Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Vns-Hod 10: Brattby, ny mötesstation [24 bilder] (Bildvagnen)

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, tisdagen 11 augusti 2009, 08:04:01 @ Carl Olof Mossberg

Nostalgiska bilder från en sträcka som jag åkte mycket som barn och i tonåren.
Råkar du veta om banvaktstugan i Brattby är den plats där Brattby hpl låg (km 864,6)?

Som jag tror jag skrev när jag visade bilder från Brattby banvaktstuga i tidigare avsnitt är det också platsen för den tidigare rälsbusshållplatsen.

Likadant funderar jag betr hållplatsen Brattby Skolhem (km 865,9); låg den vid övergången
som syns på andra bilden eller döljs den fd vägen till hållplatsen "under"
buskaget som syns en bit norrut? Minnesbilden säger att den låg mera centralt
i förhållande till husen. Mvh

Redan efter att ha mätt på kartan kunde jag konstatera att hållplatsen snarare låg vid träddungen en bit bort enligt din minnesbild. Detta bekräftades när jag konsulterade jag Lantmäteriets tjänst Historiska kartor där man i dessa situationer kan få mycket hjälp. På de ekonomiska kartor från 1959 som finns där finns dessa hållplatser utsatta.

Här finns sökresultatet för sträckan
. Banan ligger i skarven mellan fyra kartblad. Brattby hpr återfinns på bladet Vännäsby J133-20J9j62 och Brattby skolhem hpr på bladet Västanbäck J133-20K9a61. På bladet Strand J133-20K8a61 följer fortsättningen med bl.a. nästa hpr, Brattby gård.

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

Forumet är stängt för nya inlägg
  255 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta