Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

SbÖN 236: Gammal banvall vid Gomtjärnberget [8 bilder] (Bildvagnen)

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, fredagen 24 april 2009, 09:37:47

Följ med på flygbilder och kartor!

Vi gör nu ytterligare ett nedslag på en plats i skogen mellan Karsbäcken och Bastuträsk där en banvall kan ses lämna järnvägslinjen. Insprängt i Gomtjärnberget öster om järnvägen fanns en s.k. upplagsplats som kunde användas som reservkraftstation. Eftersom det var byggt som ett bergrum kunde det motstå flyganfall. Idag är bergrummet övergivet men banvallen fram till det är väl synlig. Jag försökte varken behörigt eller obehörigt ta mig in på det inhägnade området kring bergrummet utan nöjde mig med att dokumentera banvallen dit. Bilder inne från området finns på denna länk.

[image]
Banvallen till Gomtjärnberget viker av mot nordost från stambanan vid mellanblocksignalen mitt på linjen Bastuträsk - Karsbäcken, den till signalen tillhörande teknikkuren syns till vänster i bild.

[image]
Banvallens anslutning till stambanan sedd från nordost.

[image]
Banvallen inleds med en kurva som vrider den mer mot ost, här syns kurvan från nordost i riktning mot järnvägen.

[image]
Efter den inledande kurvan är banvallen rak fam till Gomtjärnberget som här syns i bakgrunden.

[image]
Banvallen går idag över ett hygge där äldre träd lämnats närmast banvallen.

[image]
Banvallen den sista sträckan in mot bergrummet sedd från den nya skogsbilväg som korsar banvallen.

[image]
Bergrummets mynning sedd från grinden i staketet som inhägnar området.

[image]
Banvallen sedd från grinden mot sydväst.

Efter dessa järnvägs- och militärhistoriska nedslag följer i nästa avsnitt en mer detaljerad beskrivning av dagens järnvägslinje mellan Karsbäcken och Bastuträsk.

Klicka på bilderna för att visa bilderna i större format. Bilderna är tagna den 14 juni 2008. Följ tidigare inlägg i serien på länkarna nedan.
- SbÖN i Postvagnen 2007/2008
- SbÖN i Postvagnen 2008/2009

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

Forumet är stängt för nya inlägg
  906 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta