Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Ute på långresa - Del 18, bildfil och bugande för ledarna (Reseberättelser)

av Arne, Kungsholmen 王の島, tisdagen 2 maj 2017, 20:32:45 @ Till

Hej Sören,

Okej, det är en bildfil. Det gäller andra bilden uppifrån. ;-)

Jag brukar nästan varje gång få besvär med 10 000 tecken-gränsen för inlägg eftersom jag berättar så långrandigt och har ganska långa filnamn. Då var det ett effektivt sätt att minska med några 100 tecken genom att klistra ihop bilderna...

Jag läste just på faz.net att det finns möjligheten att sitta kvar i bussen

Tack, då vet jag nästa gång. Fast jag tror en gång räcker så länge som de politiska förhållandena är som de är. Jag har redan dåligt samvete för att ha sponsrat regimen med mina semesterpengar...

Grüsse

Till

Se det som att du förmedlat en mängd intressanta bilder och texter från denna långa resa inklusive de fyra dagarna i DPRK. Den här sista (?) delrapporten från din långa resa var som grädden på moset så att säga! :-tu gånger 5 alltså!

Förresten, hur gick det med den hopfällbara Bromptoncykeln under vistelsen i Nord Korea? Jag antar att du inte lämnade den kvar vid kinesiska gränsen även om du kanske hade minimal användning av cykeln under vistelsen i Pyongyang och Panmunjom? :-)

PS. Eftersom du enbart var på den nordkoreanska delen av den militära demarkationslinjen i JSA (Joint Security Area) vid Panmunjom kanske ett besök på den södra sidan skulle kunna vara intressant nästa (?) gång. Där finns ju bl.a. sedan vapenstilleståndet 1953 en grupp övervakande militärer från de neutrala länderna. Och där ingår numer fortfarande ständigt personal från Sverige och Schweiz. Samt Polen periodvis.

Läs här vad Försvarsmakten har att skriva om detta på sin svenska hemsida:
Övervakningen av Armistice Agreement, vapenstilleståndsavtalet mellan Nord- och Sydkorea, sköts av NNSC, Neutral Nations Supervisory Commission. NNSC består i dag av tre nationer, Sverige och Schweiz, vilka vardera bidrar med fem officerare som permanent löser kommissionens uppdrag. Vidare ingår Polen med två officerare som kortare perioder cirka två gånger per år deltar i kommissionens arbete.

---
/Arne 😊☮
en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte
•アルネ
王の島人から見たモダンな鉄道の素顔
---
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"

Forumet är stängt för nya inlägg
  779 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta