Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Hela DVVJ, del 4: Billingsfors - Bengtsfors (Bildvagnen)

av Roy Mårtensson @, Stockholm, tisdagen 11 december 2012, 12:55:10
redigerad av Roy Mårtensson, tisdagen 11 december 2012, 13:49:09

Del 1, Mellerud - Åsensbruk
Del 2, Håverud - Tisselskog
Del 3, Dals Långed - Billingsfors

[image]
Vi stannar kvar en liten stund i Billingsfors, för vi vill ta en titt på spåret till bruket innan vi far vidare.

[image]
Dessa båda bilder från 23 april visar resterna av spåret till pappersbruket, som fortfarande är igång men ej längre utnyttjar järnvägen. Spåret verkar ha använts in på 90-talet i alla fall, någon som vet mer? Flera scener till filmen Bröllopsfotografen av Ulf Malmros spelades in just här, vid entrén till bruket och kyrkan som ligger alldeles intill.

[image]
Bara 700 meter norr om stationen låg Tallbackens hållplats. Från början en hållplats på Lelångenbanan som här gick parallellt med DVVJ, öppnad 1936 med namnet Tallåsen. När SJ tog över blev namnet ändrat eftersom de hade en station som hette Tallåsen i Hälsingland. 1949 blev det även en hållplats på DVVJ där morgon- och eftermiddagståg gjorde uppehåll, mest för anställda på bruket. Den överlevde Lelångenbanan och lades ner 1971. För övrigt är det hädanefter DVVJ själva som är spårförvaltare, Trafikverkets del slutar strax norr om Billingsfors station, vid km 38,785.

[image]
Från Billingsfors fram till Tjugonde slussen, nästan två kilometer, gick ULB och DVVJ som sagt parallellt. Inte sällan förekom det kappkörningar mellan de två banornas tåg. Foto norrut 23 april.

[image]
Banvaktsstugan vid Tjugonde slussen 23 april. Notera utedasset till vänster om spåret. Dessutom syns Lelångenbanans banvall till vänster i bild, som här vek av och gick på andra sidan stugan.

[image]
Gunnar Sjökvist som var banvakt i Högelian på Värmlandsdelen flyttade hit 1933, och blev även brovakt. 1958 pensionerade han sig och köpte stugan, där han bodde kvar till sin död 1980. Från början fanns ingen väg hit, men den hade en järnväg på varje sida och dessutom Dalslands kanal intill med livlig trafik. Numera kan man åka bil på Lelångenbanans f.d. banvall.

[image]
Utedasset är igenspikat och ersatt av vattenklosett inomhus, tacksamt nog.

[image]
Svängbron vid Tjugonde slussen, tillverkad av Bergsunds Mekaniska verkstad till en kostnad av 389.000 kr. 26 augusti 2011.

[image]
23 april.

[image]
Så är vi framme i Bengtsfors, som hette Bengtsfors Östra fram till Lelångenbanans nedläggning 1960. Så här såg stationshuset ut sommaren 1999.

[image]
Här provar jag själv ut en dressin inför en utflykt sommaren 1991.

[image]
Numera är det mest Y1:or som går om somrarna...

[image]
...och stationshuset har fått en ny skylt som ser ut som originalet.

[image]

[image]
DVVJ:s egna Y7:or i sin säregna färgsättning, 16 augusti 2006.

[image]
Norra utfarten 23 april, med banavdelningens byggnader och lokstallet.

[image]
Stationsområdet söderut 16 augusti 2006, med DVVJ:s motorvagnshall från slutet av 90-talet.

[image]
Vi beger oss norrut, men vänder oss om en sista gång mot Bengtsfors och ser då den gamla infartssignalen som står kvar.

Fortsättning följer...

Forumet är stängt för nya inlägg
  2161 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum