Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Ute på långresa - Del 18, bildfil och bugande för ledarna (Reseberättelser)

av Johan Wahlstedt @, Solna, onsdagen 3 maj 2017, 00:47:00 @ Till

Hej Sören,

Okej, det är en bildfil. Det gäller andra bilden uppifrån. ;-)

Jag brukar nästan varje gång få besvär med 10 000 tecken-gränsen för inlägg eftersom jag berättar så långrandigt och har ganska långa filnamn. Då var det ett effektivt sätt att minska med några 100 tecken genom att klistra ihop bilderna...

Jag läste just på faz.net att det finns möjligheten att sitta kvar i bussen

Tack, då vet jag nästa gång. Fast jag tror en gång räcker så länge som de politiska förhållandena är som de är. Jag har redan dåligt samvete för att ha sponsrat regimen med mina semesterpengar...

Grüsse

Till

Jag åkte runt i DRPK med en "tågmuppresa" förra hösten (f.ö. in från Ryssland och ut via Kina så det går att åka så med en organiserad tur. Helmut åkte ensam, utan guide, in den vägen vilket man normalt bara får göra från Kina.).

Under resan runt i landet bugades det och lades ned blommor vid många statyer i de olika städerna vi besökte. Det är inte okej att på något sätt visa vanvördnad för statyerna av Den Store ledaren och Den Käre ledaren, men man kan lite diskret låta bli att följa med fram till monumentet. Att inte hålla sig till "reglerna" kan i bästa fall bli pinsamt och i värsta fall otrevligare än så för guiden. Passerande mänskor också bli arga/förnärmade/upprörda över det. Det kan låta lite konstigt, man ska komma ihåg att det vanlige Nordkoreanens världsbild är en annan än vår. Informationskontrollen är total. Guiderna är dock mer eller mindre medvetna om hur världen utanför ser ut. Guiderna är dessutom alltid två och två när de umgås med utlänningar för att kontrollera varandra, men om båda inte kan samma språk och gruppen som i vårt fall går det att få höra lite mer om sammhället. Inte lämpat för internet, men jag berättar gärna en historia eller två över en öl :-)

Jag uppfattade det också som ganska petigt med vad man fick fota (guiderna gav upp ganska fort med 30 muppar med stor kamera att hålla reda på, men lokala poliser/säkerhetsagenter/... försökte hindra olämpliga bilder), men inte SÅ noga med vad vi fick se. Oxe med kärra, skörd för hand på fälten eller gengaslastbil var tex. inte OK att fota men naturligtvis omöjligt att hindra oss från att se. Inoficiella markander kunde man ana i gränder som passerades fort. Delvis försökte lokala myndigheter också arrangera vad som sågs. Lite lustigt blev det när vi skjutsades i buss för att fota det ånglok man fixat fram och den lokale guiden plötsligt frenetiskt upprepar att vi inte får fota till vänster. Där hade nämligen polisen vid en bro stoppat de bönder som transporterade stora säckar potatis mm. på cykel, som troligen inte skulle komma med på våra bilder. När vi strax efter åkte tillbaks över bron hade man försökt gömma dem bakom ett hus, men den stora klungan överlastade cyklar fick liksom inte riktigt plats.. Vid utpassagen ur landet kontrolleras bilderna i kameran och telefonen, vilket (den engelska) reseledningen påpekade sista kvällen met tillägget "which I supose you all have your way to handle"...

När vi var på väg in i den demilitariserade zonen (underbart ironiskt namn...) så plockades det upp en soldat i bussen, och den guidande officeren påpekade att soldaten, för vår säkerhet, var beväpnad med pistol. Värt att tänka på för den som funderar på en joggingtur. Tyvärr fick vi inte gå in i husen på själva gränsen.

Tack än en gång för resereportaget! Jag läser varje med nöje!

Forumet är stängt för nya inlägg
  628 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta