Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Ute på långresa - Del 20, runt samma konferensbord igen (Reseberättelser)

av Till @, sndagen 7 maj 2017, 16:43:20
redigerad av Till, sndagen 7 maj 2017, 17:20:34

Självklart att jag inte kunde låta bli att besöka det gemensamma säkerhetsområdet (JSA) Panmunjom på demarkationslinjen en gång till söderifrån! Tanken var att göra det direkt dagen efter ankomst till Sydkorea, men JSA-förvaltningen tillät inte turer den ursprungligen bokade dagen, så det fick bli 2 dagar senare. Istället fick det bli lite tågluff under tiden!
[image]
[image]

Från Seoul går på två linjer utfärdståg "DMZ Train" med organiserade besiktningar i den demilitariserade zonen, men JSA i Panmunjom ingår inte i dessa.
[image]
Jag valde linjen till Baengmagoji rakt norrut från Seoul, för slutstationen för den andra linjen i närheten av Panmunjom skulle jag se under bussturen till JSA 2 dagar senare. Tågsätten är speciellt inredda och målade.
[image]
Skärmen i den lilla serveringen visade ibland vyn från förarhytten, de har tänkt på tågnördar! På väggarna stod det om kärlek, fred och harmoni på många språk.
[image]
Jag hoppade över guidningen som bara var på koreanska och kollade om jag kunde cykla runt på egen hand. Baengmagoji själv ligger i det för allmänheten fritt tillgängliga området, men en liten bit norrut kom jag till vägspärren till buffertzonen till DMZ med några nervösa unga soldater.
Så jag vände och cyklade istället längs banan söderut. Denna bit måste vara helt nyanlagd på ganska modern tid, den har en lång bro och två tunnlar som ser nya ut – så det var inte från den nuvarande stationen banan en gång fortsatte till Nordkorea. Den gamla banvallen hittade jag inga entydiga spår av.
Där en tunnel övergår till en lång bro finns en vänlig påminnelse om att det är förbjudet att köra stridsvagn på banvallen. I alla fall om det är en nordkoreansk stridsvagn.
[image]
På landsvägen har de mycket snyggare stridsvagnshinder. Men denna välkommenshälsning gäller inte nordkoreanska soldater...
[image]

Jag åkte tillbaka till Seoul med vanliga tåg och åkte på en annan linje österut till Chuncheon med ett Intercity-tåg ITX. De mycket moderna tågen är blandade en- och tvåvåningsvagnar i samma tågsätt.
[image]
Trots att detta inte är någon av de stora huvudlinjerna så har man investerad väldigt mycket i linjerätningar, dubbelspårsbyggen och tunnlar. Men några slingriga äldre avsnitt finns också kvar.

Nästa dag tog jag mig ut på en utflykt till landets sydvästra del till hamnstaden Mokpo. Det går höghastighetståg KTX dit (Korea Train Express) som använder en del av landets första högfartsbana till Busan i sydöst, och fortsätter sedan på dels nybyggd, del uppgraderad bana till Mokpo.
På utresan tog jag först KTX till Cheonan/Asan. Det var den första generationen som är baserad på TGV réseau, fast 20-delade enheter och anpassade för 60 Hz-drift. Efteråt insåg jag att jag hade lyckats plåta tågsätt 001 dagen innan i Seoul- den första i den delserien som tillverkades av Alstom, senare var licensbyggen av Hyundai Rotem.
[image]
Dessa är bland de trängsta fjärrtågen i Sydkorea för de utnyttjar inte den tillgängliga lastprofilen.

Sedan gjorde jag en omväg på en dieselbana närmare kusten till Iksan, där jag åter anslöt till huvudlinjen. Det var rostfria personvagnar och generatorvagnar i tågen, inte moderna men rätt sköna att resa. Det var nära att jag skulle hinna se dieseltåget möta ett lokalt eltåg vid tunnelmynningen nära stationen, men det saknades drygt 2 minuter.
[image]
[image]
[image]

Dagen därpå var det dags för mitt andra besök av Panmunjom. Som det har nämnts i en tidigare tråd är besöken i JSA söderifrån mycket hårdare reglementerade och övervakade än norrifrån. Redan vid bokning upplyses man om klädkoden, även om den inte är så märkvärdig.
Bussturen gick först till Tredje aggressionstunneln, en tunnel som Nordkorea har grävt under demarkationslinjen och som blev avslöjad av en överlöpare. Bygget blev aldrig klar, Nordkorea byggde ingen uppgång till ytan på sydkoreansk sida. Efter att tunneln hade upptäckts fick den nergångar från Sydkorea och tre betongbarriärer nära demarkationslinjen. Så småningom byggdes tunneln ut till turistattraktion, och nu kommer massor med besökare till tunneln och kämpar sig ner och upp igen en brant ramp för att sedan gå på huk till den första barriären 170 m från demarkationslinjen. Det är bara några få lyckligt lottade som slipper den branta gången, för i den andra gången går faktiskt en kuggstångsbana! Men den har så lite kapacitet att den bara används av enstaka små grupper. Jag såg tåget nere i tunneln, men där råder fotoförbud. Uppe på ytan väntade jag på att tåget skulle komma upp, men då skulle bussen köra vidare innan tåget var framme.
[image]

Nästa programpunkt var ett observatorium med en fantastisk panoramavy över Nordkoreas gränsområde. Man kan se Kaesong, staden där vi hade stannat på väg tillbaka från JSA till Pyongyang, och den återuppbyggda järnvägen till Kaesong som dock saknar trafik bortom stationen Dorasan som syns nedan.
[image]
Från observatoriet åkte vi vidare till stationen Dorasan. Dit men inte längre går ett utfärdståg "DMZ train" om dagen från Seoul, snarlikt det som jag hade tagit till Baengmagoji två dagar innan. Eftersom stationen ligger inom DMZ är det passkontroll för passagerarna på stationen innan - det finns inte på någon annan järnvägsstation i Sydkorea.
Men annars är det biljettförsäljning som på vilken station som helst - fast de säljer nog mest perrongbiljetter som är inträde till utställningen om Koreas delning på "Återföreningsperrongen".
Skyltningen till Pyongyang får man väl anse som lite väl optimistisk. Däremot är ju en godskorridor inte helt orealistiskt om det politiska läget förbättras en del. Det skulle ju vara en inkomstkälla för Nordkorea och en transportled för Sydkorea som skulle kunna vara snabbare än båtar.
[image]
Till höger går spåren mot Nordkorea, till vänster utställningen.
[image]

Tysklands före detta förbundspresident Gauck har donerad en rejäl bit Berlinmur.
[image]
På ett spår står en gammal "Caboose"-vagn som USA:s armé förr i tiden använde i sina militärtåg mellan Västberlin och Västtykland.
[image]

Efter lunchen åkte vi vidare till infarten mot Joint Security Area. En USA-soldat tog emot oss vid kontrollpunkten och kontrollerade allas pass eller militär-ID. Några rutinfrågor ställdes: Någon som är alkohol- eller drogpåverkad? Någon som bär vapen? Någon som känner för att avvika till Nordkorea? Ingen svarade med "ja", så vi kunde fortsätta genom grinden till bussparkeringen framför suveniraffären och biografen. Där visades en film om historien bakom Koreas delning och JSA:s historia. Där fick vi också skriva på friskrivningsförklaringen som kort sagt innebar att vi fick skylla oss själva om vi skulle omkomma i området.
P g a det skärpta säkerhetsläget var inget bagage alls tillåtet, inte ens kameraväskor. Vinkande eller pekande till nordkoreanska soldater var förbjudet. Fotografering endast när det var uttryckligen tillåtet och bara med kameran riktad mot norr (Sorry, guys, men jag har massor med bilder från veckan innan med kameran riktad mot söder ;-) )
På bussen stod den medföljande soldaten längst framme och höll koll på att ingen tog foton i smyg. Sedan var det att ställa upp oss i rader om två och två och gick till baracken där jag hade varit 6 dagar tidigare. Inne var det samma procedur som norrifrån, passage av demarkationslinjen tillåten inuti baracken, bara att man höll lite avstånd från den sydkoreanska soldaten som bevakade utgången mot norr.
[image]
Sällan att det har känts så storartat att runda ett konferensbord två gånger på 6 dagar! ;-)
Så var det bara att åka buss tillbaka till Seoul.

Till
Del 16, Bamboo Train och Royal Railway i Kambodja
Del 15, till ett inte längre järnvägslöst land
Del 14, Singapore, resans sydligaste punkt
Del 13, följa rutten av Eastern & Oriental Express
(Se där för länkar till tidigare inlägg)

Forumet är stängt för nya inlägg
  1719 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta