Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

SbÖN 231: Bvst 231 Kusfors [3 bilder] (Bildvagnen)

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, torsdagen 16 april 2009, 19:41:38

Så möttes helt oplanerat två nummerserier. Banvaktstugornas nummerserie går från söder till norr och mina inlägg från norr till söder. Här möts de två och jag lovar, det var inte planerat!

Banvaktstugan 231 Kusfors ligger omedelbart öster om stationshuset i Kusfors. Den ligger alltså vid den gamla bansträckningen och är bara synlig på avstånd från den nya bron över Skellefteälven.

[image]
Banvaktstugan sedd från den gamla bangården.

[image]
Stugans östra fasad med stationshuset i bakgrunden.

[image]
Banvaktstugan sedd från nordväst med Rengårdsdammen och den nya järnvägsbron skymtande i bakgrunden.

För fullständighets skull vill jag nämna något om banvaktstuga 232 Petikån. Stugan ska idag vara flyttad och ombyggd. Det är alltså inte den byggnad som syns närmast järnvägen omedelbart nordost om bron över Petikån. Jag har ingen bild på den flyttade stugan även om den finns i närområdet. Hade jag litat på min intuition hade jag nog kunnat ha en bild, men man kan ju inte fotografera alla hus man får för sig liknar en banvaktstuga...

Klicka på bilderna för att visa bilderna i större format. Bilderna är tagna den 14 juni 2008. Följ tidigare inlägg i serien på länkarna nedan.
- SbÖN i Postvagnen 2007/2008
- SbÖN i Postvagnen 2008/2009

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

Forumet är stängt för nya inlägg
  459 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta