Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Ute på långresa - Del 16, Bamboo Train och Royal Railway i Kambodja (Reseberättelser)

av Till @, sndagen 30 april 2017, 16:36:53
redigerad av Till, sndagen 30 april 2017, 17:16:33

...och en hel del buss blev det också, för järnvägstrafiken i Kambodja är än så länge begränsad till en enda linje i söder. Och lite turistjippo i Battambang!

[image]

Från bussen såg på långa delar högar med gammal räls som hade lyfts bort från banvallen, men det såg för det mesta inte ut som om ny räls hade lagts redan. Återuppbyggnaden av banan är i alla fall kraftigt försenad, men åtminstone verkar projektet inte ligga helt nere, så kanske vi får uppleva dagen där man kan åka tåg från Bangkok till Phnom Penh igen.

Jag klev av i Battambang, för jag ville inte missa Bamboo Train!
När järnvägen förföll allt mer snickrade lokalbefolkningen på sina håll små vagnar av Bambuträ för lokala transporter som drivs av bensinmotorer eller bara med handkraft, också kallade Norry. Vagnarna är så lätta att två personer kan lyfta en av spåret - när två vagnar möts lyfts den med lättare last av.
[image]
I Battambang har man gjort ett turistjippo av det. Turistpolisen vakar över att man parkerar sin cykel på anvisad plats, inte lämnar värdesaker vid cykeln och att förarna inte tar ut överpris. De kör upp till drygt 30 knyck, och då känns det att det går för fort, så dåligt är spåret. De pyttesmå hjulen slår hårt mot varenda utnött skarv med kraftiga smällar. I 20 km/tim känns färden behagligt.
[image]
Efter drygt 6 km genom en blandning av djungel och jordbruksmark kom vi fram till slutstationen, där det finns en hel del suvenir- och fikaförsäljning. En hade faktiskt riktigt fina modeller av vagnarna, så det nappade jag på innan återfärden.
[image]
Detta vrak till en järnväg är faktiskt en del av den tidigare norra linjen Poipet - Phnom Penh. Så när återuppbyggnaden av den kommer i gång på riktigt lär det vara slut med Bamboo Train...

Övriga delen av järnvägen i Battambang är bara övergiven. Inga tecken på återställning av banan än så länge. Stationen Battambang ser från gatusidan och invändigt nästan ut som att sista tåget hade gått i går. Men på spårsidan ser det värre ut...
[image]

Efter denna roliga avstickare letade jag rätt efter en buss till Phnom Penh. De flesta bussbolagen hade bara avgångar med övernattbussar, vilket jag inte var så pigg på. Men till slut hittade jag en buss som skulle vara i Phnom Penh sent på kvällen samma dag, så jag kunde sova på hotell. Innan det blev mörkt fick jag några gånger till en skymt på järnvägen, men inga tecken på några större byggaktiviteter.
Nästa morgon begav jag mig till järnvägsstationen i centrala Phnom Penh. Den södra banan som jag nämnde ovan har nämligen i april 2016 fått persontrafik också - med hela 4 avgångar per riktning i veckan runt helger! Stationen ser riktigt fint ut och har också det obligatoriska minnesmärke-ångloket.
[image]
[image]
Restiden på södra linjen är 7 timmar för 262 km, nästan det dubbla av bussens. Trots detta sägs tågen ofta vara fullbokade - och det var precis vad avgången på tidig eftermiddag samma dag var… :-( Någon fungerande förhandsbokning hade jag inte hittad, och inte fått svar på mejl. Men jag fick en plats på tåget tillbaka från Sihanoukville till Phnom Penh morgonen dagen därpå, så det gällde att leta rätt på en buss till Sihanoukville. Även det var lättare sagt än gjort, för det var precis kambodjanskt nyår - tydligen lillebror till kinesiskt nyår när nästan hela landet är på resande fot under långhelgen. De stora bussbolagen var fullbokade samma dag, men så var det någon från en annan resebyrå som stod på lur och fiskade resenärer. Det var lite obehagligt att nappa på en påflugen säljare och låta mig köras med Tuk-Tuk till en okänd destination, men det var faktiskt en seriös resebyrå bara några kvarter bort, och de hade en plats på en minibuss till Sihanoukville samma eftermiddag. Då var tågresan räddad!

Det var även lite tid över att besöka folkmordsmuseet Tuol Sleng i en före detta skola i Phnom Penh som Röda Khmer hade omvandlat till tortyrfängelse, känd som "Säkerhetsfängelse S-21. Fasorna man kan se i museet är obeskrivliga.

Efter denna uppskakande upplevelse gav jag mig av till Sihanoukville. Minibussen hade i princip inget bagageutrymme alls. Även om jag hade lämnat ryggsäcken på hotellet så hade jag ju min hopfällbara cykel med mig, så den var jag tvungen att ställa i gången bredvid sätet. Det var enda gången jag hade nämnvärda besvär att få med cykeln, men det löste sig alltså ändå.
I Sihanoukville kom jag fram i skymningen, och vid turiststråket intill badstranden var det nyårsfirande med fyrverkeri och traditionella ballonger med levande ljus. Man får bara hoppas att de inte kommer ner på någon bensinmack... Där finns fina restauranger, hotell och stränder, men bara några kvarter bort är det beklämmande fattigdom som råder.

Jag hade hotell nära järnvägsstationen och djuphamnen och gick upp tidigt nästa morgon för att kolla runt i hamnområdet. Som vanligt är det noggrant avspärrat och bevakat, men i en liten fiskehamn där det också avgår en liten passagerarfärja finns en jättelång brygga, där fick jag utmärkt utsikt över djuphamnen.
[image]

Så var det dags att ta mig vidare till personbangården. Bakom loket fanns en bagagevagn där lastning av motorcyklar pågick för fullt . Bakom den var det tre personvagnar, varav den i mitten var en sorts bar-/salongvagn med träkorg. Längst bak i tåget fanns det två öppna biltransportvagnar. På den ena var två bilar fastsurrade.
[image]
[image]
[image]
Konduktören hänvisade mig till barvagnen, som var nästan tom. Det fanns en bardisk, men det såldes ingenting där. Längs väggen var det fina stolar, som delvis var inplastade i bubbelplast. 2 kraftiga AC-aggregat blåste isstorm, så jag öppnade ibland fönstren för att släppa in varmluft. Vilket slöseri med energi!
[image]

Vi mötte flera godståg och det andra persontåget längs vägen. Trots den blygsamma turtätheten med 4 tågpar i veckan går det åt 2 tågsätt för att klara omloppen... Men godstrafiken verkar gå ganska bra, det är båda djuphamnen och en del kemiska industrier längs banan som ser ut att generera gott om container- och tankvagnstrafik.
[image]
Det andra persontåget hade jag redan sett vid stationen i Phnom Penh innan, så jag illustrerar med bilder därifrån. Det är en fyrdelad motorvagn, men den verkar bara användas som vanliga vagnar och dras av ett diesellok som Kina förmodligen donerade som bistånd 2004. Det är ju trevligt med presenter, men bekymret var att det kinesiska dieselloket har en klokoppel, medans Kambodjas järnväg annars använder skruvkoppel med mittbuffert. Men de har fixat en övergångsvagn - problemet löst!
[image]
[image]
[image]

I västra utkanten av Phnom Penh går södra och norra linjen ihop. Där såg jag inga tecken på upprustning av norra linjen, och spårstandarden tyckte jag var snarare sämre på den sista för bägge banor gemensamma biten än i övrigt på södra linjen. Folk bor nästan på den nerskräpade banvallen inne i staden i till synes otrolig fattigdom.
Några 100 meter innan stationen passerade vi depån, som har att erbjuda allt från driftdugliga fordon till gamla skrotfärdiga vrak.
[image]

Efter ankomst återstod bara att växla biltransportvagnarna till lossningsrampen. Biltransport kostar förresten 14 US-$... Nu är det fritt fram för en jättediskussion: Om det går i Kambodja att ha biltåg, varför ska det då inte gå i Sverige...? :-D
[image]

Nästa morgon var det dags att lämna Kambodja. Det går gott om bussar till Ho-Chi-Minh City (Saigon) i Vietnam, men på en järnvägsförbindelse lär vi få vänta länge...

Till
Del 12, Det lilla huset på prärien
Del 11, till ett nästan järnvägslöst land
Del 10, över Hai Van-passet i Vietnam
Del 9, snart ny spårbredd igen!
(Se där för länkar till tidigare inlägg)

Forumet är stängt för nya inlägg
  1618 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta