Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


SbÖN 233: Linjen Lidlund - Karsbäcken, södra delen [11 bilder] (Bildvagnen)

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, sndagen 19 april 2009, 13:57:24

Följ med på flygbilder och kartor! Länken pekar på bron över Skellefteälven.

Det är nu dags att lämna Skellefteälvens dalgång efter att den här serien har dröjt kvar där en tid. Den här älvpassagen både är och har varit intressant ur både teknisk synvinkel och ur en nyfiken resenärs synvinkel, den mest intressanta sevärdheten på bandelen Jörn - Bastuträsk. Jag hoppas att detta nu har framgått.

Detta avsnitt behandlar den södra blocksträckan på linjen Lidlund - Karsbäcken. Från mellanblocksignalen vid bergskärningen norr om Skellefteälven fortsätter banan söderut som vi tidigare har sett på en hög bank över landsvägen norr om älven och fram till bron över Rengårdsdammen. Strax norr om blocksignalen inleds också den drygt två kilometer långa raksträcka på vilken järnvägen passerar älven. Ut på bron råder medlut på 10 promille, på bron inleds sedan ett långt motlut som varar ända fram till Karsbäcken. Lutningen är på den nya linjen 10 promille, men när sedan den gamla linjen tar vid efter två kilometer blir det något kraftigare lutning.

Söder om bron går banan på en 700 meter lång hög banvall som ger god utsikt över den omgivande skogen. I södra delen av denna passer banan över väg 370 på bro innan den når den brantare sluttning där den gamla banvallen från Kusfors ansluter från väster samtidigt som resterna av linbanan Kristineberg-Boliden korsas. Efter detta följer en skärning innan nybyggets sydligaste och skarpaste kurva för banan in på den gamla linjesträckningen. Här inleds också stambanans längsta raksträcka, den 4,6 kilometer långa raklinje där vi också finner Karsbäckens station.


[image]
Utsikt norrut mot bron över Rengårdsdammen.

[image]
Söder om bron över älven går banan på en 700 meter lång hög bank genom skogen.

[image]
Bron över väg 370 sedd från väster.

[image]
Passagen över Skellefteälven med den långa banken på södra sidan sedd från söder.

[image]
Även från den nya linjen syns spåren efter linbanan Kristineberg-Boliden, här syns ett lintorn på östra sidan järnvägen.

[image]
Järnvägsbanken norrut mot Skellefteälven sedd från den brantare slänten strax norr om platsen där gamla linjen vek av västerut.

[image]
I den sydligaste delen av den nya linjesträckningen går järnvägen i kraftig skärning, den gamla linjen gick här på östra sidan bakom den låga skogen till höger och korsade över den nya sträckningen längre bort i bild.

[image]
Kurvan som vid södra änden av den nya linjesträckningen sedd söderut.

[image]
I kurvan finner vi också försignalen till Karsbäcken norrifrån.

[image]
Kurvan vid försignalen sedd norrut. Detta är nybyggets skarpaste kurva, radien är "bara" 1000 meter.

[image]
I slutet av kurvan tar äldre kontaktledningsstolpar vid och bakom slyet breder en lång raksträcka ut sig. På nästa backkrön finns infartssignalen till Karsbäcken.

Klicka på bilderna för att visa bilderna i större format. Bilderna är tagna den 14 juni 2008 och den 22 juni 2007. Följ tidigare inlägg i serien på länkarna nedan.
- SbÖN i Postvagnen 2007/2008
- SbÖN i Postvagnen 2008/2009

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

Forumet är stängt för nya inlägg
  488 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum