Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Vns-Hod 16: Linjen Brännland - Umeå C I [8 bilder] (Allmänt)

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, fredagen 28 augusti 2009, 21:33:49

Följ med på flygbilder och kartor! Länken pekar på Brännlands mötesstation.

Brännlands mötesstation är belägen 72 meter över havet nära den numera nästan torrlagda Norrforsens djupa dal. Umeå C är belägen endast 12 meter över havet, så det är på denna linje som de banans största höjdskillnader finns. De längsta medluten vid färd österut finns mitt på linjen. Detta avsnitt berör delen Brännland - Klockarbäcken.

Redan strax väster om Brännland inleds en 3200 meter lång raklinje på vilken mötesstationen ligger. Raklinjen sträcker sig ända fram till linjeplatsen Brännlandsberget där järnvägen också lämnar det stora öppna jordbrukslandskap som breder ut sig söder om järnvägen i bröjan av linjen. Utfarten från Brännland österut sker i måttligt medlut varefter däremot ett omkring 600 meter långt kraftigt motlut på upp till 17 promille följer innan banan planar ut i slutet av raklinjen.

Växeln vid linjeplatsen Brännlandsberget (som jag återkommer till i nästa avsnitt) ligger i den följande vänsterkurvan. Genom denna och den följande betydligt skarpare högerkurvan, med längd 360 meter och radie 400 meter, rundar järnvägen Brännlandsbergets norra sida samtidigt som det långa sammanhängande medlutet inleds ner mot slättlandet kring Umeå. I den skarpa kurvan finns också en av linjens bevakade plankorsningar, här korsar en skogsbilväg järnvägen. Efter kurvan följer en kilometerlång raklinje med fortsatt medlut på 12-14 promille. I slutet av den följande närmare 750 meter långa kurvan med radie 500 är vi framme vid linjeplatsen Klockarbäcken.


[image]
Vy västerut mot Brännlands mötesstation från en obevakad plankorsning omkring en kilometer öster om driftplatsgränsen. Infartssignalen skymtar längre bort i bild.

[image]
Vy österut från samma plankorsning.


Så en mycket bred panoramabild:

[image]
Utsikt från samma bevakade plankorsning som ovan över det öppna jordbrukslandskapet i Brännland. Från vänster i bild syns först Brännlandsberget med sin bergtäkt. När sedan bebyggelsen längs bygatan i Brännland tar vid finns Umeälvens smala och djupa dalgång omedelbart bakom denna. I bildens högra del syns också den gula byggnad som inrymmer Brännlands skola.

[image]
Järnvägen i norra delen av det stora öppna jordbrukslandskapet.


[image]
Jordbrukslandskapet i Brännland sett västerut från Brännlandsbergets västra sluttning, järnvägen skymtar vid skogen till höger.

[image]
Den bevakade plankorsningen med en skogsbilväg strax öster om Brännlandsberget lp.

[image]
Vy västerut från plankorsningen ovan.

[image]
Vy österut från plankorsningen.


Klicka på bilderna för att visa bilderna i större format. Bilderna är tagna den 16 juni 2008 och den 26 augusti 2009.
Följ tidigare inlägg i serien här.

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

Forumet är stängt för nya inlägg
  763 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum