Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Ute på långresa - Del 18, nu blir det paketresa! - lumparminnen :-) (Reseberättelser)

av Arne, Kungsholmen 王の島, onsdagen 3 maj 2017, 16:04:14 @ tidtabellen

Och det klart att buga för statyer är väl inte det roligaste man kan ta sig för men nu sägs det ju att som alternativ kan man stanna i bussen.

Här i Sverige har vi åter igen infört värnplikt, om än i blygsam skala.

Om det idag är som förr så tvingades folk att stå och göra honör till flaggan ifall de råkade befinna sig nära nog en flagga under den stund som det spelades en trumpettrudellut ur högtalare vid tidpunkterna "revelj" och "tapto" varje dag.

Jag har svårt att se någon avsevärd skillnad mot att buga mot en staty, förutom att det är frivilligt att resa till Nordkorea.

:-)

Denna ceremoni tillämpades inte på mitt regemente i mitten 70-talet.

När jag gjorde min värnplikt året 1967-1968 på Kungliga Jämtlands Fältjägareregemente I5 i Östersund gällde regeln att man skulle stanna på kaserngården och göra honör när svenska flaggan hissades och sänktes på kanslihuset!

Detta hade till följd att alla försökte hålla sig inomhus i kasernerna vid de aktuella tidpunkterna. För övrigt gällde förstås honörsregeln när man passerade en överordnad på kaserngården när man var i tjänst.

Och hade man permisuniformen på ute på stan och mötte en officer skulle man hälsa med honnör. Detta gjorde förstås att man bytte om till civilt före att man gick ut. I varje fall sedan det blev tillåtet med ständig nattpermis och man kunde passera vakten i civila kläder bara man hade legget med! Ack ja, vilka tider. :-D

---
/Arne 😊☮
en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte
•アルネ
王の島人から見たモダンな鉄道の素顔
---
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"

Forumet är stängt för nya inlägg
  557 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta