Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


SbÖN 219: Linjen Träskholm - Storträsk [4 bilder] (Bildvagnen)

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, tisdagen 24 februari 2009, 18:57:34

- Flygbilder och kartor (pekar på plankorsningen i Träskholm)

Mellan Myrheden och Jörn går landsvägen och järnvägen skilda vägar. Förbi de båda stationerna Träskholm och Storträsk passerar landsvägar över banan, men där emellan är det glest mellan vägarna. Järnvägen går här i gränslandet mellan ett större sammanhängande flackt myrområde i väster och ett mer kuperat område i öster. När det gäller topografin på linjen Träskholm-Storträsk är den något av en upprepning i mindre format av vad som händer mellan Långträsk och Träskholm. Strax söder om södra stationsgränsen når banan upp till omkring 325 meter över havet, att jämföra med Långträsk 328 meter över havet. Mellan dessa platser passeras Byskeälven 245 meter över havet. Mellan Träskholm och Storträsk finner vi lägsta punkten vid passagen av Störhusån 283 meter över havet. Störhusån är för övrigt ett av källflödena till Kågeälven som rinner ut i Bottenviken strax norr om Skellefteå.

Från den lokala höjdpunkten vid Träskholm ligger på den nordvästra delen av den ås som härifrån sträcker ut sig i sydostlig riktning och på vilken de små byarna Åkerheden och Fågelberg ligger. Härifrån inleds linjen på sydgång med en halv kilometer kraftigt medlut för att sedan plana ut vid passagen av den ostligaste delen av den långsmala Björklundsmyran. Efter raklinjen över myren följer ett kurvigare parti med tre på varandra följande kurvor när det åter sluttar utför 16 promille ner mot Störhusån. Ån passeras i två grenar och vid den södra av dessa når linjens lägsta punkt.

Söder om ån breder ett än mer tydligt myrlandskap ut sig. Efter lägsta punkten följer naturligt ett motlut som närmast ån uppgår till 11 promille, men som sedan ökar till 16 promille på ett par sträckor. De krafigaste lutningarna finns på den första raksträckan söder om ån. Därefter anträds den avslutande hela tre kilometer långa raksträckan, den slutar inte förrän inne på bangården i Storträsk. På raksträckan passerar banan över den (som hörs på namnet) stora myren Stormyran och mitt på denna också Storträskån, biflöde till Störhusån som rinner från Storträsket vid byn Storträsk väster om banan. Här har tågresenären också bra utsikt mot berget Storklinten som reser sig drygt 200 meter över omgivande landskap några kilometer öster om järnvägen. På bergets nordsida finns skidanläggningen Storklinta vars nedfarter syns tydligt från banan. Linjen avslutas med en halvkilometer kraftigare motlut upp till norra infarten till Storträsk.

Linjen Träskholm - Storträsk är 7,8 kilometer lång och består av en blocksträcka.


[image]
Banan norrut från höjdpunkten söder om Träskholm mot södra infarten till samma station.

[image]
Vy söderut från samma plats som ovan.

[image]
Därefter börjar de kraftiga lutningarna ner mot Störhusån.


Tyvärr har jag inte fler bilder från linjen, så ni får ytterligare en tågbild från södra utfarten i Träskholm istället:


[image]
Biltåget från Narvik mot Drammen rullar söderut från Träskholm.


Klicka på bilderna för att visa bilderna i större format. Bilderna är tagna den 8 juni 2008. Följ tidigare inlägg i serien på länkarna nedan.
- SbÖN i Postvagnen 2007/2008
- SbÖN i Postvagnen 2008/2009

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

Forumet är stängt för nya inlägg
  514 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum