Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Vns-Hod 29: Gimonäs (Gim) - juli/augusti 2009 [30 bilder] (Bildvagnen)

av Cargoman, sndagen 4 oktober 2009, 19:40:07 @ David Larsson

I förra avsnittet såg vi bilder från bygget av Gimonäs bangård i juni 2008. Då pågick markarbeten och bygget av den nya viadukten över bangården, några egentliga spårarbeten hade inte kommit igång. Vid nästa besök i juli 2009 hade hade arbetena emellertid kommit betydligt längre. Trafiken till och från Holmsund gick ännu på det gamla spåret förbi timmerterminalen, men övriga spår på bangården hade lagts på plats. Kontaktledningsarbeten pågick, vilket också innebar att spåret mot Holmsund hade avelektrifierats vid passagen av den nya bangården.

[image]
Norra infarten till Gimonäs sedd från träbron strax norr om denna.

[image]
Nordligaste delen av bangården sedd från Tegelbruksvägens nya viadukt över bangården och Blå vägen.

[image]
Vy norrut från den västra sidan av bron. Spåret från Holmsund längst till vänster ligger ännu kvar som det gjort under byggtiden och den gamla plankorsningen med Tegelbruksvägen syns närmast i bild.

[image]
Vy söderut över bangården från den nya bron.

[image]
Bangården med timmerterminalen i bakgrunden.

[image]
Bangården sedd söderut från västra sidan av bron, Blå vägen till vänster och gamla spåret mot Holmsund till höger.

[image]
Holmsundsbanans spår som lades om något här inför bygget av viadukten från vilken bilden är tagen. Spåret var här tillfälligt avelektrifierat under kontaktledningsarbetet på den nya bangården varför det var dieseldrift till Holmsund en tid.

[image]
Bangården sedd norrut med den nya viadukten i bakgrunden.

[image]
Banarbetsfordon uppställda på den nya bangården.

[image]
Bangården sedd söderut.

[image]
Bangården sedd söderut vid kilometer 894.

[image]
Bangården sedd norrut i höjd med de södra växlarna.

[image]
Vy norrut vid södra bangårdsänden.

[image]
En tillfällig lastkaj har anlagts vid vid Botniabanans spår i södra delen av driftplatsen.

[image]
Bangården sedd norrut vid södra driftplatsgränsen.

[image]
Den djupa bergskärningen sedd söderut strax söder om södra diftplatsgränsen.

---

I slutet av juli 2009 var banan Vännäs - Holmsund avstängd under en vecka. Vi har tidigare sett exempel på arbeten som utfördes under denna avstängning. Vid Gimonäs färdigställdes nu bangårdens spår och ställverket driftsattes. Järnvägen från Holmsund anslöts nu till bangårdens södra infart och den gamla banan blev industrispår från bangården till timmerterminalen medan resten revs, mer om detta i nästa avsnitt. Därmed har bangården fått det utseende och spåren den funktion som den/de ska ha i framtiden.


[image]
Bangårdens norra ände sedd från banken väster om den nya viadukten över bangården.

[image]
Strax norr om viadukten anlsuter spåret från timmerterminalen, den gamla banan från Holmsund, till det västligaste spåret på bangåden.

[image]
Norra delen av bangården sedd mot nordväst från viadukten.

[image]
Norra bangårdsänden och utfartenb mot Umeå östra.

[image]
Bangården sedd söderut med spåret till timmerterminalen till höger.

[image]
Bangården sedd söderut.

[image]
Spåret till timmerterminalen har nu försetts med skyddsväxel.

[image]
Den nya viadukten över bangården och Blå vägen sedd från sydväst.

[image]
Vy mot timmerterminalen från norr. Plankorsningen har nu förlorat sina bommar då trafiken till och från Holmsund inte längre passerar här.

[image]
Banarbetsfordon på den nya bangården, vy mot mordväst.

[image]
Bangården sedd söderut, vägen mot Holmsund till vänster.

[image]
Vy söderut mot södra utfarten. Till höger skymtar det västra spårets växel till normalhuvudspåret i mitten. Bortom mellansignalen mitt i bild ligger växlar för att kryssa mellan spåren som sedan blir utfart mot Holmsund respektive Örnsköldsvik.

[image]
Bangården sedd mot nordväst från södra delen.

[image]
Bangården sedd från söder.

Klicka på bilderna för att visa bilderna i större format. Bilderna är tagna den 14 juli och 26 augusti 2009. Följ tidigare inlägg i serien här.

Mycket intressanta bilder över "nya Gimonäs". Jag har länge funderat över hur det kommer att se ut, men nu vet jag. Tack David!

---
Numera Friherre efter 33 år i lokhytten på 29 fordonslittera.

Forumet är stängt för nya inlägg
  325 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum