Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


På höstspår till spårvägsstäder i Rumänien och Bulgarien 2014, del 2 (Reseberättelser)

av carltram, lrdagen 15 november 2014, 16:19:16

Del 1: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=880464

Galati är Brailas närmaste jämnstora stad. Den ligger österut, inte långt från Rumäniens landgräns mot Moldavien och Ukraina.
Järnvägsstationen ligger en bit utanför stadskärnan och den har för närvarande två spårvagnslinjer i drift. Att förlita sig på de få stadsbussarna som förbinder stationen med spårvägen är i princip omöjligt med tanke på den låga turtätheten och att hållplatstidtabeller saknas. Därför blev det en cirka 45-minuters promenad längs de icke farbara spåren som delvis var upprivna för spårbyte.
[image]
Strada 1 Decembrie 1918 i närheten av Piata Energiei är den spårvagnsgata som ligger närmast järnvägsstationen.
[image]
Linjerna 1 och 39 trafikeras av ZGT6-vagnar med härkomst från Rotterdam. Den nederländska uppmaningen för OV-Chipkaart resenärer har man inte brytt sig om att avlägsna. :-D
[image]
Tatra T4D från Dresden på vagnhallsgården vilken inte trafikerade under min vistelse.
[image]
Att presidentvalsrörelsen pågick märktes på flera platser i landet, här vid 39:ans ändhållplats Micro 19.
[image]
Micro 19.
[image]
[image]
[image]
Uppställd McDonalds-vagn för allmän beskådning Den har ingen spårförbindelse med spårvägen.
[image]
På Microlinjen är både spår och gator nyligen utbytta och nyasfalterade.
[image]
[image]
Cimitirul Stefan Cel Mare.
[image]
Cimitirul Stefan Cel Mare - en favoritplats för ägarlösa hundar.
[image]
[image]
[image]
[image]

Två avslutningsbilder från Piata Energiei innan det är dags att promenera tillbaka mot järnvägsstationen.
[image]
[image]

[image]
Väl framme på stationen backas kvällståget mot Iasi in på spår 1. Konduktören kommunicerade till lokföraren med hjälp av signalflagga och visselpipa.
[image]
Tåget bestod endast av dessa två andraklassvagnar med relativt moderna kupéer. Som synes i bildens högra kant har halva stationens spår rivits upp tills vidare.
[image]
Eftersom linjen mot Iasi delvis är oelektrifierad drogs tåget av detta disellokomotiv.
[image]
Ett växellok har växlat in ett nyss ankommet tåg på ett ytterspår.
[image]
Kl.16.40 rullade tåget ut från stationen och styrde sin kurs i nordöstlig riktning längs med Moldaviens gräns mot Rumäniens tredje största stad, Iasi. Den 255 km långa kvällsresan var behaglig med många skenskarvar och kunde tillbringas i en privat kupé till styckpriset av 54 Lei – 113 Sek. Att titta ut på de byar som jag passerade gav en intressant inblick i de fattiga böndernas vardag. Det som gjorde starkast intryck var de gamla vevbrunnarna som vi passerade. Befolkningen tar upp vattnet ur brunnen och sedan transporteras det till de gammaldags gårdarna med hästdragna vagnar.
[image]
Suddig bild från järnvägsstationen i Iasi vilken togs vid 21-tiden efter denna intressanta kvällsresa.

24 oktober
Iasi är som sagt Rumäniens tredje största stad med över 300 000 invånare. Staden har nio spårvagnslinjer med en uppsjö av begagnade meterspårsvagnar från Tyskland och Schweiz som i många fall framförs utan minsta design- eller reklamändring, varken ut- eller invändigt.
[image]
Den vanligaste vagntypen är GT4. Här, en från Augsburg i originalfärger vid ändhållplatsen Rond Dacia.
[image]
Två tyskar sida vid sida, vid ändhållplatsen Rond Dacia.
[image]
Tg. Cucu är ett centralt beläget torg där linjerna 6, 7 och 13 vänder i en vändslinga som kan nås via de dubbla växlarna från huvudspårets båda riktningar.
[image]

[image]
Dubbelledad vagn av typ Be 8/8 från Bern som ingick i ett Schweiziskt biståndsprojekt. Totalt har Bern skänkt 14 st av den här typen under åren 2008-2010, men endast vagn 161 syntes på spåren den fredagen jag besökte staden. På lördagen kördes bara tyskvagnar.
[image]
Halle (Saale) och Bern i treans vändslinga Rond Copou.
[image]
Bernvagnen av typen Be 8/8 möter en äldre Bernvagn av typen Be 4/4 från 1960-talet.
[image]
[image]
[image]
[image]
Gara. Notera vagnarnas längsgående takskyltar som är rätt uppseendeväckande. Med versaltexten ”Die Schweiz und Bern grüssen die Stadt Iasi” på tyska och rumänska.
[image]
Gara.
[image]
Stuttgartvagn med reklam för Hofmeister i Bietigheim – Bissingen.
[image]
Piata Unirii – en viktig knutpunkt i centrala staden.
[image]
Förarplatsen i en GT4:a. Hastighetsmätaren är urkopplad.
[image]
Interiörbild.
[image]
[image]
Tg. Cucu.
[image]
Vid Gara fick jag syn på Bernvagnen på väg till den närbelägna vagnhallen. Vagnen var skyltad Defect och hade en, på passagerare, tom Hallevagn i kroken…
[image]
Bernvagn bogserar Hallevagn till vagnhallen vid Gara.
[image]
Hallevagn på ”hängmattsgata” i ett kåkområde.
[image]
[image]
[image]

Flera fortsättningar följer...

---
[image][image][image][image]

Forumet är stängt för nya inlägg
  1225 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum