Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Ute på långresa - Del 26, korsa Stilla havet genom fusk (Reseberättelser)

av Niklas Bygdestam @, Uppsala, sndagen 28 januari 2018, 15:37:15 @ Till

[image]
Jag var ju helt övertygad av att de skulle ta mig åt sidan för extra utfrågning, särskilt om min Nordkorea-resa, och såg redan fram emot några timmar i en dyster förhörscell med tjänstemän från Homeland Security och vad de alla heter.
Tagning av fingeravtryck och fotografering skedde i en automat, och efter inte allt för mycket köande kom jag till passkontrollanten. Men han tittade knappt på mitt fina formulär och lade det bara på en stor hög, bläddrade hastigt fram till passidan med visumet, frågade "Hur länge stannar du?", stämpel, "Nästa!" - så var det klart!
Vilken besvikelse! Jag funderade om jag skulle klaga till hans chef för tjänstefel. Så enkelt ska det väl inte vara att komma in i Staterna med ett Nordkorea-visum i passet? ;-)

Till
Del 22, med hög hastighet över tre öar
Del 21, vidare mot Japan!
Del 20, runt samma konferensbord igen
Del 19, på omvägar från Pyongyang till Seoul
Del 18, nu blir det paketresa! (Kina/Nordkorea, se där för länkar till inlägg 10 till 17)
Del 9, snart ny spårbredd igen! (Kina/Vietnam, se där för länkar till inlägg 1 till 8)

Min erfarenhet är att det händer att där man tror att det ska vara svårt kan det bli väldigt enkelt. Man är förberedd på att de ska rota igenom bagaget grundligt, ställa jobbiga frågor, i värsta fall ta in en i ett förhörsrum osv, att det då inte händer något alls. De bara tittar lite halvt ointresserat i passat, kanske möjligen letar efter en visumstämpel om ett sådant krävs för kontrollen, stämplar och bara låter en passera. Och där står man något förvånad över att allt det som man trodde skulle få åtminstone lite motstånd istället gick hur lätt som helst.

Men så återvänder man till Sverige, tror att ingen ska vara speciellt intresserad, och då är det här man får alla jobbiga frågor och tvingas tömma fickor och de rotar igenom bagage och allt.

Ibland tror jag faktiskt att flera passpoliser räknar ut att man är förberedd på det värsta. Man ha t ex någon "obekväm" stämpel i passet som de fattar att man är beredd på att förklara. Eller så vet de att man är beredd på en massa frågor för att man kommer in "från fel håll" så att säga. Européer brukar komma in i deras land från ett visst väderstreck, men själv kommer man in från andra hållet eller så. Men de ser att man knappast är en terrorist, de fattar att man är på hugget att förklara konstigheterna, så då gör de inget mer än att bara stämpla och godkänna passage in i landet.

I Sverige kan det däremot ibland bli jobbigt. De undrar som exempel varför man var inne i ett visst land, eller varför man åkt i så många länder på så kort tid osv. De tycker man är konstig och vill ha svar på frågor. Sånt kan vara jobbigt.

---
Никлас Быгдестам
Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala :-EU

Forumet är stängt för nya inlägg
  695 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta