Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

SbÖN 178: Laduberg (Lrg) [17 bilder] (Bildvagnen)

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, onsdagen 12 november 2008, 16:44:07

Stationen Laduberg längs Stambanan genom övre Norrland mellan Boden och Älvsbyn ersatte som tidigare framgått stationen Bergträsk vid linjeomläggningarna i början av 1980-talet. Stationen togs i drift i mitten av augusti 1982 och är belägen i den lilla byn Bergås mitt mellan de lika små byarna Bergträsk och Laduberg, den senare ligger huvudsakligen på berget ovanför Ladubergstunneln söder om stationen. Fjärrkuren finns på östra sidan av spåren mitt på bangården. Strax norr dom denna passerar bangårdens båda tågspår över Gäddträskälven, biflöde till Alterälven som också har nämnts tidigare i serien. Öster om bronfinns den gamla järnvägsbrons brofästen kvar, här lämnar också nuvarande järnväg den gamla linjesträckningen som fortsatte söderut runt berget. Idag svänger bangården av i sydvästlig riktning och södra stationsgränsen ligger i Ladubergstunnelns norra mynning.

Jag har sett en uppgift om att stationen skulle vara utrustad för samtidig infart, ESIL. Jag kan dock inte se några stopplyktor på någon sida av mellansignalerna och menar därför att ställverket är en vanlig 59:a, är det någon som motsätter sig analysen?

[image]
Norra infarten till Laduberg, här finns en gångfålla till gårdarna i byn Bergträsk på västra sidan av järnvägen, motorfordon måste istället använda vägen som fölljer gamla linjen norrifrån för att komma till andra sidan.

[image]
Utfartsblocksignalen norrut från Laduberg.

[image]
Infarten till Laduberg sedd från gångfållan.

[image]
Växeln i bangårdens norra ände. Här pågick sliperbyte med hastighetsnedsättning som följd.

[image]
De norra mellansignalerna i Laduberg.

[image]
Bangården sedd söderut från dess nordligaste del. Vid bron längre bort i bild viker dagens bana av från landsvägen öster om banan, till skillnad från den gamla linjen som fortsatte att följa vägen.

[image]
Den nya dubbelspåriga bron över Gäddträskälven med ett gammalt brofäste till den gamla järnvägsbron i förgrunde, allt sett från landsvägsbron öster om järnvägen.

[image]
Bangården sedd norrut från fjärrkuren, bron över Gäddträskälven syns en bit bort i bild.

[image]
Fjärrkuren i Laduberg.

[image]
Mellansignalerna vid södra bangårdsänden i Laduberg.

[image]
De södra mellansignalerna med åkermarken väster om banan i bakgrunden.

[image]
Södra halvan av den svängda bangården i Laduberg.

[image]
Södra bangårdsänden sedd från söder med åkermarken väster om järnvägen i bakgrunden.

[image]
Utfarten söderut är norra infarten i Ladubergstunneln, stationsgränsen ligger vid norra tunnelmynningen. Bangårdens södra växeln skymtar till höger.

[image]
Södra bangårdsänden sedd söderifrån.

[image]
Bangården i Laduberg sedd från söder, fjärrkuren står vid masten mitt i kurvan.

Klicka på bilderna för att visa bilderna i större format. Bilderna är tagna den 4 och 7 juni 2008. Flygbilder och kartor finns här. Följ tidigare inlägg i serien på länkarna nedan.
- SbÖN i Postvagnen 2007/2008
- SbÖN i Postvagnen 2008/2009

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

Låst
  1013 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta