Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Ute på långresa - Del 26, korsa Stilla havet genom fusk (Reseberättelser)

av Lennart Petersen @, sndagen 28 januari 2018, 20:04:37 @ tidtabellen

Tagning av fingeravtryck och fotografering skedde i en automat, och efter inte allt för mycket köande kom jag till passkontrollanten. Men han tittade knappt på mitt fina formulär och lade det bara på en stor hög, bläddrade hastigt fram till passidan med visumet, frågade "Hur länge stannar du?", stämpel, "Nästa!" - så var det klart!

Den dummaste av alla gränskontrollfrågor! Innan Sverige blev EU-medlem testade jag med ett antal olika svar i UK, men fick alltid en stämpel med 6 månaders tillåten vistelse. Varför fråga när man ändå inte bryr sig om svaret? :-ilsk

Ja det är väl en sådan där artighetsfråga för att inleda en liten konversation om ditt och datt medans passet granskas. Hittade nu en stämpel från Stansted 1981 för en tvåveckors charterresa och där står också 6 månader och "Employment prohibited". Men dom kunde vara kinkiga, en kollega som kom från Indien och tänkt sig åka vidare med båt till Sverige blev nekad och det flygbolag han åkt med, KLM, fick frakta honom till Sverige.

Forumet är stängt för nya inlägg
  536 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta