Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Ute på långresa - Del 17, raka vägen norrut genom Vietnam och Kina (Reseberättelser)

av Till @, mndagen 1 maj 2017, 08:37:43

Nu var det bara transport raka vägen norrut, för jag hade bråttom och en mycket viktig tid att passa i Shenyang i norra Kina 5 dagar senare. Då hade jag ingen tid att göra några omvägar eller lägga in långa uppehåll, så jag tar det ganska kort.
[image]

Framme i Ho Chi Minh City befann jag mig alltså så långt bort från Europa som man kan komma med tåg, så länge inte smalspårsnäten i sydöstra Asien knyts ihop på något sätt. Men jag skulle inte åka i riktning mot Europa än på ett tag.

Titta, en postvagn i Vietnam! ;-)
[image]

Ett tåg från Hanoi strax innan ankomst i slutstationen
[image]

Jag skulle ta tåget till Hanoi samma kväll, men jag hade lite tid över för lite till historielektion som inte har med järnväg att göra.
När Vietnamkriget närmade sig sitt slut 1975 var USA:s trupper och ambassadpersonal kvar i södra Vietnams huvudstad Saigon, idag Ho Chi Minh City, ända till slutet. Nordvietnamesiska trupper kom allt närmare Saigon, och beslutet togs att flyga ut kvarvarande amerikaner och en del sydvietnameser som hade arbetat för USA eller den sydvietnamesiska regeringen. När flygplatsen bombarderades och blev oanvändbar så fortsatte en storskalig evakuering med helikoptrar. Då tog den holländska fotografen Hubert van Es en berömd bild av en helikopter som hade landad på ett hustak, och besättningen hjälpte flyktningar uppför en stege in i helikoptern.
Byggnaden på bilden är inte USA:s f d ambassad som det ibland skrivs felaktig, och flyktningarna är inte ambassadspersonalen, utan sydvietnameser, och det är inte heller den sista helikoptern som flög ut. Jag hittade den nuvarande adressen och läste till min förtjusning på nätet att intresserade kan få komma upp på taket. På byggnaden hittade jag ingen som helst märkning eller något som tyder på att det finns möjlighet att komma in mot en inträdesavgift. En vaktmästare som jag visade den historiska bilden tog c:a 40 kronor i näven (och garanterat oavkortat i den egna fickan) och visade mig hissen. Så var det bara att åka upp och njuta av utsikten - tyvärr var det ingen utsikt över järnvägen... T o m en stege fanns upp till taket av hisschaktet som man hade valt som landningsplats, för schaktet skulle klara helikopterns tyngd. Fast det var nog inte originalstegen från 1975...
[image]

Så var det dags att ta mig till tåget. Järnvägsstationen i Ho Chi Minh City heter fortfarande Saigon, trots att staden har varit döpt efter Vietnams tidigare president Ho Chi Minh sedan 1976. "Ga" betyder bara "Station".
[image]

Hos den vietnamesiska järnvägen verkar de ta det på allvar med innebörden av "Hard seat" och "Soft seat"...
[image]

Så bar det iväg på den två nätter och 1726 km långa resan på smalspår. Kan det vara världens längsta smalspårsresa utan byta i ordinarie tåg, om man nu inte räknar med Eastern & Oriental Express?
I Da Nang nådde tåget fram till den delen av banan som jag redan hade åkt på vägen söderut mot Laos och Singapore. Nu gick det återigen över Hai Van-passet, denna gång norrut.
[image]
Efter ännu en natt på tåget var jag återigen framme i Hanoi. Än en gång korsade jag Röda Floden på den slitna Long Bien-bron och kom till den avsides belägna Gia Lam-stationen, dit normalspårsnätet kommande från Kina når.
[image]
[image]

Jag hade vid flera tillfällen försökt att få tag på min biljett till Nanning i Kina som jag hade förbeställd genom en resebyrå, men det skulle inte gå att hämta ut förrän en knapp timme innan avgång. Då dök det faktiskt upp någon i uppdrag av resebyrån som hade en gruppbiljett för alla som hade bokat genom dem. Då förstod jag varför det inte hade gått tidigare att hämta ut biljetten. Den saknas nu i min biljettsamling...

När mina kupékamrater dök upp hade jag inte längre känslan att ha för mycket bagage. Deras enorma resväskor gick varken att lägga under sängarna eller i bagageutrymmet över korridoren. Och blytunga var de tydligen, och stackarna fick ju släpa dem ut ur och in i tåget igen två gånger under natten för den vietnamesiska och kinesiska tullkontrollen. Som tur var vi bara tre i kupén, så de belamrade den fjärde sängen med sina väskor. Som jag förstod var de någon form av affärsmän som hade handelsvaror med sig.
[image]

I Nanning hade jag bara 45 minuter att byta till Beijing, skulle jag missa bytet så skulle jag riskera att inte hinna till Shenyang i tid. Men det var en direktvagn mellan tågen, så jag räknade med att det anslutande tåget skulle invänta vid behov. Direktvagnen var dock mycket dyrare, så jag hade bokat bytesförbindelsen. Och jag hade gott om tid att byta.

Nattåget till Beijing gick redan på förmiddagen, så jag hade ett antal timmar dagsljus att njuta av det fina landskapet. Även om landskapet överlag är ganska platt så finns det många märkliga mindre bergstoppar som sticker brant upp.
[image]

Asiens längsta flod, Yangtsekiang, korsade vi tyvärr redan i mörker i Wuhan - och korsningen av Huang He, Asiens näst längsta flod, försov jag tidigt på morgonen... :-(
[image]

Så anlände tåget i den enorma Västra stationen i Beijing tidigt på förmiddagen.
[image]
När jag cyklade in mot centrala staden blev jag för första gången på hela resan stoppad av en polis. Han hade en allvarlig anmärkning på min cykel, för jag hade lyse på i dagsljus, och han uppmanade mig att stänga av det. Men jag behövde inte betala böter ;-) Däremot hade han inget att anmärka på de många cyklisterna och motorcyklisterna som åkte mot färdriktningen i ytterfilerna.
I Beijing lyckades en kinesiska kompis till mig (till vänster) som bor i Västerås och jag att tajma in en träff. Hon hade faktiskt också varit i Kambodja, men där hade vi aldrig varit i samma stad samma dag.
[image]

På kvällen åkte jag vidare med ett nattåg till Shenyang från centralstationen. Men först gällde det att forcera köerna i inpasseringskontrollen! Och det var bara första steget med biljett- och ID-kontroll. Bakom väntade säkerhetskontrollen, men där var det inga köer.
[image]
Efter en god natt så var jag framme i Shenyang i god tid för mitt viktiga ärende!
[image]

Till
Del 13, följa rutten av Eastern & Oriental Express
Del 12, Det lilla huset på prärien
Del 11, till ett nästan järnvägslöst land
Del 10, över Hai Van-passet i Vietnam
Del 9, snart ny spårbredd igen!
(Se där för länkar till tidigare inlägg)

Forumet är stängt för nya inlägg
  1702 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta