Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Ute på långresa - Del 21, vidare mot Japan! (Reseberättelser)

av Till @, torsdagen 18 maj 2017, 22:40:51

Hej,
Nu var det ett tag sedan sista berättelse!
Skribenten "Tidtabellen" hade förstås helt rätt i att det skulle bli båt till Japan. Men mitt Korail-pass var inte förbrukat än, så det var tid över för lite trevliga omvägar på väg till båten.
[image]
[image]

Från Busan i sydöstra delen av landet går flera båtförbindelser till Japan med snabbåtar dagtid och konventionella färjor mest nattetid. Med höghastighetståget KTX kommer man dit från Seoul på mindre än 3 timmar. Men vad ska man ha så bråttom för...

Jag hade läst att järnvägen som går från Seoul österut skulle korsa genom ett vackert bergslandskap innan den når Sydkoreas östkust, så jag provade på den och lade in ett stopp i Dongbaeksan i bergen.
Det var ett klassiskt snabbtåg, med i tågsättet fanns också en vagn av den äldre generationen med rundade fönster som jag satte mig i. Denna sammanställning hade jag sett ofta, men de gamla vagnarna verkar vara på väg ut. På resan passerade vi några av min vagns kompisar på hög. Kanske de gör nya tvåvåningsvagnar av dem? ;-)
[image]

Serveringen verkar Korail ha slutat med i de klassiska snabbtågen, jag såg aldrig någon bemannad bistro - det var bara varuautomater. Om det var många ståplatser kom den oanvända ytan till bra användning, annars får det nog bli dansgolv... I några tåg såg jag att man hade satt in fler ordinarie sittplatser, förmodligen efter att bistroserveringen hade avvecklats.
I varje bistrovagn finns det en liten kupé med en rejäl vilstol som man förmodligen en gång i tiden kunde boka mot extra betalning, men det verkade att det inte marknadsfördes längre.
[image]

Även på denna bana syntes det stora investeringar i linjerätningar, dubbelspår och tunnlar, möjligtvis p g a att Vinter-OS kommer att gå av stapeln i trakterna 2018. Väl framme vid dagens första destination Dongbaeksan insåg jag att den finaste delen av berglinjen redan hade ersatts av en nybyggd tunnel - förberedd för att kompletteras med ett andra rör. Den nya banan går i en helcirkel, dock helt i tunnel, så det blev inget med att hinna ta en bild av tåget som jag hade ankommit med efter att ha passerad cirkeln. Så blir det när man är dåligt förberedd!
[image]
Under den följande cykelturen stötte jag på den nedlagda banan som den nya tunneln hade ersatt. Vid närmaste station Tong-ri var det faktiskt dressincykling med trampbilar - men tyvärr ingen verksamhet i gång den dagen.
[image]

Banan når så småningom östkusten som den följer norrut. Även här, mer än 10 mil söder om demarkationslinjen till Nordkorea, ser man långa avsnitt av kusten inhägnade med rejäla taggtrådsstängsel för att försvåra landstigning av nordkoreanska agenter eller trupper. 1996 gick en nordkoreansk Ubåt på grund här i trakterna vid försöket att plocka upp underrättelseagenter.
Badorten Jeongdongjin är slutstationen på denna linje. Den är populär för att titta på soluppgångar, särskilt den första efter det koreanska nyåret. Det stora hotellet ovanför stranden ger intrycket som om ett stort kryssningsfartyg skulle ha sköljts i land.
[image]

Intill stranden finns en utställning i flera gamla vagnar på ett spår som troligen blev över efter en linjerätning. Tittar man noga så ser man att korgarna är gjorda av trä, fast så gamla kan inte vagnarna vara att de hade träkorgar från början. Så de verkar ha lagt ner ett stort hantverksjobb på dessa vagnar.
[image]

Jag vände tillbaka söderut från Jeongdongjin, men nu inte mot Seoul, utan mot Yeongju längre söderut, även den banan elektrifierad. På vägen dit såg jag ett avställt gammalt diesel(?)-snabbtåg som jag inte kände igen, någon som vet närmare om det?
[image]

Efter övernattningen i Yeongju blev det dieselkraft för den sista etappen till Busan, landets andra största stad och viktigaste sjöhamn.
[image]
[image]

Förutom Korail finns det numera även en privat operatör som bedriver fjärrtågstrafik, Super Rapid Train (SRT). De stannar dock vid en ganska avsides belägen station i Seoul, nästan en timme pendeltågsfärd från centrum, och Korail-passet gäller förstås inte. Och att deras bokningssida bara är på koreanska gör inte saken enklare för en utländsk besökare som vill ta en provtur...
[image]

Busan har ett helt fantastiskt läge, som man kan njuta av utmärkt från en utsiktsplattform vid stationens utgång mot hamnen. Där kunde jag redan skymta min färja till Japan i den internationella färjeterminalen.
[image]
På sen eftermiddag var det dags att checka in där, fast färjan skulle gå först flera timmar senare. Jag är osäker varför man måste checka in så pass tidigt, möjligtvis för att inte behöva bemanna pass- och tullkontrollen så länge efter att de sista båtarna dagtid har avgått. Tidigt på kvällen var alla ombord, och färjan låg i flera timmar med landgången indragen vid kajen innan den avgick 22:45.
[image]
Flera av de små snabbåtarna som betjänar olika linjer till Japan dagtid hade redan gjort sitt jobb för dagen.
[image]

Sedan var det bara att njuta av sängen i min hytt och vakna utanför Shimonoseki i Japan morgonen därpå - och se fram emot nya äventyr med Japan Rail Pass.
[image]

Till
Del 17, raka vägen norrut genom Vietnam och Kina
Del 16, Bamboo Train och Royal Railway i Kambodja
Del 15, till ett inte längre järnvägslöst land
Del 14, Singapore, resans sydligaste punkt
Del 13, följa rutten av Eastern & Oriental Express
(Se där för länkar till tidigare inlägg)

Forumet är stängt för nya inlägg
  1789 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta