Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


KVBJ del 3; 16 bilder (Allmänt)

av Peter Andersson, sndagen 14 september 2008, 10:18:56 @ Björn Hellrup

[image]

Här är en bild från sommaren 2005. I bakgrunden ses det normalspåriga industrispåret och i förgrunden banvall och sliprar från KVBJ som alltså gick omedelbart öster om industrispåret.

När man rev upp KVBJ från Vislanda till Ryd 1970 sparade man sträckan från järnvägsövergången i Elnaryd (där fotografen står på 3:e bilden) och ned till järnvägsövergången mellan Stena och A-Betong, spikade ut till normalspår och lade in en växel från industrispåret just där fotografen står. Detta spår användes av skrotningen för uppställning av lok och vagnar i väntan på "den sista växeln". Man kunde tydligt se på sliprarna var undeläggsplattorna för smalspåret suttit. Man flyttade alltså ut båda skenorna på befintliga sliprar. Det var även på denna sträckan som man byggde en provsträcka med betongslipers på smalspåret. Dock vet jag inte exakt var, och jag har aldrig sett några spår av denna provsträcka. Uppskattningsvis försvann detta uppställningspår någon gång när SJ sålde skrotningsanläggningen till Stena på 90-talet.


[image]

Reprisbild från 2005. Så här såg alltså industrispåret ut söderut. KVBJ:s banvall finns i buskarna till vänster om spåret.

[image]

Men när vi förflyttar oss till 2008 så ser exakt samma plats ut så här(!). Borta är allt vad KVBJ-rester heter.


Industrispåret var fram till smalspårets upprivning 3-skenspår (1435-1067) från Vislanda station ner till skrotningsplatsen. På den öppna ytan, till höger om industrispåret på bild 3 ovan, hade Södra Skogsägarna en impregneringsanläggning förr, vilket senare har resulterat i en ordentlig miljöskandal. Inne på deras anläggning fanns på 90-talet fortfarande stickspår kvar med 3-skenspår. Dock var växeln från "linjen" borta sedan länge.

Bortom tallarna på bild 3 fanns tidigare ett par militära drivmedelcisterner med tillhörande stickspår. Även detta användes för uppställning av skrotningsobjekt. Här stod under flera år bla Mg 620, som av traktens ungdomar blev väldigt illa åtgånget och var väldigt nära skrotning, innan det slutligen räddades och numer är vår enda sparade individ av den typen. Skrotningsplatsen med alla dess lok och vagnar har genom åren varit en mycket använd lekplats för traktens ungdomar under min uppväxt i Vislanda.

/Peter

Mg 620

Fakta om KVBJ, även kartor finns

Låst
  946 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum