Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

SbÖN 211: Bvst 252 Långträskån [7 bilder] (Bildvagnen)

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, torsdagen 5 februari 2009, 09:28:11

Precis innanför norra stationsgränsen i Myrheden ligger banvaktstugan 252 Långträskån på banans östra sida. Den ligger med gaveln mot spåren och är påbyggd något vid entrén.Ett uthus ligger också längs med järnvägen omedelbart söder om stugan. Från tomten har man utsikt mot bron över Långträskån samt mot vattentornet och norra delen av bangården i Myrheden.

Beklagar att detta åter är reprisbilder här i Postvagnen, detta då jag visade en serie banvaktstugebilder innan jag bestämde mig för en allmän bildserie från banan. Jag vill nu ändå sätta bilderna i sitt stora sammanhang och tar därför med dem nu också. Om jag minns rätt återstår nu bara en stuga som jag visat bilder på tidigare, sedan blir det tidigare opublicerade bilder på stugorna.

[image]
Stugan med uthus sedd från sydost.

[image]
Stugan sedd från sydost.

[image]
Uthusets långsida mot spåret.

[image]
Banvaktstugans sydvästfasad.

[image]
Stugan med uthus sedd från nordväst.

[image]
Stugan sedd från nordväst.

[image]
Utsikten mot sydväst vittnar om att avståndet inte är särskilt långt till närmaste station.

Klicka på bilderna för att visa bilderna i större format. Bilderna är tagna den 28 juni 2008. Flygbilder och kartor finns här. Följ tidigare inlägg i serien på länkarna nedan.
- SbÖN i Postvagnen 2007/2008
- SbÖN i Postvagnen 2008/2009

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

Forumet är stängt för nya inlägg
  456 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta