Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


SbÖN 283: Vännäs (Vns) - Tågx Vns in memoriam [30 bilder] (Bildvagnen)

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, fredagen 3 juli 2009, 17:04:37

I järnvägens barndom var som bekant alla stationer bemannade med personal som såg till att tågen kom in på rätt spår. Senare kom fjärrstyrningen och stationer avbemannades allt mer. På Stambanan genom övre Norrland infördes fjärrblockering under 1960- och 70-talen. Banan styrdes då av fjärrblockeringcentraler i Ånge, Vännäs och Boden. Fjärren i Vännäs avvecklades i slutet av 1990-talet, först togs sträckan Långsele-Vännäs över av Ånge 1996. I samband med att sträckan Vännäs-Jörn togs över 1999 lades Vännäsfjärren ned.

Vännäs kom att bli den sista lokalstyrda stationen längs SbÖN. I september 1958 togs ett ställverk av typen el-med-el i bruk och det ersatte då ett vevställverk. Detta ställverk tjänstgjorde sedan i nästan precis 50 år fram till den helgen 13-15 september 2008. Det ersattes då av ett datorställverk modell 85. Vännäs fortsatte att vara lokalstyrt ytterligare några månader och lokaltågklarerarna fick då lära sig att manövrera den nya ställverket via en datorskärm i stället för det handgripliga arbetet vid det gamla ställverket. Vid midnatt natten till den 14 december 2008 överfördes Vännäs station till fjbc Ånge och en epok gick i graven. Ställverksapparaten skall idag finnas bevarad hos Norrbottens järnvägsmuseum.

Jag fick möjlighet att besöka tågx Vns en dag i augusti 2008 när det gamla ställverket hade några veckor kvar i arbete. Några bilder har jag visat tidigare här, men andra är tidigare opublicerade.


[image]
Ställverksapparaten och spårplanen på väggen bakom.

[image]
Del av ställverksapparaten.

[image]
Del av ställverksapparaten.

[image]
Spårplanen med signal och växelindikeringar.

[image]
Arbete vid ställverket sker stående och består av att vrida olika ställare.

[image]
Till lokalötågklarerarens arbete hör dessutom att protokollföra händelser och svara i telefon.

[image]
Med koncentrerad blick på spårplanens många lampor manövreras ställverket med flinka fingrar av den vane tågklareraren.

[image]
Sedan åter pappersarbete.

[image]
Dags för banarbete! Samtal om att få disponera banan en kortare tidsperiod.

[image]
Åter telefonsamtal, ibland med mer ingående diskussion.

[image]
När allt är utrett är det åter dags att lägga om växlar och ställa signaler.

[image]
På en fjb-gränsstation bokförs tågrörelser ut på angränsande linjer.

[image]
Tåg in från och ut mot Degermyr.

[image]
Telefonen är ett viktigt hjälpmedel.

[image]
Detalj av ställare för signaler. Ställare 39, som styr infart och utfart mot Umeåbanan, är för tillfället spärrad då linjen mot Brännland disponeras för banarbete.

[image]
Signalställare.

[image]
Utsikt över bangården söderut från tågx.

[image]
Utsikt över bangården norrut från tågx.


Slutligen fler detaljbilder:


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


Nu återstår ett avsnitt i serien för den här säsongen. Där ska vi titta mer på lokstallsområdet och södra utfarten.

Klicka på bilderna för att visa bilderna i större format. Bilderna är tagna den 22 augusti 2008. Följ tidigare inlägg i serien på länkarna nedan.
- SbÖN i Postvagnen 2007/2008
- SbÖN i Postvagnen 2008/2009

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

Forumet är stängt för nya inlägg
  938 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum