Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Betongstolpar (Bildvagnen)

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, lrdagen 25 juli 2009, 19:16:39 @ Martin Långström

En kortare sträcka på nån kilometer vid Högheden på banan mellan Älvsbyn och Piteå är försedd med betongstolpar vid elekrifieringen på 90-talet. Dessa som sattes upp som ett prov på Pitebanan är runda centrifugalgjutna stolpar. Innan man satte upp dessa så kunde man i botten se att dom var ihåliga.

Man glömmer som vanligt något, och den här gången den närmaste, tack Martin för påpekandet!

Nyfors - Piteå elektrifierades 1995, nästan 15 år längre fram i tiden än elektrifieringen Vännäs - Umeå. Den korta provsträckan där är viktig att ha med i en redogörelse om betongstolpar i Sverige. Samtidigt hävdar jag fortfarande att Umeåbanans sena elektrifiering med betongstolpar på hela bandelen Vännäs - Umeå är en speciell företeelse inom den svenska järnvägen.

Ni ska få en bild från Piteåbanans norra del också:
[image]

Är detta förresten samma typ av stolpar man använder i Tyskland, t.ex. vid elektrifieringen Hamburg - Lübeck?

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

Forumet är stängt för nya inlägg
  486 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum