Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

SbÖN 208b: Torvhantering i Långträsk (Ltk) [9 bilder] (Allmänt)

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, mndagen 4 maj 2009, 11:57:02

På förekommen anledning som jag strax återkommer till publicerar jag nu ett extra inlägg i SbÖN-serien om Långträsk mellan Älvsbyn och Jörn. Jag besökte orten i slutet av februari i år och upptäckte då att saker och ting hade förändrats sedan förra sommarens besök som redovisats i avsnitt 207 och 208 i serien. Det förekom innan mitt vinterbesök också diskussioner här i Postvagnen om vad det var för tåg med utgångs- och slutstation Långträsk, till exempel detta där jag uttalar mig om lastplats utifrån det jag observerat förra sommaren och som visade sig ha förändrats.

Här följer nu bilder tagna den 28 februari 2009:

[image]
En ny växel har lagts in i sidospåret på västra sidan av bangården mittemot stationshuset.

[image]
Den nya växeln med stationshuset i bakgrunden.

[image]
En stor lastskopa för torven stod uppställd mittemot stationshuset.

[image]
Det nya spåret följer först parallellt med det gamla sidospåret på bangårdens västra sida.

[image]
Spåret följer sedan den gamla banvallen mot transformator-/omformarstationen.

[image]
Vy norrut från den nya lastplatsen för torv.

[image]
Torv lagras i stora högar längs med spåret.

[image]
Torvlagrings- och lastplatsen sedd norrut.

[image]
Lastplatsen sedd norrut från dess södra ände vid transformatorstationen.

Jag har tyvärr ingen bild på tåg och lastning. I det här inlägget finns dock en bild på ett tåg som sades angöra Långträsk. Jag observerade också lastning när jag passerade söderut med nattåg fredag kväll veckan efter det att bilderna ovan togs.

Slutligen anledningen till att detta inlägg publiceras idag. Piteå-Tidningen skriver idag att det har nu kommit klagomål från ortsbefolkningen om torvhanteringen. Materialet yr om kring upp till 500 meter från upplaget vid stationen och dessutom är vägen dit, som även privatpersoner använder, helt sönderkörd. Det förvånar mig inte, jag funderade på vad närboende tyckte om det hela redan vid mitt besök i vintras då man också kunde se att material spreds för vinden.

Tidningen skriver också att kommunen nu sätter stopp för lagringen och lastningen på grund av olägenheterna. Företaget Norrbränslen som sköter torvhanteringen sätter nu sitt hopp till upprustning av banan Jörn-Arvidsjaur då torven skulle kunna lastas direkt på järnvägen utan lastbilstransport.

---
Klicka på bilderna för att visa bilderna i större format. Bilderna är tagna den 28 februari 2009. Följ tidigare inlägg i serien på länkarna nedan.
- SbÖN i Postvagnen 2007/2008
- SbÖN i Postvagnen 2008/2009

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

Forumet är stängt för nya inlägg
  692 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta