Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

SbÖN 234: Karsbäcken (Krb) [10 bilder] (Bildvagnen)

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, onsdagen 22 april 2009, 11:29:20

Följ med på flygbilder och kartor!

Karsbäckens station är den södra av dagens två stationer mellan Jörn och Bastuträsk och är belägen cirka 13 kilometer norr om Bastuträsk. Höjden över havet är 224 meter, att jämföra med vattenytan i Rengårdsdammen vid Kusfors som är 180 m.ö.h. På platsen för dagens station förbereddes vid banans anläggande en militärmötesplats. Karsbäcken blev station i samband med fjb-utbyggnaden 1972. Stationen är utrustad med ett ställverk 59 som tillåter samtidig infart (ESIL). Karsbäckens station ligger mitt ute i skogen och är omgiven av flertalet små myrar. Fågelvägen är det omkring tre kilometer till närmaste allmänna väg, men för att komma till stationen med bil måste man följa en nära fem kilometer lång skogsbilväg.

Enligt uppgift här i Postvagnen förra gången jag besökte Karsbäcken i serien finns ett huggormsbo i fjärrkuren i Karsbäcken. Det var med detta i tanken och med gummistövlarna på jag studerade stationen den här gången. Den här gången dröjde det inte länge innan det började prassla i gräset och ett par fina exemplar uppenbarade sig. Detta uppmärksammas också bland bilderna nedan. Det skall dock sägas att man kan stöta på huggorm lite här och var längs banan, för mig blev det ytterligare några huggormsmöten under sommarens resor.

[image]
Karsbäckens station med fjärrkur sedd från söder.

[image]
Vy mot norra bangårdsänden.

[image]
Bangården sedd söderut från fjärrkuren.

[image]
Vy mot södra bangårdsänden.

[image]
Fjärrkuren sedd från sydost.

[image]
Sedvanlig bebyggelse vid Karsbäckens mötesstation.

[image]
Efter en liten stund på plats började det så rassla i gräset på den öppna platsen vid fjärrkuren. En av de kända bofasta i fjärrkuren gav sig till känna.

[image]
En av de två huggormar som var synliga vid detta besök.

[image]
Huggormen retirerar snabbt vid minsta närmande.

[image]
Ännu en orm slingrar sig fram i den glesa växtligheten vid fjärrkuren i Karsbäcken.

Klicka på bilderna för att visa bilderna i större format. Bilderna är tagna den 14 juni 2008. Följ tidigare inlägg i serien på länkarna nedan.
- SbÖN i Postvagnen 2007/2008
- SbÖN i Postvagnen 2008/2009

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

Forumet är stängt för nya inlägg
  834 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta