Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Ute på långresa - Del 21, vidare mot Japan! – Jorden runt? (Reseberättelser)

av Marcus L, Uppsala, fredagen 19 maj 2017, 09:15:48 @ Lennart Petersen

Jag ser framför mig sedan ett ytterligare hopp över Atlanten från New York för att åka tåg till London och sedan via the Chunnel komma över till det kontinentala järnvägsnätet igen. Alltså att fullborda en Jorden runt-resa med järnväg största delen av resan.

Eller kan man istället tänka sig att Till åker från Japan till Vladivostok och sedan returresa med Transsiberian till Moskva? Och sedan blir det en kort resa med Sapsan snabbtåget till Sankt Petersburg så är Till snart hemma igen. Vilka odds ger vadslagningsbyråerna på de olika resealternativen tro?
:-::

Jag lyckades ju faktiskt pricka in att resan skulle gå till Beijing (Peking) och Saigon, men att dom destinationerna skulle nås i den ordningen var ju en total överraskning. Och javisst det här har varit en späänande reportageserie med fina tågbilder och ovanpå det detta roliga spänningsmonent vart bär det iväg sen ??
Vägen över Stilla Havet kompliceras av att det inte finns reguljära båtrutter över Stilla Havet, över Atlanten har Cunard fortfarande några avgångar då och då. Om man nu inte hittar någon möjlighet att åka lastfartyg .
Så det bär nog tillbaks via Vladivostok, en rå gissning är att Till lyckas få med någon omväg över Ulan Bator eller fram och tillbaks dit. Men det har jättemycket på denna spännande resa där vi har fått vara med så tack för alla ansträngningar att posta reportage och bilder.

Undrar om det är helt otänkbart att det blir flyg Tokyo - Los Angeles (t.ex.) eller skulle det vara att häda i sammanhanget? :-)

Forumet är stängt för nya inlägg
  687 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta