Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Ute på långresa - Del 26, korsa Stilla havet genom fusk (Reseberättelser)

av Per Björndahl @, sndagen 28 januari 2018, 20:18:39 @ tidtabellen

Tagning av fingeravtryck och fotografering skedde i en automat, och efter inte allt för mycket köande kom jag till passkontrollanten. Men han tittade knappt på mitt fina formulär och lade det bara på en stor hög, bläddrade hastigt fram till passidan med visumet, frågade "Hur länge stannar du?", stämpel, "Nästa!" - så var det klart!

Den dummaste av alla gränskontrollfrågor! Innan Sverige blev EU-medlem testade jag med ett antal olika svar i UK, men fick alltid en stämpel med 6 månaders tillåten vistelse. Varför fråga när man ändå inte bryr sig om svaret? :-ilsk

Det kan man ju fråga sig, men jag fick ett gott skratt till svar av US Immigration i Calgary, Canada, när jag skulle flyga till Chicago och svarade "hopefully only a few hours" eftersom jag skulle sätta mig på SAS-flighten till Köpenhamn där.

En annan gång vid inresa i San Francisco från Sydney, Australien, fick jag frågan om vad jag hade för pengar med mig och detta var innan Euron, så jag hade en hel bunt med mindre sedlar som jag inte funnit det lönt att växla tillbaka, typ 100:- franska franc, 10:- eller 20:- DM, lite Schweizer franc och Engelska pund, troligen också svenska kronor och kanske lite danska samt naturligtvis lite mer Australiendollar förutom US dollar. På frågan hur mycket det utländska var i US dollar kunde jag inte svara annat än "no idea, but I can give you the exact amount for you to calculate it" varvid frågan inte längre verkade vara intressant att få svar på.
Jag tror det var vid samma inresa som det stod på inresekortet att man skulle ange "purpose of the trip" och eftersom jag varit på kundmöte i Melbourne så var resans syfte "Business" eftersom det mötet gjorde att jag reste via Kalifornien hem till Sverige. Men immigration tyckte att syftet borde vara "Leisure" (eller vad det stod på korten) på den tiden före "visa waiver program".

Forumet är stängt för nya inlägg
  529 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta