Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Ute på långresa - Del 23, nu tar vi det lite lugnare tillbaka söderut (Reseberättelser)

av Till @, lrdagen 20 januari 2018, 12:49:17
redigerad av Till, lrdagen 20 januari 2018, 13:03:46

Hej igen! Det var länge sedan som Arne helt rätt påpekade, och fortfarande har jag ingen giltig ursäkt för det. Men vi fortsätter med rundresan genom Japan!
[image]

Jag hade kommit till Chitose utanför Sapporo på den nordliga ön Hokkaido, i brist på hotellrum i centrala Sapporo. Utsikten från Järnvägshotellet fick helt klart godkänd!
[image]
[image]

Från Chitose åkte jag tillbaka söderut nästa morgon på en annan bana än på utresan, närmare Hokkaidos nordvästliga kust, till synes mycket glesare befolkad.

På sidobanor i glesbygden i Japan där det inte finns biljettförsäljning på alla stationer ser man ofta detta roliga biljettsystem. Stationerna är numrerade längs respektive bana, och från den orangea automaten får man en lapp vid påstigning som visar numret på stationen där man har klivit på. När tåget sedan närmar sig en station så visar tavlan upptill vad biljetten kostar om du ska kliva av här. T.ex. om du har klivit på vid station nummer 14 och kliver av vid nästa stopp så blir det 540 Yen (41 kr). Biljetten köper du sedan i den blåa automaten strax innan avstigning. Föraren håller koll att alla som kliver av har köpt biljett. För mig var det enkelt, jag behövde ju bara visa upp mitt Japan Rail Pass.
[image]

Här har jag förresten en bild av passet, den kanske finaste biljetten hittills på hela resan. Jag hade kostat på mig grön klass (första klass).
[image]

Det lilla lokaltåget var rejält överfullt - troligen är det många som spenderar sin kortsemester under denna helgdagsvecka på Hokkaido. Till slut kom vi fram till stationen Kutchan, där det det var att byta till ett annant tåg mot Oshamambe på huvudlinjen som jag hade åkt på utresan. Det var en magnifik utsikt över Hokkaidos snötäckta toppar en mild majdag!
[image]
[image]

I stationshuset säljs inte bara biljetter, utan även lokala produkter, och där ges också turistinformation.
[image]

I Oshamambe fick jag byta igen till ett annat tåg mot Hakodate, då var jag tillbaka på rutten som jag hade tagit dagen innan.
[image]

Genom Seikantunneln går det endast Shinkansen och godståg, så något långsammare alternativ finns inte. Nattågen Hokutosei och Cassiopeia Tokyo - Sapporo slutade gå 2015/2016 när Shinkansentrafiken öppnades genom tunneln till Shin-Hakodate i mars 2016.

Som jag förstått knackar man snö och is från tågens underreden under planenliga stopp vid hårt vinterväder, därför underhållsgraven på stationen Kikonai på Hokkaido, den enda stationen på högfartsbanan mellan Hakodate och Seikantunneln.
[image]

Även på norra Honshu finns det snötäckta toppar så sent som i maj (bild från utresan).
[image]

I Morioka bytte jag till ett "Mini-Shinkansen"-tåg av littera E6 till Akita. Dessa går båda på högfartslinjerna och på några före detta kapspårslinjer som har blivit omspårade till 1435 mm och är därför smalare än andra Shinkansentåg. Då behövs stora utfällbara fotsteg när de stannar på ordinarie Shinkansen-perronger som är byggda för upp till 3380 mm breda tåg. Men 2945 mm är också en imponerande bredd för att köra på en f d kapspårslinje...
Jättesnabbt går det inte, på de ombyggda kapspårslinjerna är toppfarten 130 km/tim, ofta lägre. Men på högfartsbanan kan tågen köra 320 km/tim och köras i multipel med littera E5 eller H5.
[image]

I Akita var det redan mörkt. På gångbron över perrongerna finns några tågmodeller som visar hur utvecklingen har gått framåt.
[image]
[image]

Från Akita åkte jag längs västkusten med ett konventionellt expresståg på kapspår till Niigata, istället för att ta Shinkansen på högfartsbanan. Snabbtåget står i bakgrunden på bilden till vänster, till höger ett lokaltåg.
[image]

Ett annat snabbtåg norrut mot Tsugaru står breddvid ett lokaltåg i Akita.
[image]

Från Niigata blev det dock i alla fall Shinkansen till Tokyo för att hinna dit samma kväll för nästa äventyr. Denna linje (Jōetsu Shinkansen) går med mycket hög tunnelandel tvärs över Honshu från nordväst till sydöst. Två hopkopplade 8-vagnars-tvåvåningståg av littera E4 med 5 säten i bredd i 2:a klass på bägge våningar ger plats för imponerande 1634 resande per avgång.
[image]

Tokyo nästa i nästa inlägg! Det ska inte ta så lång tid denna gång!
Del 19, på omvägar från Pyongyang till Seoul
Del 18, nu blir det paketresa! (Kina/Nordkorea, se där för länkar till inlägg 10 till 17)
Del 9, snart ny spårbredd igen! (Kina/Vietnam, se där för länkar till inlägg 1 till 8)

Forumet är stängt för nya inlägg
  1464 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta