Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

SbÖN 170: Linjen Hednoret - Degerbäcken [5 bilder] (Bildvagnen)

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, tisdagen 28 oktober 2008, 15:46:30

Senast jag visade bilder från Stambanan genom övre Norrland för drygt en vecka sedan avhandlades Hednorets station och banvaktstuga. Jag tänkte nu fortsätta söderut och visa några bilder från linjen mot Degerbäcken.

Linjen inleds vid utfarten från Hednoret med ett par kurvor, först en högerkurva vid utfarten och sedan en vänsterkurva, radierna är 800 respektive 1000 meter. Därefter följer en drygt fyra kilometer lång raksträcka som inte slutar förrän inne på bangården i Degerbäcken. Mitt på raksträckan finns ett backkrön där banan når upp över 55 meter över havet och banan lutar upp till 16 promille upp mot krönet från båda hållen. Linjen går huvudsakligen genom skogsmark förutom närmast de båda stationerna. Norr om banan på den långa raksträckan ligger Hedens flygplats, dock inte synlig från banan.

[image]
Järnvägen passerar väster om Hednoret över några mindre åkrar. Här syns banan från landsvägen.

[image]
Plankorsning för skogsbilväg i den västra av de två kurvorna vid södra infarten till Hednoret.

[image]
Vy i riktning mot Hednoret från plankorsningen.

[image]
Vy i riktning mot Degerbäcken från plankorsningen, bakom kurvan inleds den långa raksträcka som fortsätter ända fram till Degerbäcken.

[image]
Raksträckan österut från Degerbäcken är cirka fyra kilometer lång.

Klicka på bilderna för att visa bilderna i större format. Bilderna är tagna den 4 juni 2008 och den 20 september 2008. Flygbilder och kartor över platsen finns här. Följ tidigare inlägg i serien på länkarna nedan.
- SbÖN i Postvagnen 2007/2008
- SbÖN i Postvagnen 2008/2009

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

Låst
  654 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta