Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Ute på långresa - Del 29, med tåg och cykel över Klippiga bergen (Reseberättelser)

av Till @, sndagen 25 februari 2018, 13:29:15

Hej igen,
Dags att fortsätta österut över Klippiga bergen!
[image]

2017-05-13, dag 67
Efter avgång från Emeryville går California Zephyr först längs San Francisco-bukten och sedan vidare mot Sacramento. De flesta regionaltåg har slutstation där, och Coast Starlight från Los Angeles fortsätter därifrån norrut längs Stillahavskusten mot Portland och Seattle. California Zephyr däremot fortsätter inåt landet mot Sierra Nevada, bergskedjan i östra Kalifornien längs gränsen till Nevada.
Nära Truckee öppnar sig panoramat över Sierra Nevadas toppar, snötäckta även så här sent på våren. Den första transkontinentala järnvägen genom USA, öppnad 1869, korsade Sierra Nevada på Donner Pass väster om Truckee i stort sett i samma sträckning som California Zephyr idag. Över Klippiga bergen gick den däremot genom Wyoming, längre norrut än California Zephyr, på en bana som delvis är ersatt av en genare sträckning idag och som inte längre har resandetåg.
[image]

Förutom det lilla järnvägsmuseet i en renoverad Southern Pacific-vagn som Ulf Broman visade i sitt fina resereportage om California Zephyr har Truckee även rejäla snöröjningsresurser att erbjuda - det behövs, passhöjden ligger över 2000 m hög.
[image]

Sedan var det dags att njuta av min Superliner-sovkupé, medan tåget fortsatte över natten genom Nevada och västra Utah.
[image]

2017-05-14, dag 68
Lagom till frukosten hade tåget nått den västra delen av Colorado-platån, som sträcker sig in i östra Utah. Den är känd för sina karakteristiska skiktformationer som måste vara rena paradiset för geologer!
Drygt halvvägs mellan Green River och Glenwoods Springs, nära delstatsgränsen mellan Utah och Colorado, når järnvägen Colorado River, som den följer uppströms under nästan hela stigningen uppför västra sidan av Klippiga bergen till strax innan Granby.
[image]
[image]

Som Ulf noterade i sin reseberättelse är forsränning mycket populär på Coloradofloden. Dessutom är det populärt att moona California Zephyr...
[image]

Snart var det dags att ta farväl av Coloradofloden...
[image]
...inför sista biten av stigningen till den 10 km långa Moffat Tunnel.
[image]
Där går järnvägen på 2816 m höjd under den nordamerikanska vattendelaren mellan Stilla havet och Atlanten. Det är så högt man kan komma med Amtrak! Tunneln ersatte 1928 en väldigt krokig bergsträckning som gick upp till drygt 3500 m höjd. På östra sidan tunneln finns en spårtriangel där den gamla banan anslöt, fast triangelspåret verkar inte ligga exakt i gamla spårets läge som man kan ana på flygbilder.
[image]

Här börjar den 86 km långa nedstigningen till Denver som ligger runt 1200 m längre ner - men då fortfarande är den högst belägna metropolen i hela USA. Den officiella höjden över havet är 1609,3 m, därav smeknamnet "Mile High City". Jag klev av tåget i Denver för att åka tillbaka med vändande tåg morgonen därpå och utforska området väster om Moffat Tunnel lite mera, innan jag skulle fortsätta mot Chicago. På så vis kunde jag njuta av den fantastiska bergssträckningen mellan Moffat Tunnel och Denver tre gånger!
Det blev samma omständliga backningsmanöver vid ankomst Denver för att slippa lokbyte eller rundgång som den Ulf har beskrivit i sin berättelse om den västgående resan.
[image]

Denver Union Station har genomgått en omfattande renovering efter många år av nedgång och återöppnades 2014 i ny prakt.
[image]

Fjärrtrafiken är synnerligen blygsam - förutom California Zephyr som går en gång dagligen till Chicago och Emeryville går det bara ett vintersporttåg på helger under vintersäsongen till skidområdena vid Fraser Winter Park. Annars finns det två pendeltågs- och tre spårvagnslinjer.
[image]

2017-05-15, dag 69
California Zephyr västerut igen! Den lilla hållplatsen i Fraser Winter Park är första uppehåll väster om Denver och Amtraks högst belägna station på 2609 m. Den ligger som namnet antyder i ett stort vintersportområde.
[image]

Därifrån cyklade jag en knapp mil tillbaka till Moffat Tunnels västra portal knappt 150 m högre. Trevligt nog finns det många vandrings- och cykelleder i området att använda.
[image]

Så kom jag fram till Moffat Tunnel. Här hade det varit bra med en rejäl stege för att kunna stå lite högre upp, fotovinkeln var allt annat än optimal. Men jag hade i alla fall tur, det kom ett rejält godståg efter en stund. Kanske 80 vagnar, jag tappade räkningen...
Först var det två draglok...
[image]
...sedan tre mellanlok...
[image]
...och till slut ett påskjutningslok.
[image]

Därefter började det bli dags att ta mig östergående California Zephyr. Jag hade tid så det räckte att ta mig ända till Granby, nästa uppehåll väster om Fraser. Nu skulle det gå drygt tre mil i stort sett bara utförsbacke!
Bitvis går landsvägen längs järnvägen, där jag såg ett arbetslag hålla på med några mindre underhållsarbeten.
[image]

När stigningen drygt halvvägs (som gjorde det till bara "i stort sett" utförsbacke) började hörde jag ett skavande ljud från bakhjulet och insåg att en skruv på kedjeväxeln hade lossnad och nu låg någonstans i diket längs en landsväg i Klippiga bergen... Så jag fick kämpa mig upp i en alldeles för hög växel. Men utsikten var fin!
[image]

Och sedan kom en mycket välkommen syn på en vägskylt som antydde att det skulle gå rejält undan sista biten i utförsbacke till Ganby, tills jag slutligen fick syn på den smäckra lilla stationen.
[image]
[image]

Så var det bara att ta det lugnt ett tag framför det fina stationshuset och njuta av det fina vädret, tills California Zephyr mot Chicago rullade in.
[image]
[image]

Så kunde jag njuta än en gång av landskapet mellan Moffat Tunnel och Denver. Panoramavagnen var välfylld!
[image]
[image]

Här är två närbilder av de cementfyllda godsvagnarna som är uppställda som vindskydd som Ulf berättade om i sin berättelse.
[image]

Och så började tåget närma sig högplatån som Denver ligger på, fast bilden visar tåget uppåt jag hade tagit på morgonen.
[image]

Denna gång fortsatte jag hela vägen till Chicago i ett svep. Fortsättning följer!
Del 18, nu blir det paketresa! (Kina/Nordkorea, se där för länkar till inlägg 10 till 17)
Del 9, snart ny spårbredd igen! (Kina/Vietnam, se där för länkar till inlägg 1 till 8)

Forumet är stängt för nya inlägg
  1814 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta