Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


T43-lagning (Allmänt)

av wermelin ⌂ @, Mora, fredagen 26 augusti 2011, 23:46:43

T43 är rent allmänt pålitliga lok, om än inte lika pålitliga som danskloken,
och inte lika bra att jobba med. Men ibland rasar det ordentligt. Här började
det med en hjälpgenerator som havererade. Ett mycket ovanligt fel. För att
komma åt alls, måste en huvsektion tas av, och vi ska ta en titt på hur det
ser ut med huven och luftfiltren avtagna.

[image]

I mitten syns avgasutblåset, som går vidare till ljuddämparen, som också måste
bort för att få ur hjälpgeneratorn. På sidorna syns spolluftpumparna och
nertill skymtar axelkopplingen till hjälpgeneratorn.
Det går att köra loket så här, men avgaserna går rakt mot vindrutan och
överhuvudtaget för nog loket ett fasligt liv. Värre är dock att något kan
ramla ner i spolluftpumparna och skada dessa.
Några fler bilder syns nedan.

[image]

[image]

[image]

Inloppet till spolluftkompressorn. Den består av vingar av lättmetall och
fungerar som en stor kugghjulspump.

[image]

Här är nya hjälpgeneratorn, som är sammanbyggd med en fläkt, som ventilerar
huvudgeneratorn och bakre banmotorerna med luft, som tas från motorrummet.

[image]

Här blåses luften ner i huvudgeneratorn och går vidare till banmotorerna.
På detta lok gick det också ner avgaser. Mer om detta senare.
Så ska nya generatorn sättas in.

[image]

Här har loket dragits ut till operationsspåret.

[image]

En rengörning skadar inte. Sedan kommer man inte åt.

[image]

Vid lyftet används en mobil Åkermantravers.

[image]

[image]

och efter en del trixande så kom generatorn på plats. Men det var mer som
visade sig vara sönder. På ljuddämparen uppenbarade det sig ett rosthål, genom
vilket avgaser gick ner i generatorn och banmotorerna.

[image]

[image]

Avgasåterföring används ibland på motorer men i detta fall har det inte gett
bra resultat, och luftfiltren såg inte trevliga ut.

[image]

Det blev lagning av ljuddämparen också. Och under arbetets gång kom det fram
mer rost...

[image]

...och lite till rost...

[image]

...och mycket mera rost. Kanske skäl för T43-ägare att se över sina ljuddämpare.

[image]

Men efter några dagars svetsning så var ljuddämparen lagad. Och nu återstår
inmätning av generatoraxeln, så den ligger i linje med drivningen.
Så ska generatorn kopplas in och även magnetiseras innan den sätts i drift.
Annars kanske den inte ger spänning, eller ger fel polaritet.
Därefter får vi hålla tummarna att loket sköter sig under lång tid.

LW

Forumet är stängt för nya inlägg
  1623 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum