Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Ute på långresa - Del 18, nu blir det paketresa! (Reseberättelser)

av Niklas Bygdestam @, Uppsala, tisdagen 2 maj 2017, 22:32:30 @ Till

Jag anade att du kunde ha Nordkorea med i dina planer. Jag började ana det mer och mer när jag såg hur du färdades.

Jag har aldrig varit där själv. Men jag har vid olika tillfällen funderat på saken. Men just upplägget och dessutom tanken på att gynna denna regim har gjort att jag tvekat.

"Guider", eller rättare sagt övervakare är helt klart obligatoriska. Detta märker man att alla som varit där nämner. Och just att man sedan är inlåst på hotellet är också en sak alla påtalar.

Att tvingas buga för statyer av dessa diktatorer skulle även för mig vara extremt motbjudande. Jag förstår verkligen din reaktion. Jag skulle också må illa av eländet. Men troligen tycker nog regimen att varje utländsk besökare där också är en som stöder regimen.

Det är ett förljuget land helt klart. Och det är ju mer eller mindre bevisat av ett antal besökare att de rör sig dessemellan mellan Potemkinkulisser. Och guidernas uppgift är nog till stor del att se till att turisterna så att säga håller sig på rätt sida om Potemkinkulisserna. Jag har läst och hört historier om turister som på raster och annat råkat kliva ett par meter "fel" och "guiderna" har då sagt åt dem att komma tillbaks, kanske inte hotfullt, men ändå på att sätt som visat att det skulle vara olämpligt att ta sig vidare ett par meter till. Detta helt klart för att de då kan komma för nära "baksidan" av Potemkinkulisserna.

Ett annat fenomen jag läst om är att det ibland gäller att stå vänd åt rätt håll när man tar bilder. Så åt ett håll vill de kanske till och med att man tar en bild, för det finns något de är stolta att visa upp. Men vänder man sig om och tar en bild på den syn man har då bakom ryggen så kan de protestera. Det kan t ex vara något hus eller annat som är fult som de inte vill visa upp.

"Motorvägen" mellan Pyongyang och gränsen till Sydkorea är antingen den enda "motorväg" de har, alternativt lär det finnas en till väg som också ska likna en motorväg. Jag tror nästan att vägen är skyltad på ett sätt så den ska likna en motorväg, men sedan kan man väl fråga sig om det verkligen är en sådan. Jag vet sedan länge att det vistas både fotgängare och cyklister på denna. Ja fler fotgängare och cyklister än bilar, för den är precis som du säger i stort sett tom. Det lär visst vara en hel del annat också som gör att den egentligen inte skulle kunna klassas som motorväg/motortrafikled här. Den är helt enkelt alldeles för dålig för det. Den lär inte heller vara byggd efter de principer som hos oss gäller för motorväg/motortrafikled.

För att ta järnväg då i detta inlägg. Järnvägen mellan Nordkorea och Sydkorea stängdes under Koreakriget. Precis som redan nämnts så återöppnades sträckan i modern tid för bara några år sedan. Då hade man fått återuppbygga spåret så det var nybyggt. De hade också en invigningsceremoni i samband med detta återöppnande. Representanter från vardera sidan gränsen hälsade på varandra vid banan vid själva gränsen. Vid denna invigning körde också ett sydkoreanskt persontåg in i Nordkorea. Detta var första och kanske enda gången ett persontåg korsat gränsen. Men som redan nämnts så är banan stängd idag. Det politiska läget är ju också mer spänt idag än det var på den tiden. Hur den banan ser ut idag vågar jag inte säga. Frågan är om rälsen finns kvar, eller om de har rivit upp vid gränsen i rädsla för invasion eller liknande. Troligen en fråga som inte någon här kan svara på. Och kanske något som inte ens hur som helst går att ta reda på.

Som sagt var, jag har funderat länge på att resa dit för att titta, då även jag är nyfiken. Men den här reseberättelsen lockar mig inte alls nu. Och att stå och buga för dessa diktatorer känns motbjudande för mig, vilket avskräcker ytterligare. Om jag hade varit där hade jag nog tyckt att det i sig varit intressant, men känt mig som en fånge och längtat ut därifrån. Och jag hade nog tyckt att det hade varit skönt att lämna landet när jag sedan väl gjort det.

---
Никлас Быгдестам
Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala :-EU

Forumet är stängt för nya inlägg
  668 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta