Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Ute på långresa - Del 26 - Artighetsfrågor vid gränskontrollen (Reseberättelser)

av tidtabellen, sndagen 28 januari 2018, 20:47:26 @ Till

Hej,

Hur länge stannar du?

Den dummaste av alla gränskontrollfrågor! Innan Sverige blev EU-medlem testade jag med ett antal olika svar i UK, men fick alltid en stämpel med 6 månaders tillåten vistelse. Varför fråga när man ändå inte bryr sig om svaret? :-ilsk

Ja det är väl en sådan där artighetsfråga för att inleda en liten konversation om ditt och datt medans passet granskas.

Vid inresan till Kina kommande från Kazakstan frågade mig den kinesiska passkontrollanten länge och ganska detaljerat om min resa. Hon fick det att verka som ett lättsamt samtal snarare än som ett förhör. Jag är helt övertygad på att det var en medveten strategi för att få mig att bli mer pratglad och få ut mer information av mig. Jag hade ju ingenting att gömma, så jag kunde ju berätta allt som det var.
När hon hittade min Lonely Planet-guide om Sydostasien frågade hon om jag hade motsvarande för Kina. Jag visste vad det handlade om, dessa konfiskeras rutinmässigt eftersom den visar Taiwan som ett självständigt land på en karta, så jag hade inte tagit med den. Jag svarade bara "Nej, den var så tung att bära." ;-)

Till

Så dumt av förlaget att inte i stället skriva "omtvistat territorium" eller något i den stilen.

Forumet är stängt för nya inlägg
  517 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta