Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


SbÖN 210: Linjen Långträsk - Myrheden [10 bilder] (Bildvagnen)

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, onsdagen 4 februari 2009, 19:42:39

Från Långträsk som ligger 328 meter över havet reser vi nu söderut mot Myrheden i Byskeälvens dalgång, stationen där ligger 250 meter över havet. Det är med andra ord stor höjdskilnad mellan linjens båda ändpunkter och på sydgång möter man inte ett enda motlut. Lutningarna på linjen varierar dock mellan 0 och 17 promille.

Södra stationsgränsen i Långträsk är belägen i den sydligaste delen av den en och en halv kilometer långa raksträcka som börjar vid bangårdens norra ände. I den följande s-kurvan med radier strax under 600 meter följer landsvägen nära järnvägen på dess östra sida. Samtidigt passeras en myrmark på västra sidan som utgör sydöstra änden av den lånsmala sjön Storlångträsket. Efter en halvkilometerlång raksträcka med följande högerkurva passerar banan över Långträskån den första gången. Banverkets skyltar ger dock vattendraget namnet Banforsån, gården Banfors ligger omedelbart sydväst om bron.

Från Banfors fram till landskapsgränsen mit Västerbotten går järnvägen en betydligt genare väg än landsvägen och järnvägen går därmed genom ett helt obebyggt skogs- och myrlandskap. Från Banfors följer två långa raksträckor, 1600 respektive 900 meter långa, innan ett kurvigare parti åter tar vid i samband med den andra passagen över Långträskån. I kurvan norrifrån ner mot ån har vi en halv kilometer maxlutning på 17 promille. Söder om ån efter ytterligare en svag kurva följer den två kilometer långa raklinje på vilken banan också skär läns- och landskapsgränsen. Vid södra änden av denna raksträcka finns också den norra försignalen till Myrheden. Vid gränsen finns också en obevakad plankorsning.

Söder om länsgränsen går järnväg och landsväg parallellt en sträcka innan landsvägen viker av söderut medan järnvägen fortsätter nästan helt rakt in mot Myrheden. Landsvägen söderut går nämligen inte in i Myrheden. Infarten till Myrheden sker strax före banvaktstugan Långträskån passeras, strax därefter passeras också ån en tredje gång. Linjen Långträsk - Myrheden är 9,2 kilometer lång och indelad i 2 blocksträckor.


Från den norra delen av linjen lånar jag bågra bilder från förra sommaren:


[image]
Järnvägsbron över Banforsån (Långträskån) sedd från söder.


[image]
Bron över banforsån vid Banfors gård.

[image]
Vy söderut från Banfors längs linjen mot Myrheden.

[image]
Banfors gård väster om banan har en egen obevakad plankorsning över spåret.

[image]
Vid läns- och landskapsgränsen finns en gammal skylt vid järnvägen halvt dold bakom björksly.


Vi förflyttar oss till morgonen den 8 juni 2008. Här höll jag på att bli uppäten av en stor myggsvärm, så det var tur att det jag väntade på kom på utsatt tid!


[image]
Ett rättidigt tåg 94 passerar länsgränsen vid 05:40-tiden på morgonen.


[image]
Vy söderut från plankorsningen vid länsgränsen.

[image]
Vy norrut från den obevakade plankorsningen.

[image]
Landsvägen går parallellt med banan strax söder om länsgränsen, vy norrut.

[image]
Försignalen till Myrheden där landsvägen lämnar järnvägen.


Klicka på bilderna för att visa bilderna i större format. Bilderna är tagna den 22 juni 2007 och den 28 juni 2008. Flygbilder och kartor finns här (pekar på Långträsk station). Följ tidigare inlägg i serien på länkarna nedan.
- SbÖN i Postvagnen 2007/2008
- SbÖN i Postvagnen 2008/2009

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

Forumet är stängt för nya inlägg
  637 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum