståget med Budapest som slutdestination klipper en resenärs biljett strax före ankomsten till Craiova.
[image]
I Rumänien ska stinsarna visa sin närvaro genom att ställa upp sig framför ett målat sträck, varje gång ett tåg passerar.
[image]
Ögonblicksbild från ankomsten i Craiova. Jag springer fram till loket…
[image]
… och fick först nu syn på att tåget drogs av detta moderna Ungerska Mav-lok.

De fem timmar långa besöket i Craiova skulle egentligen ha ägnats åt stadens spårvagnslinje som trafikeras med Düwagvagnar från Wien samt Tatror från Dresden
och Berlin. Oturligt nog är hela linjen just nu avstängd för omfattade spårbyte enligt ett inlägg på Drehscheibe foren: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?5,7144143
[image]
En minst sagt snöplig syn för en spårvagnsdiggare som istället fick nöja sig med att åka ett halvt varv med linjens ersättningsbuss utan att se en enda spårvagn!

Fortsättningar följer...

---
[image][image][image][image]

Forumet är stängt för nya inlägg
  868 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum