Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

SbÖN 284: Vännäs (Vns) - Lokstallsområdet [16 bilder] (Bildvagnen)

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, sndagen 5 juli 2009, 19:46:24

I sista inlägget från Vännäs för den här gången ska vi titta lite mer på området kring lokstallet i södra bangårdsänden. Här bedriver idag EuroMaint verkstadsverksamhet i såväl äldre som nyare byggnader. Till de äldre hör utöver det stora lokstallet också en tegelbyggnad längs med spåret vid södra bangårdsänden. Är denna ursprungligen byggd som verkstadslokal eller för något annat ändamål?

Vid lokstallet finns en vändskiva med kontaktledning. Stallet lokstallet täcker frygt halva varvet runt vändskivan, dessutom finns några stickspår utanför stallet anslutna till vändskivan.

[image]
Vi blickar mot den södra änden av bangården i detta avsnitt.

[image]
En ganska vanlig vy mot lokstallsområdet från gamla järnvägshotellet.

[image]
Den äldre verkstadsbyggnaden längs med spåret söderut.

[image]
Södra bangårdsänden sedd norrut.

[image]
Den långa utfartskurvan söderut börjar omedelbart vid bangårdens sydligaste växel, vy norrut.

[image]
Vy norrut mot bangården från plats vid gång- och cykeltunneln under järnvägen i Skolgatans fölängning.

[image]
Vy mot nordväst från samma plats som ovan mot lokstallet.

[image]
Några järnvägsfordon uppställda på spåren runt vändskivan utanför lokstallet.

[image]
Utfartskurvan söderut är drygt 600 meter lång och vrider banan 90 grader mot väster.

[image]
Vy norrut från samma plats som ovan.

[image]
Vy in mot vändskivan vid lokstallet.

[image]
EuroMaints lokomotor Z 34 vid vändskivan.

[image]
Lokomotorn Z70 733 vid vändskivan.

[image]
Lokstallet sett från sydväst.

[image]
Vy mot nordost från lokstallet över EuroMaints område.

Klicka på bilderna för att visa bilderna i större format. Bilderna är tagna den 16 juni 2008. Följ tidigare inlägg i serien på länkarna nedan.
- SbÖN i Postvagnen 2007/2008
- SbÖN i Postvagnen 2008/2009

---

Därmed är det dags för ett sent sommarlov i den här serien, då detta avsnitt blir det sista i 2008/2009 års säsong av SbÖN i Postvagnen. Jag har tidigare lovat att ta er med utåt kusten i en liten sommarserie, det löftet skall jag försöka hålla även om den inte kommer att börja redan imorgon!

Som avslutning från Vännäs får ni dock redan nu här nedan en bild från den årstid som tids nog kommer. Jag vill tacka för alla frågor, faktauppgifter och uppmuntrande kommentarer jag fått under resan från Boden till Vännäs. Jag har lärt mig en hel del under denna resa, det hoppas jag att ni har gjort också. Kanske hör jag av mig och söker fler uppgifter, annars ser jag fram emot fortsatt följe senare, först österut och sedan söderut!

[image]
En södergående stålpendel står på spår 4 i Vännäs under nattågsväxlingen den 28 september 2008. Här var många av bangårdens spår upptagna av tåg.

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

Forumet är stängt för nya inlägg
  1007 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta