Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Trist men ändå välskött station (Allmänt)

av Niklas Bygdestam @, Uppsala, sndagen 7 maj 2017, 04:33:08

Jag var nyligen i Söderhamn på ett ärende. Då jag hade lite tid över passade jag på att granska stationen lite och jämföra den med andra likvärdiga.

Ja, vad är likvärdig? Ja det finns några stycken. Antingen relativt moderna stationer som trots allt har minst ett par år på nacken. Eller kraftigt ombyggda stationer. Jag anser att denna station i sig är tråkig. Den känns steril och ligger i en tråkig miljö. Men till min förvåning, ovanligt ren och välhållen. Ingen sunkighet. Ombyggnaden i Uppsala är nyare, men i Uppsala är det redan sunkigt. Och Flemingsberg känns också sunkig idag. Ett annat exempel som är jämförbart är Nyborg. Jag gjorde tidigare ett bildreportage om just Nyborg. Söderhamn har i sin planlösning stora likheter med Nyborg, men inte alls lika sunkig som det blivit i Nyborg. Detta trots att de båda stationerna är ganska jämngamla.

För Nyborg, se länk: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=1061553

Både Söderhamn och Nyborg ligger nära motorvägen. I Söderhamn E4 och i Nyborg E20. I båda fallen hör man lika tydligt bruset från motorvägen.

Läget är i båda fallen en bra bit utanför den riktiga bebyggelsen. Och känslan är ungefär lika steril.

[image]

Vägen som matar från motorvägen och in mot stan. Bilisterna kör under järnvägen och välkomnas av Söderhamns kommunvapen. Detta visar ju en viss stolthet även sin stad. Inte alls illa faktiskt :)

[image]

Stationshuset gör mig däremot inte speciellt glad. Det känns lite murrigt och sterilt på samma gång på något sätt.

[image]

Men ett klocktorn har man byggt. Det ger faktiskt ändå ett lite ståtligare intryck mitt i allting.

[image]

Entrén in till stationshuset. Denna tycker jag är extremt trist. Jag får här nu en känsla av ett riktigt tråkigt sjukhus när jag ser denna entré. Så extremt steril på ett deprimerade sätt. Jag tror att om man tog bort detta entrétak så skulle det nog ta bort en del av den hemska sjukhuskänsla som jag får här :(

[image]

Inne i väntsalen. Vackert är det ju inte. Men ändå förvånansvärt rent och fräscht. Ingen lukt av något. Det är underhållet och det är rent. Inget klotter syns till. Någon tycks vara noga med att det ska vara rent och snyggt. Mycket bra gjort! :-tu

Märket ovanför klockan ska symbolisera ett Viggenplan. Det är lite reklam för flygmuseet som de är lite stolta över att ha i Söderhamn.

Till höger ett café. Det stänger tyvärr redan klockan 18.00. Det är däremot rätt dåligt. Ett café på en station bör ju vara öppet mycket längre för tågresenärernas skull.

[image]

Rulltrappan upp mot spåren. Färgskalan runt omkring är en kvarleva från Stig Larssons tidsepok. Just den blåfärg som man var förtjusta att ha inte bara på fordon utan även i stationsmiljöer. Ser man detta kvar idag brukar det ofta vara slitet och sunkigt, men konstigt nog inte här. Det känns fortfarande rent och fräscht. Att åka upp för den här rulltrappan känns riktigt inbjudande faktiskt, trots arkitekturen.

[image]

När man väl kommit upp för rulltrappan kan man se de här armaturerna i taket. Dessa kommer också från Stig Larssons epok. Var och varannan station fick armaturer av denna typ på den tiden. Många förstördes och många är sedan flera år bortplockade och ersatta med annat. Men dessa har tydligen hållit sig fint.

[image]

Men hissen då? Den måste väl vara sunkig? Jag passar på att gå ner igen och letar upp hissen som finns så att säga bakom rulltrappan. Här förväntar jag mig klotter och pisslukt. Men vad ser jag? Det ser inte så roligt ut här. Lite ensligt och trist. Men var är klottret? Och det är alldeles rent. Och det luktar fräscht. Otroligt!

[image]

Och inne i hissen är det också fräscht. Helt otroligt. Inget klotter och ingen pisslukt.

[image]

Och nu är vi på övre plan igen. Fortfarande lika fräscht och välhållet.

[image]

Nu ska vi gå ut på plattformen.

[image]

Ja vad ska man säga om den? Inget plattformstak alls. Istället har man satt upp väntkurer av samma typ som man har till busshållplatser. Ett minus till är att dessa inte heller är uppvärmda. Plattformen hade varit trevligare med ett riktigt plattformstak.

Hade det inte varit för kontaktledningsbryggornas typ så hade det kunnat vara en modern dansk station byggd i samband med Stora Bältbron. Det är faktiskt egentligen samma byggstil. Men danskarna har en annan typ av kontaktledningsbryggor som förövrigt är rostiga, så detta avslöjar att det faktiskt är i Sverige.

Jämför man denna plattform med Nyborg så är denna i Söderhamn faktiskt i bättre skick.

[image]

Plattformsbelysning av någon specialdesignad modell. Någon tyckte nog att detta skulle ge plattformen ett snyggare utseende.

Den blå färgen härstammar från Stig Larssons epok. Men skylten är utbytt mot en modernare typ.

Ett tåg ska vi väl ha med också. Detta är ett Reginatåg litt X52 nummer 9046. Det är på väg mot Sundsvall.

Om man ska fortsätta jämföra med Nyborg så har de bättre tåg där. För i Nyborg är det vanligtvis IC3 och IR4-tåg (DSB litt MF och DSB litt ER). Och dessa tåg tycker jag är betydligt trevligare att åka med än Regina :)

Ett omdöme då: Ja stationens arkitektur är inte så rolig. Och planlösningen har väl en del att önska. Bland annat med busskurer istället för ett riktigt plattformstak. Men detta är så att säga arkitekternas fel. Men däremot är det någon eller några som verkligen vårdar miljön. De städar och håller rent mycket noga märker man. De låter inte något bli smutsigt, nedslitet eller trasigt. Och de städar tydligen regelbundet. Renare än så här kan du inte få en stationsmiljö. Så jag tycker att de som är ansvariga för städning och stationens underhåll borde få verkligen beröm och en guldstjärna. Bra gjort! De gör helt klart ett jättefint jobb! :-tu

---
Никлас Быгдестам
Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala :-EU

Forumet är stängt för nya inlägg
  1827 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta