Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Persontrafiken på Kindsbanan upphör nästa år. (Allmänt)

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, mndagen 21 september 2009, 15:05:03 @ Olof Lagerkvist

Jag skrev "nära nog samma sträckning".

Min mening var bara att påpeka att byggnaden av den senare banan inte förutsatte rivning av den första för att lämna plats, eftersom banorna inte hade samma sträckning. Den gamla KHJ revs först 7-8 år efter att BAJ öppnats, men den hade ingen trafik under den tiden i väntan på rivningen så du har väl egentligen inte fel när du säger att den lades ner redan 1900 när BAJ öppnades, även om jag reagerade lite på det.

Det kan också vara så att den gamla KHJ inte var farbar på riktigt hela sträckan fram tills den revs eftersom det finns en dryg kilometer mellan Aplared och Hillared där banorna bör ha korsat varandra flera gånger och som det ser ut med för stor höjdskillnad. Det hela är lite oklart och det verkar inte finnas några bilder från linjen mellan Aplared och Hillared (undantaget bron) så det är svårt att säga exakt hur det låg till. Men det gäller alltså bara en dryg kilometer.

Jag tror inte det var för att banan blev oframkomlig, däremot blev den övertalig eftersom BAJ tog hand om merparten av trafiken. Denna gick genom stora orter som Gånghester, Målsryd och Aplared. Mot det kunde Kindsbanan ställa upp med med små byar som Kråkered, Kovra och Roppered.
Kindsbanan var redan från början en felsatsning. Inte ens Svenljunga var tillräckligt stort för att motivera en järnväg.
För övrigt kan man köra Kindsbanan i dag med bil - eller ännu heller motorcykel - mellan Transås och Roppered. Det är dock inget för den som har svårt för att backa eller är rätt för att köra på en hög vall. Efter Kråkered syns nämligen tydligt att det är en gammal järnväg även om rälsen förstås är uppriven. Ja, egentligen kör man på den gamla Kindsbanan redan i skärningen på riksväg 27/41 efter Statoil-macken. Sedan svängde banan lite till vänster men den gamla banvallen fungerar i dag som bussgata fram till Transås. Antagligen Sveriges minst utnyttjade med fyra dubbelturer måndag-fredag (linje 44). Förut fortsatte denna på gamla Kindsbanan till Norlid, men denna trafik upphörde för något år sedan. En mycket intressant resa på en väg som bitvis var obetydligt bredare än bussen.
Om jag inte minns alldeles galet är det till och med skyltat "Gamla Kindsbanan" i Kråkered.

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

Forumet är stängt för nya inlägg
  391 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta