Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


SbÖN 172: Linjen Degerbäcken - Brännberg [18 bilder] (Bildvagnen)

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, fredagen 31 oktober 2008, 18:39:27

I och med att vi nu lämnar Degerbäcken för vidare färd söderut lämnar vi också Luleälvens dalgång på allvar. Det är också först i och med denna linjesträckning som vi börjar färdas söderut på riktigt. Linjen Degerbäcken - Brännberg är 11,3 kilometer lång och är därmed den längsta linjesträckan mellan Boden och Älvsbyn. Linjen är också den enda på sträckan som är indelad i två blocksträckor.

Linjen inleds med ett par raksträckor där den andra är drygt två kilometer lång, i slutet av den senare passeras också f.d. Karptjärn lastplats. Större delen av den norra blocksträckan råder kraftigt motlut på sydgång med lutningar upp till 17 promille, men vid den gamla lastplatsen planar banan tillfälligt ut.

Vid den kurva som sedan följer når vi hela stambanans nordligaste punkt, här befinner vi oss något längre norrut än vid Boden C. Från Boden och hit är banans huvudriktning ost-västlig, men här på båda sidor om mellanblocksignalen följer tre kurvor som istället vrider den till nord-sydlig riktning.

[image]
Vy norrut längs banan mot Degerbäcken från kilometer 1124 på raksträckan söder om nordligaste punkten. Strax norr om kilometertavlan slutar den långa stigningen upp från Degerbäcken.

[image]
Vy längs banan söderut från kilometer 1124, här syns också försignalen till mellanblocksignalen Dbn L3.

[image]
Det finns vissa byggander längs banan även fast linjen går genom delvis väglöst land. Den här ligger vid kilometer 1124.

Efter de tre kurvorna med mellanliggande raksträckor kring mellanblocksignalen följer en nära två och en halv kilometer lång raksträcka i nordsydlig riktning som innehåller både en kort sjöutsikt och linjens enda plankorsning.


[image]
Utsikt västerut från banan över sjön Slyträsket, i förgrunden landsvägen Långsjön-Brännberg som här följer parallellt med järnvägen en kortare sträcka.


[image]
Vy längs linjen i riktning mot Degerbäcken från den detektor som finns på samma plats som sjöutsikten, ungefär kilometer 1121+350.

[image]
Utrustning i spåret.

[image]
Vy söderut från samma plats som ovan, lite längre södeut byggs en ny anläggning som troligtvis ska ersätta detektorn ovan.

Vi tittar närmare på den nya anläggningen:

[image]
Teknikhus.

[image]
Utrustning i spåret.

[image]
Utrustning under spåret.

[image]
Vy norrut mot Degerbäcken från km ~1121+100


[image]
Vy söderut från samma plats som ovan.

[image]
Plankorsningen med landsvägen mellan Långsjön och Brännberg sedd från öster.

[image]
Vy norrut från plankorsningen.

[image]
Vy söderut från plankorsningen.
Bakom kurvan på bilden passerar först banan över den sydostligaste delen av Svanamyran för att sedan på den kilometerlånga raksträcka som följer passera i västra kanten av ett delvis igenväxt odlingslandskap. Vid raksträckans slut finns följande vägport:

[image]
Vägport för en mindre väg till några fastigheter väster om banan strax norr om infartssignalen till Brännberg.


[image]
Vägporten sedd från sydost.

[image]
Vid vägporten slutar raksträckan med en svag kurva. Varför kurvan har tillkommit återkommer jag med i nästa avsnitt!

Klicka på bilderna för att visa bilderna i större format. Bilderna är tagna den 4 juni, 7 juni och den 20 september 2008. Flygbilder och kartor finns här (pekar på Degerbäckens station). Följ tidigare inlägg i serien på länkarna nedan.
- SbÖN i Postvagnen 2007/2008
- SbÖN i Postvagnen 2008/2009

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

Låst
  843 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum