Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


SbÖN 168: Hednoret (Ht) [20 bilder] (Bildvagnen)

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, sndagen 19 oktober 2008, 07:35:59

Hednorets mötesstation längs Stambanan genom övre Norrland ligger 8 järnvägskilometer söder om Boden C men geografiskt ungefär lika långt väster om samma station. Hednoret är en av de två stationer mellan Älvsbyn och Boden som fanns redan vid banans öppnande 1894. Stationen ligger mellan Luleälven och sjön Hedavan och mellan vattendragen finns ett smalt sund kallat Hedån som passeras på bro strax norr om bangården. Stationen har två tågspår (nummer 2 och 3, spår 1 närmast stationshuset är rivet) och på nordvästra sidan av bangården ligger stationshuset av Byskemodell, det nordligaste huset av denna typ. Stationen styrs idag av ett ställverk 59 från 1972 då det i samband med att fjärrblockering infördes ersatte ett vevställverk från 1920-talet.


[image]
Infarten från Boden till Hednorets station.


[image]
Vid kilometer 1136 omedelbart öster om bangården passerar banan på bro över Hedån som förbinder Hedavan söder om banan med Luleälven norr om densamma.

[image]
Bron över Hedån.

[image]
Norra utfarten mot Boden sker österut, i förgrunden den ägoväg som passerar över banan i en obevakad plankorsning strax öster om Hedån. Här syns också den 16-promillesstigning som inleder linjen mot Boden södra.

[image]
Bangården i Hednoret sedd från öster.

[image]
På bangårdens norra sida närmast stationehuset är ett spår rivet. Huvudtågspåret närmast fotografen har nummer 2 och sidotågspåret nummer 3.

[image]
Stationshuset och fjärrkuren norr om bangården.

[image]
Bangården sedd österut från plats vid stationshuset.


Mellansignalen lyste grönt på bilden ovan, tågpassage var att vänta...

[image]
Rc4 1304 passerar Hednoret väster om Boden i ett kort godståg.


[image]
Stationshuset sett från nordost.


[image]
Stationshuset sett från nordväst. Stationshuset är byggt enligt den korta modellen av Byskehus, till skillnad från övriga kvarvarande Byskehus längs Stambanan genom övre Norrland. Huset har istället försetts med en sentida påbyggnad på den sida där den längre varienten av Byskemodellen forstätter med ytterligare en tvåvåningssektion.

[image]
Uthuset försett med en gammal stationshusskylt, troligen en av de två som suttit på stationshusets gavlar.

[image]
På spårsidan dämpar ett plank de värsta oljuden från passerande tåg.

Strax efter att jag tog bilden ovan ägde detta tågmöte rum:

[image]

[image]
Bangården sedd österut från dess västra del.

Vad är det för stor byggnad som ligger på bangårdens norra sida i dess västra del och som syns till vänster på bilden ovan?


[image]
Västra bangårdsänden ligger i kurva.

[image]
Mellan bangårdsänden och stationsgränsen finns denna obevakade plankorsning i utfartskurvan.

[image]
På västra sidan av stationen är åkrarna mindre och visar i högre grad tendenser till att växa igen.

[image]
Västra bangårdsänden sedd från den obevakade plankorsningen.

[image]
Södra utfarten mot Degerbäcken sker västerut. Här ser vi utfartsblocksignalen från plankorsningen i utfartskurvan.

Jag återkommer i nästa avsnitt med några bilder på banvaktstugan intill stationshuset.

Klicka på bilderna för att visa bilderna i större format. Bilderna är tagna den 4 juni 2008 och den 20 september 2008. Alla bilder från platsen finns här. Flygbilder och kartor över platsen finns här. Följ tidigare inlägg i serien på länkarna nedan.
- SbÖN i Postvagnen 2007/2008
- SbÖN i Postvagnen 2008/2009

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

Låst
  742 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum